Vad är nu detta?!

Home Forums Kost och Näringslära Vad är nu detta?!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #554001

    Jag kanske är nojjig nu när man är så angelägen om att få bort fettet kring magen och bli vältränad. Jag har slitit som en dåre med mat och träning nu i 8 veckor och har lyckats tappa från 84 kg till 77,2 kg (gårdagens vägning). Längden är fortfarande 1,76. Det märks att ansiktet smalnat av och lite fastare i hullet om magen.

    Igår kväll blev det dock en låda popcorn (medium) och en cola light på bion. Idag känner jag mig pluffsig igen :frust: . Ansiktet känns svullet och magfettet lite degigt. Är detta sånt som kan hända eller är jag bara nojjig?

    Jag ska göra en mätning på gymmet i morgon och kolla fettprocenten i kroppen. En BIA-mätning. ([http://www.prenet.se http://www.prenet.se])

    #71265
    #554002

    Kallas vätska… ;)

    #554003

    Garanterat vätska som har bundits som sagts innan!

    #554004

    OK! Hur blir det så?

    #554005

    Huvudsakligen bordssalt (= natriumklorid) och muskelglykogen. I ditt fall gissar jag på popcornen.

    #554006

    Din lever o muskler kan bara lagra en viss mängd glykogen, överskottet lagras som vätska o fett. Popcornen är ju salta och jag tippar precis som mikaelj att det har bundits en del vatten. Natrium binder vatten vettu!
    Kroppen brukar lösa vätskebalansen utmärkt helt själv.

    #554007

    Saltet i Popcornen!!! 😮 Klockrent! :emo-thumb Tack!

    Ibland måste man ställa dumma frågor för att få bra svar! (ibland får man en del spydigheter och översitteri-fasoner också)

    #554008

    I stället för att starta en ny tråd så fortsätter jag i den här med mina frågor.

    Jag har ju som sagt gått ner ca. 7 kg på 8 veckor med hjälp av att äta mindre och bättre samt motion i form av konditionsträning och styrketräning. Efter vad jag läst så är detta en hälsosam takt, ca 1 kg per vecka (har hört att allt mellan 0,5 – 1.0 är ok)
    Borde jag inte märka mer på magen vid det här laget? Det var ju där det mesta av mitt fett satt. Det finns fortfarande en hel del underhudsfett att ta bort där. Tyvärr kan jag inte lägga upp bilder för jag har inga.

    #554009

    Kroppen har favoritdepåer för fettlagring, dessa sitter runt buken för oss män (vilket jag antar att du är) och runt lår, bak och höfter för kvinnor.

    Kroppen lagrar alltså fettet lättast just runt buken = manlig bukfetma och det är även där som fettet släpper sist. Eller ja, det kommer finnas mest där och således kommer det finnas kvar mer där än på någon annan del utav kroppen under deffen.

    Men även bukfettet försvinner till slut, bara att kämpa på.

    #554010
    Insulinus wrote:
    Kroppen har favoritdepåer för fettlagring, dessa sitter runt buken för oss män (vilket jag antar att du är) och runt lår, bak och höfter för kvinnor.

    Kroppen lagrar alltså fettet lättast just runt buken = manlig bukfetma och det är även där som fettet släpper sist. Eller ja, det kommer finnas mest där och således kommer det finnas kvar mer där än på någon annan del utav kroppen under deffen.

    Men även bukfettet försvinner till slut, bara att kämpa på.

    Bra! Det låter rimligt.

    En annan sak som förbryllar mig är det här med maten. Jag äter två knäckemackor och ett ägg med kaviar till frukost. Ibland lite fil med müsli (utan socker). Dricker inga andra drycker än kaffe, nått glas mjölk och vatten under hela dagen. Luncherna består av mycket protein. Kyckling, keso, rostbiff mm. En och annan banan slinker ner också. Jag kanske får i mig 1200-1500 kcal. Till middag orkar jag sällan äta mer än nån macka och soppa. Folk säger att jag äter för lite. Du måste äta mer eftersom du tränar så mycket! 2500 kcal är ditt dagsbehov! Hur ska detta gå till undrar jag? Jag är ju inte hungrig! Jag har inte kännt nått enormt sug efter en massa mat under min ”deff”. Måste jag trycka i mig mer mat och va äckelmätt jämnt bara för att jag inte ska ligga på för lågt underskott?

    Om jag nu ätit ~1200 kcal under dagen samt tränat lite på lunchen, kommer hem och drar i mig lite soppa eller en proteindrink (+200 kcal) och inte känner att jag behöver mer, ska jag då pressa ner en portion mat till bara för sakens skull?

    #554011

    Vad har DU räknat ut ditt dagliga dagsbehov till då?

    Om ditt dagsbehov ligger på 2500kcal och du siktar på ett 1000kcal-underskott, så ligger du ju helt perfekt till om du ligger på 1500kcal. Men lägre än så bör du inte heller ligga.
    Berätta gärna vad BIA-mätningen visade imorgon. Om din fettprocent ligger under ca. 18% och att du därmed alltså har mindre än ca. 14kg kroppsfett så lönar det sig verkligen inte att ligga på ett underskott på 1000kcal längre.

    #554012
    Tyskn wrote:
    Vad har DU räknat ut ditt dagliga dagsbehov till då?

    Om ditt dagsbehov ligger på 2500kcal och du siktar på ett 1000kcal-underskott, så ligger du ju helt perfekt till om du ligger på 1500kcal. Men lägre än så bör du inte heller ligga.
    Berätta gärna vad BIA-mätningen visade imorgon. Om din fettprocent ligger under ca. 18% och att du därmed alltså har mindre än ca. 14kg kroppsfett så lönar det sig verkligen inte att ligga på ett underskott på 1000kcal längre.

    Jag sitter mest hela dagarna eftersom jag jobbar på kontor. Jag går en runda på stan på lunchen och tränar ca. 3 dagar i veckan. Cyklar till och från jobbet.

    Jag gjorde en mätning på uppladdningen.nu och fick fram 2700 kcal /dag som mitt behov.

    Ang. BIA-mäningen:
    Om mina värden är som du säger bör jag då öka mitt intag. Är det du menar?

    Jag postar mina siffror i morgon kväll när jag vet!

    #554013

    Ja då bör du ju verkligen inte lägga dig under 1700kcal/dag.

    Ja det menar jag. Det har att göra med att kroppen maximalt kan frisätta ca. 70kcal/kg kroppsfett. Om man således har ex. 10kg kroppsfett så kan man som mest frisätta 700kcal/dygn ifrån fettlagren. Ligger man på ett underskott som är större än 700kcal så kommer man förlora mer och mer muskelmassa.

    #554014
    Tyskn wrote:
    Ja då bör du ju verkligen inte lägga dig under 1700kcal/dag.

    Ja det menar jag. Det har att göra med att kroppen maximalt kan frisätta ca. 70kcal/kg kroppsfett. Om man således har ex. 10kg kroppsfett så kan man som mest frisätta 700kcal/dygn ifrån fettlagren. Ligger man på ett underskott som är större än 700kcal så kommer man förlora mer och mer muskelmassa.

    Ok! :up: Då ska vi se vad siffrorna från BIA-mätningen säger i eftermiddag. Ska bli mycket intressant att se. 7 kg har försvunnit från kroppen i alla fall. Eftersom det är första mätningen jag gör idag så är det ju svårt att säga hur mycket av de kilona som är fett men jag får väl göra en mätning till när jag tappat ytterligare några kilon. Jag ska ner till 74 kg har jag tänkt (förutsatt att magen är borta då).

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.