Vad har ni för fördelning mellan kolhydrater, protein och fett?

Home Forums Kost och Näringslära Vad har ni för fördelning mellan kolhydrater, protein och fett?

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #71428
    #561935

    Som rubriken lyder undrar jag hur ni fördelar ert protein, kolhydrater och fett? Alltså hur många gram (på ett ungefär alltså) ligger ni på om dagen?
    Själv är det väl ungefär:

    Protein: 350-450 gram (ibland protein overload med 550-650 gram per dag)
    Kolhydrater: 400- 600 gram
    Fett: 50-100 gram

    Variationerna beror på träningsdagar och vilodagar..

    Skall bli intressant att se hur ni ligger. Lyssnade på ett gammalt avsnitt av Pro Bodybuilding Weekly igår och när Cutler vann sin första tävling låg han bara på 175 gram protein om dagen och typ 600 gram kolhydrater.. Tänk om en annan hade kunnat äta så mycket carbs utan att se ut som en ballong, hehe

    HA det gott

    Mvh Zebbe

    #561936

    Jag ligger på:

    3000 kcal om dagen under dieten.

    300g protein
    100g fett
    225g kolhydrater

    Kan tillägga att detta är ungefärligt, inte så att jag räknar gram direkt. Proteinet är jag ganska noga med att det blir 40% av energiintaget, men resten fyller jag mest ut så att säga.

    Under bulk ökar jag kolhydraterna.

    Jag lyssnade på det avsnittet förra veckan under morgonpromenaden. 600g kolhydrater under diet och uppemot 1000g off-season är riktigt mycket, jag skulle må dåligt av alla kolhydrater där asså;)

    #561937

    Där jag är som mest bekväm(med en kroppsvikt på ca 79 kg):

    Ca 2300 kcal fördelat på:
    200 gram protein
    150 gram fett
    30 gram kolhydrater

    #561938

    Carbs – 255g
    Protein – 220g
    Fat – 25g

    #561940

    Protein: 250g
    Kolhydrater: 300g
    Fett: 150g

    Morgonvikt: 111kg

    #561942

    3200 kcal om dagen
    300g protein
    270g kolhydrater
    100g fett

    Det varierar också dagarna jag inte tränar.
    Då äter jag mindre ca 70g kolhydrater,25 g protein.2 g fett.

    #561944

    Intressant att se de olika fördelningarna.. Under dieten för vårens tävlingar låg jag på:
    500 g protein
    100 g kolhydrater (ca 20 g de sista fem veckorna, tömningsveckorna var det 7 gram och det var bara från ”icke-kolhydratskällor” som Chris Aceto brukar kalla dem)
    30 g fett

    För mig funkade det riktigt bra. Började dieten på 107 kg och innan tömningen för första tävlingen vägde jag 105,6 kg. Blev förvånad själv (kollade inte vågen under dietens gång)..

    Tycker som många har nämnt att proteinerna är det viktigaste och nu när jag börjat äta carbs igen kommer det där jäkla sockersuget och mardrömmar och skit faktiskt (vill ni veta mer har jag skrivit om det en del i min blogg)..

    Förresten vad tycker ni om det som Aceto brukar säga att proteniet i t ex en kolhydratskälla ( tex havregryn) inte skall räknas till det dagliga proteinintaget (om man nu räknar och väger allt osv vill säga)..

    #561947
    Zebaztian wrote:
    Förresten vad tycker ni om det som Aceto brukar säga att proteniet i t ex en kolhydratskälla ( tex havregryn) inte skall räknas till det dagliga proteinintaget..

    Äh, räknar dom bara i total kalori intag, men ser till att jag får det vad som behövs (i mina fall 220g) protein från ”riktiga” proteinkällor.

    #561949
    Anne wrote:
    Äh, räknar dom bara i total kalori intag, men ser till att jag får det vad som behövs (i mina fall 220g) protein från ”riktiga” proteinkällor.

    Samma sak här.

    #561951

    Kolhydrater; ca 150 gram
    Protein: ca 220 gram
    Fett: ca 20 gram fett

    Sen tillkommer ju 65 gram vitargo och 36 gram protein i efter-träningsdrinken.

    Vikten ligger på runt 65 kg.

    #561953
    Zebaztian wrote:
    Förresten vad tycker ni om det som Aceto brukar säga att proteniet i t ex en kolhydratskälla ( tex havregryn) inte skall räknas till det dagliga proteinintaget (om man nu räknar och väger allt osv vill säga)..

    Det är helt fel. Alla rekommendationer om proteinbehov baseras på en kost där ALLT är inräknat, officiella kostrekommendationer är dessutom baserade på en kost med mestadels vegetabiliska proteinkällor.

    Nog för att rekommendationer om högre proteinintag för idrottare är befogat är det det heöt enkelt fel att räkna som han påstår. Då känns det i såfall mer smart att från början rekommendera ett väldigt högt proteinintag rent allmänt.

    #561954

    Protein – Siktar på 160gr men det är inte alltid jag lyckas få i mig så mycket
    Kolhydrater – Räknar ej men troligtvis ca 300-350gr
    Fett – 50-80gr

    Detta blir troligtvis ca 3000kcal vilket känns ganska lagom för en liten nätt viknedgång på 0,5kg/vecka

    Längd 183cm
    Vikt (just nu morgonvikt 80,7kg)

    #561956

    Jag räknar ALLT jag med. Ville bara se ”your take on the matter” (vet faktiskt inget bra uttryck på svenska, hehe).. Men jag håller även med Anne att få i sig så mycket protein som möjligt från ”riktiga” källor. Kanske det bara är något som sitter i huvudet =) Och min åsikt är att hur man än vrider och vänder på det så är protein från MAT mycket bättre än från pulver även om det på ”pappret” har samma innehåll..

    Det kanske också är något som sitter i huvudet men jag har nu lärt mig vad som funkar för MIG och det är ju det viktigaste, eller hur?! =)

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.