Tillgodogörelse?

Home Forums Kost och Näringslära Tillgodogörelse?

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #51986
    #126569

    Min fråga går kanske inte ge något vidare exakt svar på men fråga om någon kan ha ett någorlunda svar.
    Om man äter en köttbit säg en stek från ett nötdjur på 400g om det spelar någon roll, hur länge kan kroppen tillgodogöra sig proteiner från steken? Kan man ge ett ungefärligt svar i timmar?

    #126570

    Det beror väl på vad kroppen har för proteinbehov under den tiden?

    Vad är ANLEDNINGEN till din fråga? Är du orolig över att fasta gör dig katabol? Är du ute efter hur länge kroppen kan vara utan proteinintag för att inte bli katabol?

    #126571
    Orion81 wrote:
    Min fråga går kanske inte ge något vidare exakt svar på men fråga om någon kan ha ett någorlunda svar.
    Om man äter en köttbit säg en stek från ett nötdjur på 400g om det spelar någon roll, hur länge kan kroppen tillgodogöra sig proteiner från steken? Kan man ge ett ungefärligt svar i timmar?

    Skulle tippa att det tar mellan 3 och 5 timmar att smälta en så stor mängd kött. Äter du köttet som stek, dvs helmuskel så tar det längre tid än om du äter det som färs. Ganska svårsmält mat.

    #126572
    Sandow wrote:
    Skulle tippa att det tar mellan 3 och 5 timmar att smälta en så stor mängd kött. Äter du köttet som stek, dvs helmuskel så tar det längre tid än om du äter det som färs. Ganska svårsmält mat.

    Matsmältningen och aminosyratillgängligheten är dock två olika saker. Det senare är en mycket lägre process. Bara kasein i vatten upprätthåller leucinkoncentrationen i blodet sju timmar.

    Quote:
    The speed of absorption of dietary amino acids by the gut varies according to the type of ingested dietary protein. This could affect postprandial protein synthesis, breakdown, and deposition. To test this hypothesis, two intrinsically 13C-leucine-labeled milk proteins, casein (CAS) and whey protein (WP), of different physicochemical properties were ingested as one single meal by healthy adults. Postprandial whole body leucine kinetics were assessed by using a dual tracer methodology. WP induced a dramatic but short increase of plasma amino acids. CAS induced a prolonged plateau of moderate hyperaminoacidemia, probably because of a slow gastric emptying. Whole body protein breakdown was inhibited by 34% after CAS ingestion but not after WP ingestion. Postprandial protein synthesis was stimulated by 68% with the WP meal and to a lesser extent (+31%) with the CAS meal. Postprandial whole body leucine oxidation over 7 h was lower with CAS (272 +/- 91 micromol.kg-1) than with WP (373 +/- 56 micromol.kg-1). Leucine intake was identical in both meals (380 micromol.kg-1). Therefore, net leucine balance over the 7 h after the meal was more positive with CAS than with WP (P < 0.05, WP vs. CAS). In conclusion, the speed of protein digestion and amino acid absorption from the gut has a major effect on whole body protein anabolism after one single meal. By analogy with carbohydrate metabolism, slow and fast proteins modulate the postprandial metabolic response, a concept to be applied to wasting situations.

    Boirie Y et al. Slow and fast dietary proteins differently modulate postprandial protein accretion. Proc Natl Acad Sci U S A. 1997 Dec 23;94(26):14930-14935.

    #126573
    Eddie Vedder;1159531 wrote:
    Matsmältningen och aminosyratillgängligheten är dock två olika saker. Det senare är en mycket lägre process. Bara kasein i vatten upprätthåller leucinkoncentrationen i blodet sju timmar.

    Jag går på cambridge nu å det är väll mer eller mindre självsvält men effektivt för att bli av med fett fort. Har funderat på att låta mina 500kcal om dagen enbart komma från protein. Min tanke var då att om jag äter protein som tar kroppen längre tid att tillgodogöra sig, alltså ha en lång tillgång på proteiner så borde det ge en mindre muskelnedbrytning även om det inte går att motverka att muskler ryker å det är okej för mig. Men varför inte minimera. Då låter ju kasein som det bästa alternativet ju. Eller tänker jag fel med allt i hopa?

    #126574

    Vid svält minskar muskelnedbrytningen kraftigt ändå. Tyvärr gör också muskeluppbyggnaden också det, så det är kanske en bättre idé att stimulera den. Det görs med snabbt protein, inte långsamt. Vassle. En kombination av snabbt och långsamt ger antagligen den bästa proteinbalansen.

    Och att enbart äta protein är en dålig idé. Protein är inte det enda livsnödvändiga näringsämnet, utan även fett måste tillföras.

    #126575
    King Grub wrote:
    Vid svält minskar muskelnedbrytningen kraftigt ändå. Tyvärr gör också muskeluppbyggnaden också det, så det är kanske en bättre idé att stimulera den. Det görs med snabbt protein, inte långsamt. Vassle. En kombination av snabbt och långsamt ger antagligen den bästa proteinbalansen.

    Och att enbart äta protein är en dålig idé. Protein är inte det enda livsnödvändiga näringsämnet, utan även fett måste tillföras.

    Okej jag tackar. Då ska jag se till å få i mig både snabba å långsamma.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.