Vem har rätt?

Home Forums Kost och Näringslära Vem har rätt?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #71999
    #570281

    ”nervsystemet behöver proteiner och fett från djur. Musklerna hjärnan och benstommen likaså, Under puberteten behövs animaliska proteiner för att det ska bli rätt”

    Ren bullshit säger jag, visst kan man kombinera ihop olika vegetabiliska proteinkällor, eller proteinkällor från mjölk ägg osv så att det blir fullvärdigt? Vad han menar med att vi behöver fett från kött kanske det är ngn som kan svara på?

    Vem har rätt, han eller jag?

    #570282
    Olle Strandberg wrote:
    Vem är han?
    Självklart stämmer det inte. Men jag måste påpeka att proteinerna i mjölk och ägg definitivt räknas till animaliska proteiner.
    Men du kan hitta fullvärdigt protein även i naturen. Sojabönor, kombination av kikärter och t.ex. vit bröd ger fullvärdigt protein o.s.v.

    Javisst, det har du rätt i, jag läste lite hastigt, tyckte han skrev kött…

    Han heter Jerker Jansson, och beskriver sig själv som ”den tänkande kocken”

    Ytterliggare ett citat ”Det råder inget som helst tvivel om att människan behöver kött, åtminstone fisk och skaldjur, för att må bra. I synnerhet barn och ungdomar kan inte få de proteiner de behöver för att utvecklas till friska vuxna människor utan att äta andra djur.”

    senare i texten ”Att tillåta någon att utesluta de näringsämnen som vi vet att vi är anpassade för är idiotiskt, minst sagt”

    Han är en aktiv förespråkare för stenåldersdieten, dock har han talat sig varm om västerbottenost på knäckebröd, jag tror han är ute efter att uppröra, men han har ju ingen koll så som jag ser det, vem skrattar NI åt? Han eller jag?:)

    #570283
    Ante wrote:
    Javisst, det har du rätt i, jag läste lite hastigt, tyckte han skrev kött…

    Han heter Jerker Jansson, och beskriver sig själv som ”den tänkande kocken”

    Ytterliggare ett citat ”Det råder inget som helst tvivel om att människan behöver kött, åtminstone fisk och skaldjur, för att må bra. I synnerhet barn och ungdomar kan inte få de proteiner de behöver för att utvecklas till friska vuxna människor utan att äta andra djur.”

    senare i texten ”Att tillåta någon att utesluta de näringsämnen som vi vet att vi är anpassade för är idiotiskt, minst sagt”

    Han är en aktiv förespråkare för stenåldersdieten, dock har han talat sig varm om västerbottenost på knäckebröd, jag tror han är ute efter att uppröra, men han har ju ingen koll så som jag ser det, vem skrattar NI åt? Han eller jag?:)

    Dej. Det är nog svårt at bli en bra bodybuilder utan protein från animaliska produkter.

    #570284
    jonnie wrote:
    Dej. Det är nog svårt at bli en bra bodybuilder utan protein från animaliska produkter.

    Att vara vegetarian och vegan är inte samma sak, en vegetarian äter ju animaliska produkter, såsom mjölk och ägg. Dessutom handlar inte frågan om vad man behöver ha i sig för att bli en bodybuilder, det finns det säkert delade meningar om, utan om det går att få i sig alla näringsämnen som kroppen behöver utan att äta kött fisk och fågel.

    #570285
    Ante wrote:
    Att vara vegetarian och vegan är inte samma sak, en vegetarian äter ju animaliska produkter, såsom mjölk och ägg. Dessutom handlar inte frågan om vad man behöver ha i sig för att bli en bodybuilder, det finns det säkert delade meningar om, utan om det går att få i sig alla näringsämnen som kroppen behöver utan att äta kött fisk och fågel.

    Om du inte menar ur ett muskelbyggande perspektiv så kan jag tänka mej att hålla med dej när det gäller vuxna individer samt om man kan äta mjölk och ägg produkter

    #570286
    Ante wrote:
    ”nervsystemet behöver proteiner och fett från djur. Musklerna hjärnan och benstommen likaså, Under puberteten behövs animaliska proteiner för att det ska bli rätt”

    Det låter som bull tycker jag. Men förmodligen är han väl bara en av alla dem som vill sprida myten om hur skadligt vegetariskt/ veganskt är.

    Jag har levt på veganskt sedan jag var 18 och det är inget fel på min hjärna, tvärtom. Den funkar precis som den alltid har gjort om inte bättre. *S* Sen har jag haft kompisar som vuxit upp på vegetariskt och de är hur normala som helst.

    Vad är det som säger att man behöver just fett och protein från just djur? Finns det forskning på det? Tycker det låter helt befängt då jag ju vet att man kan kombinera ihop livsmedel för att få den rätta näringsammansättningen som vegan/ vegetarian. Och fettsyror från växtriket är ju i regel nyttigare än de från djuriket som ofta ställer till stora hälsoprobelm i för stora mängder.

    Människan är ju skapt för att kunna leva på både vegetabilisk föda och blandkost. Från början var hon samlare men eftersom hon ännu inte kunde odla så blev hon jägare.

    #570287

    Protein består av aminosyror. Kroppen behöver ett 20-tal av dessa aminosyror och de ska vara i balans. 8 av dem kan kroppen inte själv bilda utan måste komma i färdig form genom kosten.

    Ett komplett protein innehåller en balanserad mängd av alla de 8 essentiella aminosyrorna och finns i animalisk protein samt sojabönor. De flesta vegetariska proteinkällorna innehåller dock inte alla 8 i tillräcklig mäng och man måste då kombinera två eller flera proteinkällor för att få i sig allt man behöver.

