aspartam??

Home Forums Kosttillskott aspartam??

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #71827
    #567802

    tjena!
    tänkte höra va det är för skillnad på produkter som är sötade med aspartam??
    för har sett att de produkterna är mycket billigare..nån som vet hur det kommer sig??

    är aspartam farligt eller någe sånt?? för sett på vissa sidor att det står att de är fri från aspartam..

    mvh/marcus

    #567803

    Substansen är en av världens mest dokumenterade, utredda och debatterade. Hälsoriskerna är omdiskuterade, och aspartam är både förespråkat och ifrågasatt. I juli 2005 publicerades resultaten av en italiensk studie där 1 800 råttor fick konsumera olika mängder av aspartam under hela sin livstid. Studien visade en förhöjd förekomst av blod- och lymfcancer hos honråttor.[källa behövs] Den ökade cancerrisken märktes redan i den grupp råttor som endast fick en daglig dos av 20 mg aspartam per kilo kroppsvikt. EU:s högsta rekommenderade dagliga dos är 40 mg aspartam per kilo kroppsvikt. Läskedrycker sötade med aspartam får innehålla högst 600 mg/l, och i och med att många innehåller mindre, kan en person hålla sig under rekommenderat dagligt intag med maximalt fyra liter sötad dryck per dag om personen väger 60 kg.

    Studien har i början av 2006 utvärderats av EFSA (europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten) med slutsatsen att aspartam inte ökar risken för cancer.[källa behövs] Livsmedelsverket instämmer i myndighetens slutsats i och med medlemskapet i EU, och dagens rekommendationer om aspartam ändrades därför inte.

    Många kritiker hävdar dock att studierna förmodligen blivit påverkade av aspartamproducenterna och industrin.

    Enligt en studie som presenterades i Environmental Health Perspectives kan kontinuerlig konsumtion av aspartam leda till leukemi, lymfcancer och bröstcancer. FDA kommer att undersöka studien närmare och vill inte dra några snabba slutsatser förrän så skett.

    En annan akademisk studie i European Journal of Clinical Nutrition visar på ett möjligt samband mellan aspartam och nervskador i hjärnan

    I bland annat Japan är aspartam strängt förbjudet i alla livsmedelsprodukter med dessa studier som grund men är dock tillåtet i läkemedel eftersom dessa inte faller under kategorin livsmedel.

    Socialstyrelsen i Sverige anser att aspartam inte är farligt i måttliga doser.

    #567804

    Giorgio!

    Du måste ange källa när du klipper-och-klistrar in text! Du får inte bara kopiera text så det ser ut som om du är upphovsman. Upprepningar kommer att leda till varning.

    Quote:
    Om du kopierar en artikel utan att modifiera den uppfyller du enklast de två sista kraven genom att tillhandahålla en direkt länk till artikeln här på Wikipedia.

    Quote:
    [http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Upphovsr%C3%A4tt#R.C3.A4ttigheter_och_skyldigheter_f.C3.B6r_anv.C3.A4ndare_av_Wikipedia]
    #567805
    v-master wrote:
    tjena!
    tänkte höra va det är för skillnad på produkter som är sötade med aspartam??
    för har sett att de produkterna är mycket billigare..nån som vet hur det kommer sig??

    är aspartam farligt eller någe sånt?? för sett på vissa sidor att det står att de är fri från aspartam..

    mvh/marcus

    Det dyraste sötningsmedlet är sukralos som kostar ungefär 10 gånger mer än aspartam. Vi använder sukralos i flera FX-produkter så det finns ingen koppling mellan konsumentpris och val av sötningsmedel (eller aromer heller för den delen).

    #567806
    Henrik Eiselt wrote:
    Det dyraste sötningsmedlet är sukralos som kostar ungefär 10 gånger mer än aspartam. Vi använder sukralos i flera FX-produkter så det finns ingen koppling mellan konsumentpris och val av sötningsmedel (eller aromer heller för den delen).

    Varför använder ni då sukralos om det är 10ggr dyrare än aspartam?

    #567807

    okej för hitta en sida som sålde mass fuel från twinlab ganska billigt men att de var aspartam i det..
    kanske ska skita i att köpa de då??

    #567808

    Aspartam eller Sucralos har inte något med prisbilden att göra.

    Jag väljer Cola Zero med aspartam före Cola light med sucralos när jag dricker Cola.

    Ett sötningsmedel med klor är inte min personliga favorit = sucralos.
    Äter det dock sucralos med jämna mellanrum, men jag försöker att undvika det i största möjliga mån.

    #567809
    Olle Sparringsjö wrote:
    Aspartam eller Sucralos har inte något med prisbilden att göra.

    Jag väljer Cola Zero med aspartam före Cola light med sucralos när jag dricker Cola.

    Ett sötningsmedel med klor är inte min personliga favorit = sucralos.
    Äter det dock sucralos med jämna mellanrum, men jag försöker att undvika det i största möjliga mån.

    :up:

    #567810
    Robert Lilja wrote:
    Det går nästan +-0 vad jag förstår eftersom sukralos är mycket sötare än aspartam och därmed behövs mindre mängd sötningsmedel när man använder sukralos. Så även om det blir mycket dyrare per gram så skiljer priset inte så mycket när det kommer till den färdiga produkten.

    Men då är väl sukralos i slutändan inte dyrare än aspartam? Det är väl den totala netto-, och inte bruttokostnaden som man bör räkna? Jämför med exempelvis att kostnaden av exempelvis ESAPro är mycket dyrare än vassle/kaseinprotein utifrån samma preferenser, då en mindre mänga EAA ger samma effekt som en större mängd vassle/kaseinprotein.

    #567811
    Robert Lilja wrote:
    Det är ju precis det jag skriver. Att det bli ungefär +-0 i skillnad på kostnaden mellan sukralos och aspartam.

    Jag hängde faktiskt med på det. :) Jag undrade bara varför Henrik Eiselt skrev att sukralos är 10 gånger dyrare än aspartam, då nettokostnaden blir ungefär densamma.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.