Tips för att få i sig sin dagliga näring

Home Forums Kost och Näringslära Tips för att få i sig sin dagliga näring

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #101398
    #1075202

    Tjena, jag är en 17 årig grabb som försöker bygga, jag har nyligen tänkt att utforma ett nytt matschema för att få i mig allt jag behöver dagligen (protein, kolhydrater & fett) problemet är att jag saknar mycket kunskap och tänkte därför kolla med er hur ni får i er allt dagligen? Jag har problem med att trycka i mig maten, det tar liksom stopp, det slutar därför ofta med att en stor lunch kan ta upp emot 1-3 timmar att äta, det känns ju lite fel?

    Alla recept, tips osv är välkommna!

    Vad jag bör få i mig dagligen:
    ca 200 gr protein
    350-370 gr kolhydrater
    80 gr fett

    Kroppsvikt pendlar lite mellan 76-78 kg, kan även tillägga att jag tränar 7 dagar i veckan, men har nu haft stopp i ett par veckor pga sjukdom.

    #1075211

    Ät ofta. 5-7ggr om dagen är rekomenderat. Kör på någon gainer, vissa ligger på ca 1200kcal per portion. Nötter och frukt är ett gott och enkelt mellanmål att bära med sig.

    #1075264
    Vincent94 wrote:
    Ät ofta. 5-7ggr om dagen är rekomenderat. Kör på någon gainer, vissa ligger på ca 1200kcal per portion. Nötter och frukt är ett gott och enkelt mellanmål att bära med sig.

    Det är egentligen proteinet som är det svåraste att få i sig rätt mängd utav, jag kör ju två proteinshakes per dag 1 till frukosten och en efter gym.. Käkar även BCAA innan och direkt efter träning.

    Äter mycket ägg och kyckling…

    Bör man ha med sig en – två matlådor till skolan varje dag kanske? Och Isåfall har du något tips på mat man kan ha liggandes i matlådor för kanske 2 dagar framöver?

    #1075266

    Beroende på längden på dagen skulle jag säga. Om jag har en skoldag på 6h eller över brukar jag ha med mig 2 mål till skolan dock det ena i form utav lunch och det andra i form utav mellanmål. Brukar även ta mitt bcaa mellan frukost och lunch i skolan. Till lunch brukar jag ta med mig kyckling och ris sen ta av skolans grönsaker, gott att äta kallt och bra näringsvärden. Sen mitt mellanmål brukar bestå utav fullkornsbröd, frukt och mandlar. Har något proteinrikt pålägg på brödet som skinka, salami osv.

    Hur mycket protein vill du ha i dig? Jag ligger på ca 2.5g per dag.

    #1075267
    Vincent94 wrote:
    Beroende på längden på dagen skulle jag säga. Om jag har en skoldag på 6h eller över brukar jag ha med mig 2 mål till skolan dock det ena i form utav lunch och det andra i form utav mellanmål. Brukar även ta mitt bcaa mellan frukost och lunch i skolan. Till lunch brukar jag ta med mig kyckling och ris sen ta av skolans grönsaker, gott att äta kallt och bra näringsvärden. Sen mitt mellanmål brukar bestå utav fullkornsbröd, frukt och mandlar. Har något proteinrikt pålägg på brödet som skinka, salami osv.

    Hur mycket protein vill du ha i dig? Jag ligger på ca 2.5g per dag.

    Runt 190 – 200 gr protein per dag vill jag få i mig. Vet att jag med frukosten jag kör nu får i mig ca 55 gr protein. Det är i princip det enda jag räknat på med frukosten (käkar ju gröt och så, bör kanske räkna lite på hur mycket kolhydrater min frukost innehåller..). Äter samma frukost varje dag med pyttesmå ändring.

    Men jag ska väl försöka fixa ihop några matlådor så fort man blir frisk igen och så blir det till att köra hårt som fan!

    Tack för hjälpen!

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.