    Vidare finns s.k antinutrienter i vegetariska proteinkäller vilket gör att man bör äta 10-15% mer protein för att få samma ”effekt” som av animaliska.

    Gör man detta så kan kroppen inte se någon skillnad på var aminosyrorna kommer ifrån, så att vara vegetarian och träna går alldeles utmärkt.

    Att det sen i kött eventuellt kan förekomma andra ämnen som påverkar är en annan sak. Har exempelvis grisarna fått tillväxthormoner så är det ju tänkbart att detta kan spela roll för den som äter köttet.

    #570288

    Jag är nybliven vegetarian sen ett halvår tillbaka. Tränade bodybuilding extremt seriöst förr i tiden.
    Har börjat bygga muskler på gym igen efter några års uppehåll. Stenhårt!!! Detta får jag mitt protein ifrån: bönor, linser, quornfärs, quorn fileér, andra sojaprodukter i frysdisken, fetaost, ägg, soyghurt, soyamjölk, bovete, proteinpulver, gainomax, bars, bovete, nötter, frön, soyagrädde mm. Lagar fantastisk god vegetarisk mat av detta. Resultat:
    Rent muskulärt sväller jag som en gris!!!
    Märker ingen som helst skillnad på protein från livsmedel som så att säga ”har ögon”. Kött alltså. Resultatet är fantastiskt. Faktum är mina herrar…Jag är aldrig trött!
    Förutom efter träning, och när d e dags att natta sig förstås och gör som jag. Köp den fetaste råsaftscentrifugen ni hittar å börja dagen med att fylla ett glas med näringen som pressats ur tex ett halvt kg morötter.
    Att jag brukade jämnt va trött å seg förr av allt kött och mejeriprodukter jag tryckte i mej när jag tränade, är..Ha!
    …. historia för mig.
    Har ALDRIG mått bättre. Ät vegetariskt pojkar..

    #570289
    akraka wrote:
    Ät vegetariskt pojkar..

    Hemskt gärna, skulle dock aldrig få för mig att bli vegeterian.

    Edit; Senast någon postade i tråden innan dagens inlägg var i början av januari 2006, någon verkar ha rotat runt i gamla trådar? ;)

    #570290
    akraka wrote:
    Jag är nybliven vegetarian sen ett halvår tillbaka. Tränade bodybuilding extremt seriöst förr i tiden.
    Har börjat bygga muskler på gym igen efter några års uppehåll. Stenhårt!!! Detta får jag mitt protein ifrån: bönor, linser, quornfärs, quorn fileér, andra sojaprodukter i frysdisken, fetaost, ägg, soyghurt, soyamjölk, bovete, proteinpulver, gainomax, bars, bovete, nötter, frön, soyagrädde mm. Lagar fantastisk god vegetarisk mat av detta. Resultat:
    Rent muskulärt sväller jag som en gris!!!
    Märker ingen som helst skillnad på protein från livsmedel som så att säga ”har ögon”. Kött alltså. Resultatet är fantastiskt. Faktum är mina herrar…Jag är aldrig trött!
    Förutom efter träning, och när d e dags att natta sig förstås och gör som jag. Köp den fetaste råsaftscentrifugen ni hittar å börja dagen med att fylla ett glas med näringen som pressats ur tex ett halvt kg morötter.
    Att jag brukade jämnt va trött å seg förr av allt kött och mejeriprodukter jag tryckte i mej när jag tränade, är..Ha!
    …. historia för mig.
    Har ALDRIG mått bättre. Ät vegetariskt pojkar..

    :D😀

    Låter ju kanon med vegetariskt, särskilt om det gör så att man ser ut som en uppsvälld gris:emo-thumb

    Jag äter gärna vegetariskt, jättegott, som tillbehör till en redig köttabit

    By the way, quorn verkar ju vara en väldans trevlig produkt:|

    ”Vid framställningen av Quorn används svampen Fusarium venenatum (som rent biologiskt är en mögelsvamp). I en process inte helt olik processen för öljäsning odlas svampen i stora jästankar, men i stället för vätskan är det fasta degaktiga mykoproteinet, som mestadels består av celler och myceltrådar, man tar vara på och förädlar. Den degaktiga produkten samlas ihop, tvättas, blandas med äggvita, smaksätts med kryddor och salt samt formas till olika produkter som filé (som i kycklingfilé), bitar och färs.”

    Smaskens!

    #570291
    Tobbe K wrote:
    ”Vid framställningen av Quorn används svampen Fusarium venenatum (som rent biologiskt är en mögelsvamp). I en process inte helt olik processen för öljäsning odlas svampen i stora jästankar, men i stället för vätskan är det fasta degaktiga mykoproteinet, som mestadels består av celler och myceltrådar, man tar vara på och förädlar. Den degaktiga produkten samlas ihop, tvättas, blandas med äggvita, smaksätts med kryddor och salt samt formas till olika produkter som filé (som i kycklingfilé), bitar och färs.”

    :up::pop:

    #570292

    Man måste ändå respektera de som klarar att avhålla sig från den goda grymma möra köttbiten som ligger på tallriken och bara väntar på att bli uppäten. Ryggbiff som Robert skrev här uppe är ju guds gåva till mänskligheten. Givetvis med en massa sallad och vegetariska tillbehör för helhetsintrycket…

    Mmmm känner mig lite som Homer Simpson! :D

    #570293

    Sluta ät kött Robert! [http://vet.hut.nu/?id=9 http://vet.hut.nu/?id=9%5D

    Haha, faan vad jag älskar den sidan nu! :D

    #570294
    Robert Svensson wrote:

    Haha, det var ju den bilden jag tog på dig i somras ju! :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.