Tina fryst kykling i varmtvatten leder till att näringsämnena går bort?

Home Forums Kost och Näringslära Tina fryst kykling i varmtvatten leder till att näringsämnena går bort?

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #52551
    #129255

    Fick precis höra att man inte ska tina kyklingen i varmt vatten för då försvinner en del näringsämnen?

    Någon kunnig som vet om detta är sant?

    #129256
    Phresh wrote:
    Fick precis höra att man inte ska tina kyklingen i varmt vatten för då försvinner en del näringsämnen?

    Någon kunnig som vet om detta är sant?

    Nä det tror jag inte? Hur då? Kan tänka mig att det går bort lite i själva frysningen men inte i att man just tinar det i varmt vatten. Tveksamt men är inte säker.

    #129257

    Borde väl vara lite som att koka eller steka också..:D Och vet inte med dig, men jag skulle inte vilja äta min kyckling rå:D

    #129258

    Vissa näringsämnen urlakas i vatten och/eller förstörs i värme ja. Omfattningen är naturligtvis dosrelaterad som allting. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att förbli. Människan har inte dött ut ännu.

    #129259

    Jag slår ett slag för upptining i kylskåp pga den energibesparning detta medför eftersom kycklingen hjälper till att sänka värmen i kylskåpet :)

    #129260
    Tommy Ivarsson wrote:
    Jag slår ett slag för upptining i kylskåp pga den energibesparning detta medför eftersom kycklingen hjälper till att sänka värmen i kylskåpet :)

    Tyvärr tar det fan dagar om man har en bra kyl. ;)

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.