testo höjande kost?

Home Forums Kost och Näringslära testo höjande kost?

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #49659
    #119748

    hej jag undrar om det finns någon testo höjande kost mm.. tex har hört att broccolie ska vara bra? men undrar om det finns några annan mat med dom egenskaperna..

    (och ja jag är nybörjare) :p

    #119749

    Om du efterfrågar mat som höjer testosteron till den nivån att det får utslag på din muskelmassa så existerar det inte. Inte ens styrketräningens testosteronökning verkar i sig kunna bidra särskilt mycket. Det är först på superhöga nivåer det får effekt, och det åstadkoms enbart med otillåtna medel.

    #119750

    Visst kan man säkert få utslag på muskelmassan men det beror ju helt på förutsättningarna och utgångsläget. Tung styrketräning har dock en effekt på testosteron enligt alla studier jag sett på området och man kan tänka sig en kronisk höjning vid regelbunden träning.

    Men högt insulin sänker SHBG (sexualhormon-bindande globulin) och ökar således det fria och bioaktiva testosteronet. Lågt insulin höjer detsamma. Fasta höjer SHBG. För lite fett höjer SHBG och mer fett sänker det. Variationerna är såklart högst individuella och kontextuella. Mjölkprodukter och vete är insulinogena och sänker SHBG markant. Mjölkprodukter bidrar dessutom med tillväxtfaktorer av olika slag osv.

    Det går att maxa sina förutsättningar (för muskelbygge) med kosten men hur stora skillnaderna blir är ju som sagt väldigt individuella.

    Visst, broccoli innehåller ämnen som förhindrar aromatisering av testosteron till östrogen osv men då lär du få äta extrakt om du vill få i dig ”kliniska” doser. I övrigt håller jag med Nicklas Neuman om att vanlig kost som anses testo-höjande ofta är extremt överreklamerat.

    Edit: Såg precis att du skrev att du var nybörjare. Det korta svaret blir då: Ät mycket mat och styrketräna om du vill lägga på dig muskler. Testosteron behöver du inte bry dig om i din situation såtillvida du inte misstänker eller har konstaterad brist.

    #119751
    Eddie Vedder wrote:
    Om du efterfrågar mat som höjer testosteron till den nivån att det får utslag på din muskelmassa så existerar det inte. Inte ens styrketräningens testosteronökning verkar i sig kunna bidra särskilt mycket. Det är först på superhöga nivåer det får effekt, och det åstadkoms enbart med otillåtna medel.

    Nu är inte jag så insatt i ämnet men citerar [http://www.svar.se/testosteron/index.asp?g=16&r=370]

    Där står: Testosteronnivåerna (mäts i vanligt blodprov) hos män är normalt mellan 10–30 nmol/L.

    Om en person genom koständringar höjer sin naturliga halt från säg 15nmol/L till 17nmol/L borde det ju rimligtvis göra en liten men ändå märkbar skillnad i hans förmåga att lägga på sig muskelmassa?

    Kan någon mellan tummen och pekfingret säga hur pass stor skillnaden är mellan att ha nivåer på 15 eller 30 ur rent muskelbyggningssyfte?

    #119752

    Det går inte att svara på och ja självklart så kan små ökningar av testosteron göra skillnad. Hur mycket det blir i praktiken är en annan sak.

    Jag har gjort två testo-mätningar och har klockat in på 30 och 24; andra gången efter en hård helg med alkohol. För övrigt tror jag ref.värdena brukar ligga på 8-28 för s-test. Jag tror också att styrketräning höjt mitt testo men jag vet ju inte.

    Fortfarande är det fria testosteronet också viktigt och sänker du mängden som är bundet till SHBG och kombinerar det med en liten höjning av serum-testosteron så kan det börja göra skillnad.

    #119753
    Madball wrote:
    Tung styrketräning har dock en effekt på testosteron enligt alla studier jag sett på området och man kan tänka sig en kronisk höjning vid regelbunden träning.

    Jag sa inte att testosteronet inte ökar av styrketräning, jag skrev att den gör det. Men det finns väldigt lite som pekar på att det skulle ha en oberoende effekt på muskelmassa. Det finns en som visade på lite större biceps efter ett riktigt benpass men de mätte muskelstorlek ganska godtyckligt där.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.