Är mitt vitamin/antioxidant/mineraltillskott bra?

Home Forums Kosttillskott Är mitt vitamin/antioxidant/mineraltillskott bra?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #65075
    #452872

    Jag har köpt en burk tabletter som innehåller vitaminer, mineraler och antioxidanter. Jag deffar och tar ett tablett eller två de dagar jag tror jag har fått i mig för lite mikronutrienter. Rekommenderad dos är två tabletter per dag i samband med måltid (vilken jag alltså ofta underskrider men aldrig överskrider).

    Min fråga är: är detta ett bra tillskott? Är det överflödigt, eller rentav farligt?

    Här är alla ämnen i innehållsförteckningen. Detta är alltså innehållet i två piller.

    Ämne – Mängd – % RDI

    Vitaminer

    Vitamin A – 1000 mcg – 125
    Vitamin D – 5 mcg – 100
    Vitamin E – 15 mg – 150
    Thiamin – 1,8 mg – 129
    Riboflavin – 2,1 mg – 131
    Niacin – 18 mg -100
    Pantotensyra – 6 mg – 100
    Vitamin B6 – 3 mg – 150
    Folsyra – 300 mcg – 150
    Vitamin B12 – 3 mcg – 300
    Biotin – 0,15 mg – 100
    Vitamin C – 90 mg – 150

    Mineraler

    Kalcium – 400 mg – 50
    Magnesium – 300 mg – 100
    Koppar – 2000 mcg – (inget RDI)
    Krom – 25 mcg – (inget RDI)
    Zink – 22,5 mg – 150
    Mangan – 2,5 mg – (inget RDI)
    Jod – 150 mcg – 100
    Molybden – 150 mcg -(inget RDI)
    Selen -125 mcg – (inget RDI)

    Och så en fråga till: vad gör det för skillnad om man tar tabletterna i samband med måltid eller inte?

    Edit: Jag glömde att skriva vad jag äter. Jag äter ”vanlig mat”, fast i mindre mängd. Jag försöker hålla proteinintaget och intaget av grönsaker relativt högt. Som protein- och fettkällor har jag kött, fisk, hela ägg, mellanmjölk och nötter. Jag äter inte så mycket ris, bröd, potatis, pasta eller frukt, för att hålla kalorierna nere, även om det slinker ner ibland. Jag väger och räknar ingenting. Äter ungefär tre gånger om dagen. Promenerar och styrketränar.

    #452873

    Äter du ägg, kött, fisk och grönsaker ser jag ingen anledning att alls ta tillskottet, faktiskt.

    Det enda man kan få brist på i Sverige under vinterhalvåret är D-vitamin, men då räcker knappast 5ug…

    #452874
    mikaelj wrote:
    Äter du ägg, kött, fisk och grönsaker ser jag ingen anledning att alls ta tillskottet, faktiskt.

    Tack för svaret. Grejen är att jag är orolig över att mängden mat inte skulle räcka. Vad gäller grönsaker har jag läst att 700 gram är den rekommenderade dagliga dosen för en man, och jag kommer sällan ens i närheten. Kött äter jag nog varje dag, även ett ägg eller två, och fisk ett par gånger i veckan. Har dock dålig koll på hur mycket man behöver av det för att tillfredsställa mikronutrientbehovet.

    #452875
    henkebenke wrote:
    Och så en fråga till: vad gör det för skillnad om man tar tabletterna i samband med måltid eller inte?

    Fettlösliga vitaminer (A, D, E och K) tas inte upp utan tillgång till fett.

    henkebenke wrote:
    Edit: Jag glömde att skriva vad jag äter. Jag äter ”vanlig mat”, fast i mindre mängd. Jag försöker hålla proteinintaget och intaget av grönsaker relativt högt. Som protein- och fettkällor har jag kött, fisk, hela ägg, mellanmjölk och nötter. Jag äter inte så mycket ris, bröd, potatis, pasta eller frukt, för att hålla kalorierna nere, även om det slinker ner ibland. Jag väger och räknar ingenting. Äter ungefär tre gånger om dagen. Promenerar och styrketränar.

    Det låter som en bra och fullvärdig kost. Jag tror precis som mikaelj att de allra flesta av oss i de här nordligare länderna är i behov av mer D-vitamin. Inte nog med att jag tror vi understiger RDI, det kan mycket väl vara så att detta RDI (som vi alltså kan tänkas misslyckas med att uppnå) är på tok för lågt satta siffror.

