vill gå upp i vikt snabbt!

Home Forums Kost och Näringslära vill gå upp i vikt snabbt!

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • Author
    Posts
  • #483695
    kiRRe wrote:
    Förrförra året vägde jag 50 kg och var 179 cm lång, jag var smal som en jävla pinne, jag började gymma och dricka gainer pro plus äta asbra, jag gick upp till 65 kg på typ 3-4 månader!

    Ja jag blev kallad gollum då jag vägde 50 kg! :emo-thumb haha!

    Nu väger jag föresten 74 kg och är 182 cm lång!

    Vet hur det känns när man inte går upp i vikt hur mycket man än äter och hur mycket pizza o burgers man proppar i sig! men svaret låg inte där för min del ialf, stenhård träning och bra mat var min lösning! :)

    ojj, det var grymt bra gjort! ungefär hur lång tid gick det mellan dina då 50 kilo till dina 74 idag? och vilka kosttillskott använde du samt kan du kortfattat säga något av vad du åt mest av?

    Mvh Henke @16år190cm73kg wannab->192cm90+kg @ 20

    #483696

    jag skulle oxå gärna villa veta vad KIRRE åt för mat och hur mycket han åt! :)
    Shysst tack.

    #483697

    kcal = kalorier = energi. Ett kilo på kroppen är 7000 kcal tror jag va? Så om du äter ett kcal överskott på 7000 kcal en dag så har du gått upp ett kilo.

    Kcal står oftast överst på listan över kolhydrater, fett och protein på alla livsmedel.

    Är energirik och fet mat. Röd mjölk, mycket ost och smör på mackorna, jordnötssmör funkar. Ät godis, chocklad… Eftersom du inte är rädd för att gå upp i fett är det ju bara att äta så mycket gott du bara kan.

    Gott brukar oftast vara fett och energirikt :P

    #483698
    Banana wrote:
    kcal = kalorier = energi. Ett kilo på kroppen är 7000 kcal tror jag va? Så om du äter ett kcal överskott på 7000 kcal en dag så har du gått upp ett kilo.

    Det var en väldigt förenklad förklaring.
    Fettvävnad i kroppen består till ca. 87% av rent fett, altså 870g. Dvs. att ett kilo kropsfett utgör 7830kcal (870×9). Men muskelmassa utgör betydligt mindre kalorier. Nu vet jag inte de exakta värdena men om vi antar att muskler består till 20% av protein (jag tror det är ännu mindre) så skulle altså ett kilo muskler endast utgöra 900kcal.

    Om man altså skulle kunna använda hela sitt energiöverskott till att bygga muskler (vilket är omöjligt i såhär stora mängder), så skulle det i teorin räcka med ett överskott på 900kcal för att öka ett kilo muskelmassa per dag.

    Detta exempel var bara en illustration, jag vet att det inte är möjligt, så haka inte upp er på det.

    #483699

    Hmm, hur mycket energi som går åt vid proteinsyntes vet jag inte. Om det är själva energin som går åt runt träningspasset du menar, så kan man ju inte räkna med den till överskottet. Med ”överskott” menas det ju den mängden kalorier som blir över efter den dagliga mängden kalorier som går åt (träning och EPOC medräknad).

    #483700

    Om du är målmedveten så kan du gå upp väldigt mycket i vikt, snabbt. Men som många redan påpekat bör du göra detta parallellt med träning på gym eftersom att resultatet blir så mycket bättre.

    Kosten är det absolut viktigaste när du vill gå upp i vikt, det handlar helt enkelt om att bestämma sig för att köra på och äta, äta, äta.

    Jag har själv nyligen gått igenom detta då jag var mycket missnöjd med min vikt på 64 kg (178 cm lång) och började därför en bulk den 1 oktober. Efter två månader av konstant träning på gym och ätande vägde jag drygt 75 kg.

    Det finns inga genvägar, du måste tvinga i dig mat för att töja ut magsäcken och när du kommer in i rytmen och ser resultaten kommer det gå ännu bättre.

    Några tips
    Ät ofta
    Drick mjölk (gärna med O’boy)
    Ät mycket nötter (utöver den vanliga maten)
    Väg dig inte så ofta, 1 gång i veckan högst!

    #483701

    Om trådskaparen fortfarande hänger här så skulle jag vilja efterlysa resultat och nuvarande vikt, längd :) ?

    #483702

    tjena kirre, jag e en kille på 14 år som verkligen behöver gå upp i vikt, är 160 lång och väger 38 kilo :O
    jag äter hur mkt som helst, mer än många av mina polare, skulle det funka för mig att gå upp i vikt genom att träna ofta och dricka gainer pro efteråt? Robban

    #483703

    Alltså jag förstår inte grejen, gainer hit och dit. Visst men mat e oftast bättre och godare för den delen. E du 14år så går du i skolan och se till å ät ordentligt då och drick mkt mjölk, käka bananer, fetare mat osv och träna tungt styrketräning så får du se hur din kropp svarar.

