uträkning av energibehov?

Home Forums Kost och Näringslära uträkning av energibehov?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 46 total)
  • Author
    Posts
  • #202473

    En länk jag hittade; [http://www.kostdata.se/lunchtest.htm http://www.kostdata.se/lunchtest.htm%5D

    #202474

    fan va svårt o hitta rätt siffra
    alla visar ju olika
    från 3600 – 6000 kcal

    vilande visar de rätt lika
    runt 2050-2100 kcal

    #202475

    Går efter den här Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder) men sen står det att jag ska gångra med aktivtetsfaktor ? och jag vet inte hur mycket jag ska gångra med vad borde min aktivitetsfaktor vara om jag går 1 timmes promenad på morgonen och kör styrketräning + 40 min cardio på eftermiddagen 6 dagar i veckan , jag slappar annars för det mesta sommarjobbar nu och där får jag inte göra så mycket sitter typ hela tiden.
    hoppas på svar

    #202476
    Mikee wrote:
    Går efter den här Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder) men sen står det att jag ska gångra med aktivtetsfaktor ? och jag vet inte hur mycket jag ska gångra med vad borde min aktivitetsfaktor vara om jag går 1 timmes promenad på morgonen och kör styrketräning + 40 min cardio på eftermiddagen 6 dagar i veckan , jag slappar annars för det mesta sommarjobbar nu och där får jag inte göra så mycket sitter typ hela tiden.
    hoppas på svar

    Låter som mina dagar ungefär, stillasittande arbete på dagarna och lite träning + allmän mortion. Jag hade tippat på en aktivitetsfaktor runt 1,4 ungefär.

    #202477

    Kolhydrater – 41 %
    Protein – 28 %
    Fett – 31 %

    Totalt
    kcal 2773
    Protein 192
    K 281
    F 96

    så här ser min dagliga kost ut ungefär–.-
    efter jag slutade med proteinpulver och försöker vara utan ..

    dvs ingen proteinpulver endast mat såsom tonfisk havrgryn, potatis, ägg, kött/kyckling, mjölk, m.m

    dvs jag får i mig ca 3000 kcal/dag
    och enligt olika program där man kan kalkylera fram dagsbehovet av kalorintag
    så ska jag ligga på ca 4500 förbrukning 24tim

    om detta stämmer så då ligger jag rejält underskott
    3000-4500= minus 1500kcal/dag

    väger 104kg längd 190 — inom en ramtid av 2 månader har jag inte ökat i något som träning eller i egen vikt..

    det står still..

    några tips ?

    målet för min del är att öka i vikt upp till 110-115 kg och se bra ut..

    #202478
    armas wrote:
    dvs jag får i mig ca 3000 kcal/dag
    och enligt olika program där man kan kalkylera fram dagsbehovet av kalorintag
    så ska jag ligga på ca 4500 förbrukning 24tim

    om detta stämmer så då ligger jag rejält underskott
    3000-4500= minus 1500kcal/dag

    väger 104kg längd 190 — inom en ramtid av 2 månader har jag inte ökat i något som träning eller i egen vikt..

    det står still..

    några tips ?

    Om du ligger stilla i vikt över en period på 2 månader ligger du garanterat inte på minus 1500kcal utan på energibalans. Alltså behöver du helt enkelt öka ditt kaloriintag med 300-500kcal. Det kan ju faktiskt vara ett alternativ att lägga till någon proteindrink, som du ju tagit bort, för att på ett enkelt sätt öka kaloriintaget om du har svårt att äta mer fast mat.

    #202479

    måste nog nämna att protein pulvret la jag av med för ca 1 månad sen..

    vanligtvist tog jag 2 skopor av whey class+ (låg fett,kolhydrat halt) dagligen o fick i mig 56g protein .. men i samband av att äta protein pulver då blev det automatiskt att man inte åt så bra-..-

    fick en mättnadskänsla av pulvret som varade hyffsat länge…

    tänkte dumpa pulvret, och äta istället mer mat

    och idag ligger jag ungefär i samma nivå av proteinintag dagligen av endast mat..

    #202480

    Enklaste att hamna rätt med kosten är väl ändå en kostregistrering!?
    Det är på tok för många parametrar att ta hänsyn till när man skall kalkulera i tabeller.

    Skriv upp vad du käkar i 3-7 dagar. Dela antalet kcal med hur många dagar du har registrerat. På så vis får du fram ett ungefärligt värde på din dygns förbrukning. Sen är det jättelätt att börja deffa eller gå upp i vikt och samtidigt ha koll på att du får i dig rätt saker.

    Det som behövs är en hushållsvåg, papper, penna samt något program att föra in det i.
    Eller utnyttja gratistjänst på nätet som t ex:
    [http://kroppskoll.se/ http://kroppskoll.se/%5D (man måste va medlem, men det är gratis)

    #202481

    Det finns väl en på deffguiden? FAst den är ju dock ifrån stillasittande. Men med lite enkel matte så borde den väl räcka?

    #202482
    Mikee wrote:
    Går efter den här Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder) men sen står det att jag ska gångra med aktivtetsfaktor ? och jag vet inte hur mycket jag ska gångra med vad borde min aktivitetsfaktor vara om jag går 1 timmes promenad på morgonen och kör styrketräning + 40 min cardio på eftermiddagen 6 dagar i veckan , jag slappar annars för det mesta sommarjobbar nu och där får jag inte göra så mycket sitter typ hela tiden.
    hoppas på svar

    Enligt denna kalkyl bör jag inta ca 3500 kalorier om dagen. Känns det rimligt tro.

    #202483

    En vild gissning här (har aldrig provat en pulsklocka)
    Men går det inte att sätta på sig en pulsklocka när man går upp på morgonen, och låter den sitta på armen hela dagen tills man går och lägger sig? Och på så sätt registrera sin kcalförbrukning under en dag?

    #202484
    Daniel Magnusson wrote:
    En vild gissning här (har aldrig provat en pulsklocka)
    Men går det inte att sätta på sig en pulsklocka när man går upp på morgonen, och låter den sitta på armen hela dagen tills man går och lägger sig? Och på så sätt registrera sin kcalförbrukning under en dag?

    Får du fram snittpulsen under dygnet kommer det ge ett bättre värde för dig det dygnet än att använda MET och PAL-värden men det kommer vara specifikt för det dygnet. Men är det ett genomsnittsdygn så är det ingen dum idé.

    #202485

    Ytterligare en: [http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php]

    #202486
    King Grub wrote:
    [http://www.exrx.net/Calculators/CalRequire.html]

    Väldigt dåligt verktyg, mer intressant är fördelning mellan kolhydrater, fett och protein samt ungefär hur många gram man äter av varje.

    #202487

    Nästan alla sidor tycker jag visar för lite kcal per dag jag ska äta

    typ 2000 kcal per dag 70kg, 174 cm känns väldigt lite om jag nu ska bulka

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 46 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.