    [http://traningslara.se/blogg/d-vitaminbrist-och-behovet-av-tillskott/]

    Ditt tillskott innehåller inga skadliga mängder av någon mikronutrient, dock känns 150% av A-vitamin lite väl tilltaget. Där har nog de allra flesta ”blandkostare” redan ordentligt mer än RDI varje dag och det kan tänkas vara negativt. Att man skall ta bort A-vitaminberikning i mjölkprodukter diskuteras ju och AD-dropparna till barn har alldeles nyligen ändrats till enbart D-droppar just p.g.a. att vi redan får i oss så mycket A-vitamin i vår kost.

    Tänk på att det inte finns något krav på att ta ditt tillskott varje dag heller. Vill du inte få i dig alla de där extra vitaminerna och mineralerna VARJE DAG så ta varannan t.ex. Jag själv tar en Möller’s Total varannan dag.

    #452876

    Tack för svaret, Eddie! Som vanligt ett intressant blogginlägg där.

    Om tabletterna inte är skadliga, och i och med att jag redan har köpt dem, känns det som jag lika väl kan ta en tablett då och då. Jag bör nog göra slut på dem innan januari 2011, för där är bäst-före-datumet satt. ;)

    Om inte annat kan jag väl ta dem för D-vitaminets skull, i och med att det fortfarande är ganska mörkt ute?

    #452877

    Det är D-vitaminvinter från ~oktober till ~april i Sverige.

    Jag skrev också en snutt om det där för ett tag sen: [http://mikael.jansson.be/journal/2009/01/at-mer-vitamin-dejlig Ät mer vitamin Dejlig] (med info om var du kan få tag i de pra krejerna)

    #452878

    Tack mikaelj, det där var intressant!

    Verkar som D-vitaminet i mina piller inte var mycket att hurra för.

    #452879

    Neh.

    Och EU förbjuder närsomhelst tillskott av vitaminer och mineraler som ens är i närheten av RDI…

    #452880

    Hej,

    Mängderna är som ett ”normalt” multivitamintillskott.

    Det jag anser brukar skilja bra från vanliga kosttillskott är innehållsförteckningen. Vilken sorts vitamin och mineraler är tillsatta Dvs i vilken eller vilka former de föreligger i.

    Det finns studier som visar att mulitvitaminer inte verkar ha något direkt skyddande effekt mot diverse olika sjukdommer. Men det finns också studier som visar att personer med högre halt av diverse vitaminer och antioxidanter i blodet löper mindre risk att drabbas av både det ena och det andra. En tänkbar förklaring är att det skiljer i vilken sort/variant av vitaminen som ingår.

    Tex
    Vitamin A. Är det vitamin A eller betakaroten? Är det bara betakaroten eller ett extrakt med ett antal karotenider? Det sistnämnda är det som förekommer i naturen. Ren vitamin A kanske man bör undvika.

    Vitamin E. Är det alfatokoferol eller alfa, beta, delta och gamma tokoferol? I alla dess isomera former? Återigen, det som finns i naturen är en blandning av åtminstone 16 varianter av det vi kallar för vitamin E. Ett kosttillskott som endast innehåller 1 variant av dessa 16 naturligt förekommande varianter kan förstås tänkas ha en mer begränsad effekt på hälsan.

    Listan kan göras lång. Men poängen jag vill framföra är att den naturliga blandning/variant av vitaminerna och mineralerna är att föredra.

    #452881

    Hej Daimster!

    Daimster wrote:
    Vitamin A. Är det vitamin A eller betakaroten?

    Det är ”retinylacetat”.

    Daimster wrote:
    Vitamin E. Är det alfatokoferol eller alfa, beta, delta och gamma tokoferol?

    Det är ”naturligt D-alfa-tocoferylsucc.”

    Hur vet jag detta? Jo, för att det står inom parentes efter ämnena på innehållsförteckningen. Det står ett ”krångligt ord” inom parentes efter varje ämne på innerhållsförteckningen. Jag valde att inte skriva ut dem här bara, eftersom jag gissade att det inte var viktigt, och eftersom de hade gjort det hela lite jobbigare att skriva för mig och lite jobbigare att läsa för er.

    Vill du att jag ska skriva ut vad som stod inom parentes efter varje ämne?

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.