Vad i ägget är det som skapar gaser?

Home Forums Kost och Näringslära Vad i ägget är det som skapar gaser?

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #66182
    #469352

    Tror Eddie skrivit att ägg inte ger äggfisar.

    #469353

    Jag äter just nu 12st hela ägg på deffen och fiser typ aldrig:p

    #469354
    Flessa wrote:
    EN ren spekulation bara, men kan det inte vara en kombination av att gulan innehåller mycket fett och vitan enbart protein & vatten.. rena fisbomben liksom :D

    Nej det är fel.

    Gaserna kommer från proteinet. Eftersom ägger innehåller en del trypsininhibitorer innebär det att en viss mängd protein (beroende på hur mycket av inhibitorerna som inaktiveras) fermenteras i tarmen.

    Samma princip som kostfibrer.

    anders172 wrote:
    Tror Eddie skrivit att ägg inte ger äggfisar.

    Nej det har inte Eddie skrivit, däremot att Eddie själv inte får det. :D

    #469355
    Eddie Vedder wrote:
    Nej det är fel.

    Gaserna kommer från proteinet. Eftersom ägger innehåller en del trypsininhibitorer innebär det att en viss mängd protein (beroende på hur mycket av inhibitorerna som inaktiveras) fermenteras i tarmen.

    Samma princip som kostfibrer.

    Nej det har inte Eddie skrivit, däremot att Eddie själv inte får det. :D

    Haha, okej. Mina fisar luktar alltid illa som helvete, men jag tror det beror på högt proteinintag.

    #469356
    anders172 wrote:
    Haha, okej. Mina fisar luktar alltid illa som helvete, men jag tror det beror på högt proteinintag.

    Fast du får skilja på vad som ger flatulens och vad som gör att det stinker. Man behöver ju inte ha problem med stor flatulens för att det ändå ska lukta döden de få gångerna man fiser. ;)

    #469357
    Eddie Vedder wrote:
    Fast du får skilja på vad som ger flatulens och vad som gör att det stinker. Man behöver ju inte ha problem med stor flatulens för att det ändå ska lukta döden de få gångerna man fiser. ;)

    *googlar flatulens*

    Låter riktigt kul. Protein skapar väl kvävgas i ganska stor utsträckning?

    #469358

    Prova att inte äta ägg i några dagar och se om du mår sämre eller gå till doktorn så kanske han är snäll och testar dig.

    #469359

    Jag äter mycket ägg och får inga gaser av det..

    Sen finns det vissa som får problem med det.
    Men det är ju inviduellt hur man påverkas.

    #469360
    Flessa wrote:
    Nog fan är det något med ägg alltid… Gjorde en omelett på 2 ägg + 3 extra vitor med kyckling & grönsaker i. Käkade den lite efter klockan åtta och för ett tagsedan så åkte precis all mat jag käkat under dagen ut genom nummer två.. Nu mår jag as illa och har bara fått i mig en proteindrink efter detta och vill inte göra annat än att lägga mig och sova.

    Finns det något annat i ägg som man eventuellt inte kan tåla? eller ja, det är ju klart att det kan finnas något i ägget man inte tål, men om det är något speciellt ämne etc som finns i ägg just specifikt som är vanligt att man mår dåligt av? Kan tillägga att samma sak hände i torsdags morse när jag hade 5 äggvitor i min gröt..

    Det blir väl lite väl extremt med bara grönskare, ägg och kyckling.
    Just den blandningen utmanar väl magen till det yttersta.
    Jag tycker att du borde testa att ta lite basmati ris det ligger som sammet i magen samt minska lite på de andra sakerna.

    #469361
    Flessa wrote:
    Nog fan är det något med ägg alltid…

    Ja och det skrev jag ju.

    #469362

    Läste att creatin ger ena HELVETS Smelly Farts TruE?

    #469363
    Trasheye wrote:
    Läste att creatin ger ena HELVETS Smelly Farts TruE?

    Tror jag inte stämmer då jag käkar kretain och ägg som den här tråden handlar om och mina fisar luktar inte jävla illa

    #469364

    Något jag gör när jag ligger lågt i intag är att jag omedvetet sväljer mycket luft. Gör det i början av diet innan min kropp vant sig. Men det gör att jag kan känna mig både svullen och gasig, hm, dock luktar inte mina vilket jag är väldigt tacksam för :) Så känner du dig svullen i buken kanske det beror på att du sväljer mycket luft?

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.