testo höjande kost?

Home Forums Kost och Näringslära testo höjande kost?

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #49659
    #119748

    hej jag undrar om det finns någon testo höjande kost mm.. tex har hört att broccolie ska vara bra? men undrar om det finns några annan mat med dom egenskaperna..

    (och ja jag är nybörjare) :p

    #119749

    Om du efterfrågar mat som höjer testosteron till den nivån att det får utslag på din muskelmassa så existerar det inte. Inte ens styrketräningens testosteronökning verkar i sig kunna bidra särskilt mycket. Det är först på superhöga nivåer det får effekt, och det åstadkoms enbart med otillåtna medel.

    #119750

    Visst kan man säkert få utslag på muskelmassan men det beror ju helt på förutsättningarna och utgångsläget. Tung styrketräning har dock en effekt på testosteron enligt alla studier jag sett på området och man kan tänka sig en kronisk höjning vid regelbunden träning.

    Men högt insulin sänker SHBG (sexualhormon-bindande globulin) och ökar således det fria och bioaktiva testosteronet. Lågt insulin höjer detsamma. Fasta höjer SHBG. För lite fett höjer SHBG och mer fett sänker det. Variationerna är såklart högst individuella och kontextuella. Mjölkprodukter och vete är insulinogena och sänker SHBG markant. Mjölkprodukter bidrar dessutom med tillväxtfaktorer av olika slag osv.

    Det går att maxa sina förutsättningar (för muskelbygge) med kosten men hur stora skillnaderna blir är ju som sagt väldigt individuella.

    Visst, broccoli innehåller ämnen som förhindrar aromatisering av testosteron till östrogen osv men då lär du få äta extrakt om du vill få i dig ”kliniska” doser. I övrigt håller jag med Nicklas Neuman om att vanlig kost som anses testo-höjande ofta är extremt överreklamerat.