är bcaa och eaa samma sak?

Home Forums Kosttillskott är bcaa och eaa samma sak?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #77315
    #654323

    eller vad är det för skillnad?vbåda verkar var essentiella aminosyror?

    #654324

    Dom essentiella aminosyrorna är dom som kroppen inte kan syntetisera själv, dvs lysin, leucin, isoleucin, fenylalanin, metionin, treonin, valin, och tryptofan. Histidin och arginin är essentiella för barn. Övriga aminosyror kan syntetiseras, och behöver inte tillföras exogent för proteinsyntes.

    BC i BCAA står för Branched Chain, dvs grenade. Dom grenade aminosyrorna är leucin, isoleucin och valin. Det är alltså tre av dom essentiella som är grenade. ”Grenade” syftar här på deras struktur:

    [img=http://www.uic.edu/classes/phar/phar332/Clinical_Cases/aa%20metab%20cases/MSUD/bcaa.gif]

    #654326

    åh,intressant! tack för ett kort o konscist svar!

    #654328

    Ytterligare så är det så att i forskning så är det BCAA`S i EAA som stimulerar muskelproteinsyntesen.Eftersom det är just stimulering av mps man är ute efter så tror jag BCAA är bättre.Tas på tom mage innan träning

    #654330

    Man vet inte vilka av dom essentiella aminosyrorna i förhållande till varande som bäst stimulerar proteinsyntesen, förutom att leucin medierar signalprocessen.

    #654332

    så kosttillskott som heter bcaa innehåller alltså endast dessa tre aminosyror?

    #654334

    Kostillskott som innehåller BCAA har lysin, leucin, isoleucin.Dessa studier 1. Anthony et al. J Nutri 131:856S-860S, 2001.
    2. Cuthberson FASEB J. 19:422-4, 2005. visar att BCAA aktiverar mps.Men som jag sagt tidigare EAA och BCAA kommer inte aktivera muskelproteinsyntesen så pass att du ökar 0.5-1 kilo muskler i veckan.

    #654336
    PatArnold wrote:
    Kostillskott som innehåller BCAA har lysin, leucin, isoleucin.Dessa studier 1. Anthony et al. J Nutri 131:856S-860S, 2001.
    2. Cuthberson FASEB J. 19:422-4, 2005. visar att BCAA aktiverar mps.Men som jag sagt tidigare EAA och BCAA kommer inte aktivera muskelproteinsyntesen så pass att du ökar 0.5-1 kilo muskler i veckan.

    nämen huvva! så mycket muskler vill jag inte ha heller! vill bara lägga mina pengar på sånt som verkligen är bra!

    #654339
    PatArnold wrote:
    Kostillskott som innehåller BCAA har lysin, leucin, isoleucin.Dessa studier 1. Anthony et al. J Nutri 131:856S-860S, 2001.
    2. Cuthberson FASEB J. 19:422-4, 2005. visar att BCAA aktiverar mps.Men som jag sagt tidigare EAA och BCAA kommer inte aktivera muskelproteinsyntesen så pass att du ökar 0.5-1 kilo muskler i veckan.

    :Dhaha nä men vad gör det då?
    och kom nu inte och säg AAS för det e ren bullsh*t

    #654340
    Kung Bruno wrote:
    BCAA minskar ju nedbrytningen under passet också.

    Så min slutsats (någon får gärna rätta mig) är att fria EAA+fria BCAA innan passet ger väldigt bra proteinbalans.

    Fria EAA i tillräckliga doser betyder att du också får tillräckligt av BCAA (de är EAA som påpekats ovan). Så rätt dosering av EAA-tillskott med rätt sammansättning gör att det inte finns någon anledning att tillföra ytterligare BCAA vid samma tillfälle.

    #654342
    Petter__Jonsson wrote:
    Fria EAA i tillräckliga doser betyder att du också får tillräckligt av BCAA (de är EAA som påpekats ovan). Så rätt dosering av EAA-tillskott med rätt sammansättning gör att det inte finns någon anledning att tillföra ytterligare BCAA vid samma tillfälle.

    ok, det var ungefär det jag ville veta! då är det alltså tillräckligt med esapro som jag använder nu!

    #654344

    Ja.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.