Vegetarian – fullt ut eller bara halvt?

Home Forums Kost och Näringslära Vegetarian – fullt ut eller bara halvt?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #71062
    #551161

    De flesta vegetarianer verkar resonera att ägg och mjölk växer på träd, och att en del av dem bara äter fula djur typ fisk.

    Vegan or bust.

    #551162

    Mitt ex var ”vegetarian” men åt kyckling haha. Det hela handlade om att hon faktiskt inte gillade kött/fisk men tyckte om kyckling. Och det var lättare att säga att hon var vegetarian än att förklara detta varje gång. Så många är nog vegetarianer utan att egentligen veta innebörden av det.

    #551163
    Flessa wrote:
    Jag med. Förstår verkligen inte hur man kan kalla sig vegetarian och äta fisk eller ägg. Är man vegetarian så innebär d et i mina ögon att man utesluter all sorts animalisk föda som mjölk, kött, ägg, fisk, fågel och gud vet vad.

    Men vegetarianer ”får” väl dricka mjölk? Det handlar väl bara om att det inte ska vara döda djur typ..?

    #551164

    Mår i kor djävligt dåligt om de inte mjölkas regelbundet?
    Då är det väl snarare bara bra att dricka mjölken istället för att hälla ut den?

    #551165

    En strikt vegetarian, en vegan, äter inget som har sitt ursprung i djurriken.

    Äter man fisk är man inte vegetarian alls; möjligen ”icke-köttätare” om man uteslutit rött kött till förmån för fisk.

    Laktovegetarianer räknas som ”riktiga” vegetarianer; i större delen av världen är det laktovegetarianism som är att vara vegetarian.

    #551166
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Mår i kor djävligt dåligt om de inte mjölkas regelbundet?
    Då är det väl snarare bara bra att dricka mjölken istället för att hälla ut den?

    Men samtidigt så mår kanske dem inte så bra av att få massproducera mjölk genom att stå i trånga utrymmen och bara käka hö hela dagen if you get my point (det låter så mycket häftigare att säga det där på engelska).

    #551167
    Gustaf Lindberg wrote:
    Men samtidigt så mår kanske dem inte så bra av att få massproducera mjölk genom att stå i trånga utrymmen och bara käka hö hela dagen if you get my point (det låter så mycket häftigare att säga det där på engelska).

    Nej, det är nog sant.
    Men jag menade bortsett från massproduceringen.
    En ko måste väl mjölkas?

    #551168

    Jag svarade i din andra tråd på följande sätt på din frågeställning:

    Undefined wrote:
    Du tänker på det utifrån veganfanatikernas synvinkel nu där de värnar om djuren som sådana. Men andra har kanske inte några moraliska betänkligheter med att äta kött men väljer att avstå rött kött och fläsk för att de tycker att de mår bättre av det osv. Finns flera infallsvinklar på saken. Själv äter jag det mesta men drog ner på rött kött för något år sedan till förmån för framförallt mer fisk. Äter rött kött (och eller fläsk) 1 till 2 gånger i veckan, ibland kan det gå längre eller mindre tid emellan, och tycker det känns bättre inte minst för magen.
    #551169

    Har inget egentligen att tillföra, men gårdagens stripp på Wulffmorgenthaler.com var kanske relevant i sammanhanget?

    [http://www.wulffmorgenthaler.com/default.aspx?id=7ee7a2fc-8c9c-47d8-b197-c544ee01a507 [img=http://www.wulffmorgenthaler.com/striphandler.ashx?stripid=7ee7a2fc-8c9c-47d8-b197-c544ee01a507]]

    #551170
    Flessa wrote:
    Jo, det stämmer nog, det var fel tänkt av mig. Men hur som helst så finns det ju massor ”vegetarianer” som äter fisk. Det är ju som att säga att man aldrig tränar, fast löper 2 gg/vecka och gymar 3 gg typ. Det funkar fan inte liksom :D

    Eller så kan du ju klippa och klistra från den andra tråden i Repan där jag skrev nästan exakt samma sak fast med liknelsen nykterist-whiskedrickare.:)

    man är inte på något sätt vegetarian om fisk äts. Men lakto-ovo vegetarian tycker jag är en annan sak.

    Angående kornas mjölkning så är det ju vi människor som håller mjölkproduktionen igång även fast kon inte har diande kalvar. Visst mår de bättre av att bli mjölkade när de producerar mjölk men att produtkionen upprätthålls är ju samtidigt vi som ser till.

    #551171

    Jag är förvisso inte veggie längre, även om jag undviker kött som proteinkälla allt som oftast.
    Att kalla sig vegetarian när man äter fisk kanske inte är korrekt men visst kan jag förstå resonemanget, även då det sker på politiska grunder.
    Man undviker att äta de djur som fötts upp endast i syfte att bli mänsklig föda. Dessa djur har nämligen inte haft det bästa av liv, speciellt inte då det lider mot slakt.
    Fisk som fångats vilt och likaså vilda djur är, enligt mig, en annan femma. Även för de djur som fötts upp på ekologiska gårdar där omständigheterna varit betydligt bättre än för dem som föds upp i så kallade köttfabriker.

    Jag antar att många ”fisketarianer” resonerar som jag.

    #551172
    Eddie Vedder wrote:
    man är inte på något sätt vegetarian om fisk äts. Men lakto-ovo vegetarian tycker jag är en annan sak.

    ”demi-vegetarian” *suck*

    #551173
    mikaelj wrote:
    ”demi-vegetarian” *suck*

    Nej de som kallar sig demi-vegetarianer är just de som typ bara undviker rött kött. En lakto-ovo vegetarian är just en lakto-ovo vegetarian. Den senare är majoriteten av hela världens befolkning även om de flesta är det för att de inte har ett val men ändå.

    #551174

    lakto-ovo-vego… bla bla bla. Om man utesluter att äta någonting så har det helt plötsligt ett namn. Löjligt. Vegetarianer/veganer är ofta äckligt smala, bleka, utmärglade och ser bara allmänt sjuka ut. Det finns dessutom ingen hälsomässig vinst med att bli vegan/vegetarian bara ett jävligt tråkigt liv.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.