Till er som klagar om problem att öka i vikt

Home Forums Kost och Näringslära Till er som klagar om problem att öka i vikt

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • Author
    Posts
  • #543697

    Många gnäller om att dom har problem att öka i vikt.
    Inte ovanligt att dessa dessutom äter havregrynsgröt till frukost, äpple till mellanmål och lunch och middag består av potatis/ris och tonfisk/kyckling.
    Bra mat, men mättar mycket på lite kcal för den som är liten i maten.

    Själv har jag ingen enorm aptit utan får i början av varje diet nästan tvinga i mig maten när jag äter ”rent” för att få i mig den mängd jag planerat.

    Provad på kul hur mycket kcal jag kan få ner på en måltid idag utan att gå till total överdrift.

    Åt följande:

    350 g lövbiff
    80 g protein, 11 g fett, 419 kcal

    750 g strips
    19 g protein, 15 g fett, 187.5 g kolhydrat, 1350 kcal

    100 g kryddsmör
    60 g fett, 540 kcal

    1 liter mjölk
    35 g protein, 30 g fett, 50 g kolhydrat, 600 kcal

    Totalt
    134 g protein
    237.5 g kolhydrat
    116 g fett
    2909 kcal

    Blev mätt, men inte spymätt utan slutade innan jag nådde ett absolut stopp.
    Självklart är inte detta en idealisk mat, men har man svårt att gå upp skulle jag hellre köra denna middag än 500 g potatis med torsk som inte skulle komma i närheten av dessa kcal.

    Nu får gärna någon annan göra om samma sak och skriva ner ungefärliga näringsvärden, men tanken är att det ska vara mat och inga ytterligheter som 300 g gainer på 1 liter grädde.

    #70564
    #543698
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Många gnäller om att dom har problem att öka i vikt.
    Inte ovanligt att dessa dessutom äter havregrynsgröt till frukost, äpple till mellanmål och lunch och middag består av potatis/ris och tonfisk/kyckling.
    Bra mat, men mättar mycket på lite kcal för den som är liten i maten.

    Själv har jag ingen enorm aptit utan får i början av varje diet nästan tvinga i mig maten när jag äter ”rent” för att få i mig den mängd jag planerat.

    Provad på kul hur mycket kcal jag kan få ner på en måltid idag utan att gå till total överdrift.

    Åt följande:

    350 g lövbiff
    80 g protein, 11 g fett, 419 kcal

    750 g strips
    19 g protein, 15 g fett, 187.5 g kolhydrat, 1350 kcal

    100 g kryddsmör
    60 g fett, 540 kcal

    1 liter mjölk
    35 g protein, 30 g fett, 50 g kolhydrat, 600 kcal

    Totalt
    134 g protein
    237.5 g kolhydrat
    116 g fett
    2909 kcal

    Blev mätt, men inte spymätt utan slutade innan jag nådde ett absolut stopp.
    Självklart är inte detta en idealisk mat, men har man svårt att gå upp skulle jag hellre köra denna middag än 500 g potatis med torsk som inte skulle komma i närheten av dessa kcal.

    Nu får gärna någon annan göra om samma sak och skriva ner ungefärliga näringsvärden, men tanken är att det ska vara mat och inga ytterligheter som 300 g gainer på 1 liter grädde.

    Edit:Stavfel, klockan är mycket……
    Dessutom har jag tydligen citerat mig själv istället för att ändra.
    Nu går jag och lägger mig

    #543699

    Var jag inte hungrig tidigare så blev jag det nu… *saliverar som om det inte fanns någon morgondag*

    Bra poäng i inlägget dock…och då menar jag inte att man nödvändigtvis ska trycka i sig ett kg pommes utan att det inte finns någon anledning att leva som en asket när det inte behövs. Har sett alldeles för många exempel på tränande som tror att de måste köra tonfisk och ris för att få ökningar i gymet. Tvärtom så är det ju i tillväxtfaser man bör äta gott och inte noja sig i onödan.

    #543700
    DougHepburn wrote:
    Var jag inte hungrig tidigare så blev jag det nu… *saliverar som om det inte fanns någon morgondag*

    Bra poäng i inlägget dock…och då menar jag inte att man nödvändigtvis ska trycka i sig ett kg pommes utan att det inte finns någon anledning att leva som en asket när det inte behövs. Har sett alldeles för många exempel på tränande som tror att de måste köra tonfisk och ris för att få ökningar i gymet. Tvärtom så är det ju i tillväxtfaser man bör äta gott och inte noja sig i onödan.

    Är precis det jag menar, är ju få som behöver 3000 kcal på en måltid.
    Men har man svårt att öka i vikt är ju inte kokt potatis och tonfisk i vatten så jävla bra kanske. Äter man helt rent året om känns det som man går på deff-diet året runt

    #543701

    [Åhh nu vart man ju hungrig

    Idag står det pytti panna på min lunchlista med ägg
    Efterrätt fruktsallad jammi=)

    Sen blir det ett pass på gymmet och pumpa slut på benen:D

    #543702

    Måste man öka så mycket i vikt då? Är det inte bättre att öka succesivt i kvalikativa skelettmuskler istället för bara vätska och fett? Bara min tanke…….

    #543703
    bffen669 wrote:
    Måste man öka så mycket i vikt då? Är det inte bättre att öka succesivt i kvalikativa skelettmuskler istället för bara vätska och fett? Bara min tanke…….

    Det va det dummaste jag hört ;)

    #543704
    bffen669 wrote:
    Måste man öka så mycket i vikt då? Är det inte bättre att öka succesivt i kvalikativa skelettmuskler istället för bara vätska och fett? Bara min tanke…….

    Jo absolut.

    Fast även det kan ju vara svårt. Låt säga att 300 kcal överskott per dag ger den ökningen du nämner och att ens kaloribalans är 2500 kcal/dag.

    Har man då problem redan vid 2000-strecket är ju knappast 800 kcal ytterligare enkelt. Många har svårt nog att inte gå ner och skulle per automatik gå ner i vikt bara genom att gå efter aptiten.

    Vad som då låter som rena grisbulken för en person kan ju faktiskt vara det som krävs för att inte gå ner för en annan.

    #543705
    Flessa wrote:
    Visst kan man väl äta sådant som du kallar ”deff-dietmat” året runt, om man trivs med det. Bara att äta mer än under ”deffen” då. Men som sagt om man har riktigt problem så är det ju oftast svårare att gå upp med denna ”typen” utav mat.

    Ditt inlägg hade varit korrekt och vettigt om tråden handlade om något annat, men som det är nu är du helt off-topic

    #543706

    Ost, creme fraiche, smör? Nackdelen är att man blir mätt. Hmm…

    #543707

    Fräsa på grytbitar, ha i färskost med tomat/paprika-smaksättning, och sedan i med en chili-creme fraiche. Puttra en stund.

    Serveras till valfritt tilltugg. Pastasnäckor samlar upp såsen väldigt bra.

    Oerhört gott, och duktigt kaloririkt.

    #543708

    bearnaisesås är gott.. kalorier uta helvete så att du borde expldoera.. MEN AJ FAN VA GOTT DET ÄR! Till allt dessutom!

    det är väll 77% fett i det ungefär.. och pyttelite kolhydrater och några få procent protein.. typ 3.. Grejen innehåller iallafall typ.. 700 kcal/100 g…

    #543709

    Brieost har visat mig vägen under Jul!

    #543710

    Rikligt med smör på mackor är ”bra” också.. 10g smör (då är det ganska mycket smör på macken.. men inte så att det blir äckligt) är typ.. 60 extra kalorier! (Y)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.