Antibiotika – Träning

Home Forums Kosttillskott Antibiotika – Träning

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #71708
    #566006

    Har ordineras antibiotika av läkare för hudutslag och ska äta detta i 2 månader. Är frisk i övrigt.

    Är det någon som vet eller har någon erfarenhet av att det skulle vara skadligt eller dåligt att träna under samma tid som man äter antibiotika?

    #566007

    Borde det inte stå nåt om det i FASS?

    #566008

    Nej, har inte läst någonstans att det skulle vara farligt eller dåligt. Men tänkte höra om någon har nån erfarenhet utav det bara.

    #566009

    Det verkar generellt inte vara någon fara eftersom antibiotikan ska påvekra enbart proteinsyntesen i bakterier men enligt texten nedan verkar det som att inte alla antibioltika är så pass selektiv. Vet inte om det är något som en vanlig läkare har koll på men du kan ju fråga.

    ”Eukaryota ribosomer skiljer sig från prokaryota ribosomer och detta ger grunden till selektiviteten i den antimikrobiella verkan vissa antibiotika har.

    Den bakteriella ribosomen består av en 50S och en 30S subenhet, medandäggdjurets ribosom-subenheter är 60S och 40S. mRNA binder till 30Ssubenheten. 50S subenheten binder sen till 30S subenheten vilket då bildar en70S subenhet som rör sig utmed mRNA:t.”

    #566010

    Jag äter Antibiotika och tränar. Och jag har inte märkt av något.

    #566011
    Full.blown wrote:
    Jag äter Antibiotika och tränar. Och jag har inte märkt av något.

    Nej det är det som är problemet. Att träna utan resultat är ju inte så roligt. :D

    #566012
    Henrik Eiselt wrote:
    Nej det är det som är problemet. Att träna utan resultat är ju inte så roligt. :D

    Haha! Så sant

    #566013

    Man kan säga som såhär, i normala fall får du antibiotika eftersom ett akut sjukdomstillstånd fått ett sådant grepp om din kropp att det vore skadligt eller väldigt onödigt utdraget att låta dig gå utan (följdsjukdomar etc etc.)

    I många fall så handlar det om direkta bakteriella härdar på platser som, halsmandlar, lymfatiska systemet eller annat.
    Att få för sig att träna vid sådana förhållanden är ju bara rent idiotiskt och det är som att be om vidare problem. Penicillin är inte magiskt och det förekommer mer och mer att det inte heller kan utplåna det tillstånd man befinner sig i och då har du en riktigt dryg situation där du i värsta fall kan ha pressat ut kroppen än värre och har ett tillstånd som är ^x från det tidigare – inte smart.

    Å andra sidan så om du har en hudsjukdom som är ganska lindrig så kanske det inte är lika illa att träna på, men som Henrik säger så är det med mindre bra resultat av olika skäl.

    #566014

    Tack för svaren!

    #566015

    Är det bara för hudutslag så är det inga problem att träna för den sakens skull.

    Innan folk börjar prata om ribosomer och proteinsyntesen så borde man veta vad fört sorts antibiotika det gäller. Alla slår inte på proteinsyntesen, finns flera andra mekanismer som utnyttjas hos PROKARYOTER!

    #566016

    Jag lyckas nästan alltid klara mig från sjukdomar men nu har jag tyvärr fått öroninflammation och ska nu äta antibiotika i 10 dagar tycker doktorn.
    Jag stackar Restore och BAM just nu.
    Kan jag fortsätta med det under denna perioden?

    #566017
    fenyletylamin wrote:
    Jag lyckas nästan alltid klara mig från sjukdomar men nu har jag tyvärr fått öroninflammation och ska nu äta antibiotika i 10 dagar tycker doktorn.
    Jag stackar Restore och BAM just nu.
    Kan jag fortsätta med det under denna perioden?

    Du skall göra uppehåll under denna tiden samt någon vecka efter din antibiotika kur.

    Hälsningar
    Peter Singer

    #566018

    Hur lågt efter en antibiotika kur bör man vänta med träningen? Sist gång jag körde med penicillin så väntade jag i 3-5 dagar då jag kände mig bra, men det var nog inte tillräckligt då jag blev lika dålig kort därefter.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.