Vilka inälvor är ätbara på broilers?

Home Forums Kost och Näringslära Vilka inälvor är ätbara på broilers?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #70728
    #546500

    Tjenare!

    Är det helt risktfritt att äta lever och njurar från gödkycklingar?
    Är inte maträdd, men har fått för mig att varje dag då jag står och lagar min kyckling (1.3 kg innan rensning) så bör jag slänga lever och njurar då de är ansamlingsplatser för dessa hårt avlade kycklingars medeciner and whatnot.

    Efter rensning av dessa inälvor+skin så väger kycklingen ca 400 gram mindre.
    Snål som man är så känns det samtidigt surt att slänga så mycket, men rather safe than sorry! ;);)

    Mvh Viktor

    #546501

    Kycklinglever är ett välkänt livsmedel. Finns att köpa i de flesta butiker.

    Njuren är jag emerllertid lite mer osäker om.

    #546502

    Levern är både lagringcentral för näringsämnen och reningscentral för gifter och dylikt. Med andra ord är lever SJUKT näringsrikt, t.o.m. så A-vitaminrikt att man rekommenderas att se upp med lever vid graviditet och inte äta det för ofta annars heller.

    Fast det gäller dock gris- och oxlever enligt vad jag förstått, hur samma rekommendationer förhåller sig gentemot kycklinglever vet jag ej.:)

    Men någon rädsla för t.ex.hormoner och/eller antibiotika ska du inte oroa dig för. Åtminstone inte om du köper svenskt kött, det är förbjudet att utfordra våra fjäderfän med sånt.

    Kycklinglever är proteinrikt, relativt fettsnålt, järnrikt, rikt på B12, jätterikt på vitamin A som sagt, innehåller vitamin D, vitamin E m.m. Så att med jämna mellanrum äta lever eller kanske en leverpastejsmörgås per dag är nog bara en hälsomässig fördel.:up: Vad jag däremot VET är en fördel är den smakmässiga aspekten!

    #546503

    Ät du levern!

    Dock lär du nog få samla levrar ett tag innan de räcker till en hel måltid, en kycklinglever är ju som bekant ganska liten. Väl tillagad (i.e. ej värmd för länge) kan kycklimglever vara riktigt gott. Sök recept på Google så ska du säkert hitta något som passar.

    Lycka till!

    #546504
    meeper wrote:
    Dock lär du nog få samla levrar ett tag innan de räcker till en hel måltid, en kycklinglever är ju som bekant ganska liten.

    Köper man kycklinglever i affären får man visserligen en påse mad massa levrar. Säkert så det räcker till två-tre måltider för de flesta.

    Men om man själv rensar fågeln blir det ju förstås bara en och det är inte mycket mat.;)

    #546505
    Eddie Vedder wrote:
    Men om man själv rensar fågeln blir det ju förstås bara en och det är inte mycket mat.;)

    Precis, det var det jag menade. Man man kan ju alltid ”samla” i frysen tills det räcker till en redig målitid. :)

    #546506
    meeper wrote:
    Precis, det var det jag menade. Man man kan ju alltid ”samla” i frysen tills det räcker till en redig målitid. :)

    Ja det är för övrigt en väldigt klok sak att göra med kyckling överhuvudtaget. Äter man mycket kyckling och vill spara pengar samtidigt som man nite har problem med att kanske få lägga ner en eller två timmar på lite jobb så är det sjukt smart att hålla koll på när priset är bra på hel fågel, köpa mycket, rensa själv och frysa in.

    Priset per kycklingfilé från egenrensad fågel är MYCKET biligare även om lite jobb krävs som sagt. Hursomhelst är det mycket enklare än att rensa fisk.;)

    #546507

    Precis.

    Köper själv ofta hem hela kycklingar. Lagar dem i lergryta i ugnen (sjukt gott och smidigt!), trancherar och fryser sedan in i lämpliga portioner. Praktiskt och gott att ta fram då man inte känner för bravader i köket.

    Och som sagt, dessutom blir det ju billigare.

    #546508

    Grymt bra hörrni! Jag gillar dom här tipsen som rör mer än bara kunskap på partikelnivå. Levnadsråd om ni så vill. Det går jag igång på :)

    #546509

    Meeper
    Eddie

    Tack för visat intresse! ;)
    Nästa gång jag lagar kycklingen så skall jag glatt mumsa i mig levern (är skadligt gott!).

    OT:
    Ang. leverns storlek så är den förvånansvärt stor för att komma från ett såpass litet djur (ca 200 gram!).
    Kycklingen som jag köper, inhandlas från i första hand willys cash (17.90 kg, Svensk).
    Samt även Lidl, samma pris, men är då born and raised i Tyskland (vilket inte borde spela större roll då vi alla följer gemensamma E.U. direktiv, eller?).

    mvh Viktor

    #546510
    -Viktor- wrote:
    Meeper
    Eddie

    Tack för visat intresse! ;)
    Nästa gång jag lagar kycklingen så skall jag glatt mumsa i mig levern (är skadligt gott!).

    OT:
    Ang. leverns storlek så är den förvånansvärt stor för att komma från ett såpass litet djur (ca 200 gram!).
    Kycklingen som jag köper, inhandlas från i första hand willys cash (17.90 kg, Svensk).
    Samt även Lidl, samma pris, men är då born and raised i Tyskland (vilket inte borde spela större roll då vi alla följer gemensamma E.U. direktiv, eller?).

    mvh Viktor

    Varsågod för råden. Det var så lite.

    Lycka nu till med levrarna! Hoppas de smakar bra (posta bild i mattråden!).

    #546511

    Åhå, hittade precis ”enligt mig” billig kycklinglever i en affär (ca: 35kr/kg) och ska provköpa ett par kilo. Näringsvärdena såg ju ruskigt bra ut… :)

    Ville bara tipsa resten med, vet dock inte hur jag ska tillaga bäst men kommer troligtvis bara skicka in allt kött i ugnen och hoppas på det bästa. :D

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.