    #483704
    Simig wrote:
    Om du är målmedveten så kan du gå upp väldigt mycket i vikt, snabbt. Men som många redan påpekat bör du göra detta parallellt med träning på gym eftersom att resultatet blir så mycket bättre.

    Kosten är det absolut viktigaste när du vill gå upp i vikt, det handlar helt enkelt om att bestämma sig för att köra på och äta, äta, äta.

    Jag har själv nyligen gått igenom detta då jag var mycket missnöjd med min vikt på 64 kg (178 cm lång) och började därför en bulk den 1 oktober. Efter två månader av konstant träning på gym och ätande vägde jag drygt 75 kg.

    Det finns inga genvägar, du måste tvinga i dig mat för att töja ut magsäcken och när du kommer in i rytmen och ser resultaten kommer det gå ännu bättre.

    Några tips
    Ät ofta
    Drick mjölk (gärna med O’boy)
    Ät mycket nötter (utöver den vanliga maten)
    Väg dig inte så ofta, 1 gång i veckan högst!

    Blä på mig som försökte få honom att grisbulka.. fy skäms 😮

    #483705

    Ni börjar i fel ände grabbar!

    Om ni vill öka i vikt – Kvalité alltså så är trappan följande:

    1.Träna rätt! Och är man nybörjare (mindre än 5 år) bör man träna ett s.k Abbreviated program.
    2. Först när du tränar rätt blir maten viktig. Men att tro att någon form av Val-diet (ät allt du ser) skall hjälpa dig är bara naivt. 3 stora mål om dagen räcker samt ev komplettera med en Post-WO drink.
    3. Vila! Minst 8 h sömn/natt.
    4. Ett jä…. tålamod
    5. Beslutsamhet!

    #483706

    Ät mat som innehåller mycket kalorier, tex några nävar jordnötter om du gillar det, kan vara bra att käka innan och efter din fotboll + tex röd mjölk, mycket sås till maten etc.

    #1082838
    donna wrote:
    Tjennare!

    är 17 år, 172cm och väger bara 50 kilo!
    Tränar inget på gymmet men spelar fotboll.

    Jag håller på att äta som ett djuuurr nu för att verkligen öka i vikt.
    Men jag kanske äter fel? Vilken sorts kost ska jag äta mycket av för att gå upp i vikt snabbare och lättare?

    Hur snabbt kan det ta för mig (brukar det ta för mäniskor) att gå upp i vikt från 50 till 65 kilo?
    -Altså hur många månader tar det att gå upp 15 kilo ungefär om man verkligen äter 5-6 mål om dagen

    Sista frågan är då;
    jag ska börja använda Star Nutrition Gainer Pro (choklad) efter jag har fått svar på mina frågor idag.
    Hur många gånger ska JAG behöva ta en full dos per dag?
    För jag vet att jag är underviktig och det kanske behövs att jag dricker det mer än andra?.

    Hoppas på bra och vettiga svar för jag vill inte se såhär smal ut i sommar!
    tack.

    Hej Donna! Ser att den här tråden är ganska gammal nu men det verkar som att fler, t.ex Robban14 har detta problem också och kommer säkert vara fler som läser den här tråden!

    Problemet med de flesta Gainers, förmodligen ungefär 99% av alla produkter har galna mängder socker i sig vilket inte är bra för din kropp överhuvudtaget.

    Det bästa är alltid att träna rätt och äta rätt och naturligt så behöver du inte massa konstgjorda produkter för att snabbt gå upp i vikt eller att gå upp i vikt generellt.

    Som Simig nämnde rödmjölk så är det absolut det bästa sättet att snabbt gå upp i vikt, men inte med Oboy som också nästan bara består av socker.

    Det finns en viktökningsmetod som heter GOMAD ”Gallon Of Milk A Day” vilket motsvarar 4 liter rödmjölk om dagen, och på så sätt kan du enkelt se att du går upp 10kg på 25 dagar, vilket låter helt absurt med både jag och min bror provade det och det fungerar faktiskt!

    Det är en ofarlig metod eftersom du endast kommer att göra den i max 1-2 månader och sedan kan fortsätta att bara äta 3 stabila måltider och fortsätta att träna. Att gå upp i vikt kommer även hjälpa dig att få mer energi på gymmet och kunna prestera mer vilket i sig leder till att du får en mer muskulös och hälsosam kropp!

    Viktigt att tänka på då är att du alltid köper rödmjölk med en fetthalt på minst 3%, och helst ekologisk eftersom det både smakar godare, är nyttigare för din kropp och för naturen.

    För att få absolut bästa resultat är det viktigt att du även har en bra och stabil träningsrutin som du förhåller dig till.

    För att veta mer om snabb viktökning kan ni läsa mer på länken nedan och jag svarar gärna på fler frågor här i tråden om det är något ni undrar/funderar över!

    http://www.getripped.se/ga-upp-i-vikt/

    Mvh,
    GetRipped.se

Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.