Vassle på vilodagar?

Home Forums Kost och Näringslära Vassle på vilodagar?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 43 total)
  • Author
    Posts
  • #466694

    Dricker ni vassle protein på vilodagar, eller bara före/efter ett pass? Finns ju åsikter om att vassle är för snabbt och insulinpådraget blir för stort under en dag då man inte tränar. Synpunkter?

    #66082
    #466695

    Tar alltid 3 drinkar med Vassle per dag oavsett träning eller inte.

    #466696

    Akut insulinfrisättning från proteinintag är inte skadligt.

    #466697

    Kör 60g kasein och 60g vassle dagligen oavsett om jag tränar eller ej.

    #466698

    Jag tar mitt vassle dagar då jag känner att jag får i mig för lite protein eller dagar då jag vill ha lite extra (träningsdagar enbart. Ibland tar jag dagen efter träning också. Speciellt om jag tränat två dagar på raken.
    Att ta det 5 gånger om dagen oavsett vad låter.. galet..

    #466699
    malawiglenn wrote:
    varför galet? Det beror ju på ens proteinbehov och hur man prioriterar tiden/pengarna att laga mat etc.

    Det är ett kosttillskott, inte måltidsersättande.

    #466700
    TheUnknown wrote:
    Det är ett kosttillskott, inte måltidsersättande.

    Det är vanligt mjölkprotein, vilodag eller träningsdag.

    #466701

    Ursäkta att jag väcker liv i den här gamla tråden igen, men istället för att starta en ny med samma frågeställning så tänkte jag det var bättre att damma av en gammal.

    Kostläran kan vara lite förvillande emellanåt, tycker jag.

    T ex stämmer det inte att vassle ger en betydligt större insulinfrisättning än kasein?

    Och är det inte så att man bör sträva efter så hög insulinkänslighet som möjligt (för att hålla kroppen i ett anabolt tillstånd och bygga muskler)?

    Samtidigt har jag sett påståenden om att vassle ökar insulinkänsligheten, trots insulinpådraget.

    Så vad är egentligen optimalt i muskelbyggande syfte? Att bara ta vassle innan/efter ett träningspass? Att ta rena vassledrinkar (med vatten) som mellanmål, eventuellt med kolhydrater som t ex en banan eller ett rågbröd med keso? Eller sprida ut vassletillskottet över dagen och helt enkelt bara späda ut den vanliga kosten, speciellt vid en proteinfattig måltid?

    Många frågor kanske… sorry, inte meningen att bombardera. Men jag söker efter trådar och läser, men får ingen riktig ordning på det.

    Tar tacksamt emot synpunkter, helst faktabaserade sådana.

    #466702

    Vassle ger akut stor insulinfrisättning. Vassleprotein förbättrar insulinkänsligheten och har en mängd positiva hälsoeffekter, och är det enda riktigt muskeluppbyggande proteinet. Använd det som du vill, mellan målen i form av enbart proteinet, eller som en del av måltider för att öka deras proteininnehåll. Gör det inte svårare än det är. Det är vanligt mjölkprotein, inget fantastiskt speciellt.

    Vassleprotein är muskeluppbyggande, fettförbrännande och hälsofrämjande. Är det något av mjölkproteinerna som är kopplade till negativa metabola konsekvenser, är det kasein (diabetes, t ex).

    #466703

    Tack. Short, sweet and to the point.

    Ber ev att få återkomma om ett tag, när jag vill krångla till det lite till..

    #466704
    King Grub wrote:
    Vassle ger akut stor insulinfrisättning. Vassleprotein förbättrar insulinkänsligheten och har en mängd positiva hälsoeffekter, och är det enda riktigt muskeluppbyggande proteinet. Använd det som du vill, mellan målen i form av enbart proteinet, eller som en del av måltider för att öka deras proteininnehåll. Gör det inte svårare än det är. Det är vanligt mjölkprotein, inget fantastiskt speciellt.

    Vassleprotein är muskeluppbyggande, fettförbrännande och hälsofrämjande. Är det något av mjölkproteinerna som är kopplade till negativa metabola konsekvenser, är det kasein (diabetes, t ex).

    [http://www.halso.info/forum/thread-5962.html?tid=5962]
    En liten fundering bara, i ovanstående tråd svarar du på ett inlägg så här:
    ”Vassle är aldrig ett bra mellanmål. Bättre än inget, men insulintoppar annat än direkt vid uppvaknandet och vid hård ansträngning agerar fettinlagrande och försämrar insulinkänsligheten.”

    Hur går detta ihop med det du skriver här ?

    #466705
    forte wrote:
    [http://www.halso.info/forum/thread-5962.html?tid=5962]
    En liten fundering bara, i ovanstående tråd svarar du på ett inlägg så här:
    ”Vassle är aldrig ett bra mellanmål. Bättre än inget, men insulintoppar annat än direkt vid uppvaknandet och vid hård ansträngning agerar fettinlagrande och försämrar insulinkänsligheten.”

    Hur går detta ihop med det du skriver här ?

    Man kan ju faktiskt ändra uppfattning om vissa saker på 6 år.

    #466706
    Eddie Vedder wrote:
    Man kan ju faktiskt ändra uppfattning om vissa saker på 6 år.

    Ok visst. Jag är själv nybörjare i ämnet och blev lite förvirrad bara :D.
    Försökte inte hitta fel utan bara fakta.

    #466707
    forte wrote:
    Hur går detta ihop med det du skriver här ?

    Inte alls. Jag reserverar rätten att ändra mig allt eftersom forskningen fortskrider och ny kunskap framträder. Bara träskallar håller fast vid det dom skrev för 5-10 år sedan och vägrar ändra sig. Vad jag skrev 200X och ansågs som fakta då är inte alls säkert att det samma gäller i dag. Förhoppningsvis är inte alla antaganden vi gör på forum i dag exakt samma saker som kommer att skrivas om 6-10 år till heller.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 43 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.