Biverkningar och eventuella framtida skador av proteinpulver?

Home Forums Kosttillskott Biverkningar och eventuella framtida skador av proteinpulver?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #382343

    Hej! Jag undrar om proteinpulver och gainer och liknande kosttillskott, vad kan det ha för biverkningar på mig?

    Har väldigt oroliga föräldrar. Har tröttnat på deras tjat, om att man tar för mycket kosttillskott och äter för mycket mat. Jag tar ca 2-3 shakes/dag beroende på övrigt matintag.

    Började träna i 15års-åldern. Kan detta vara skadligt?

    Svar från King Grub och Eddie Vedder efterlyses.

    #60977
    #382344

    I sådana fall är det för mycket protein i allmänhet det handlar om, inte just att det kommer från tillskott. Proteinpulver är inget speciellt eller konstgjort, utan det är helt vanligt mjölkprotein.

    Det finns inget som pekar på att en frisk person skulle ta skada på något sätt av proteinintag på 2-3 gram per kilo kroppsvikt och dygn. Det enda som händer om man äter mer protein än vad som kan användas i proteinomsättningen är att det oxiderar till energi, som används som energi eller lagras som fett. En teoretisk övre gräns där man kan tänka sig en toxisk effekt vid större doser har lagts fram på runt 3.5 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn. Men som sagt, det är total mängd, allt inräknat, inte någon enskild källa eller pulver i sig.

    Övriga kosttillskott kan ge biverkningar, om det t ex handlar om mängder av vitaminer och mineraler i doser över dom rekommenderade.

    #382345

    What ?

    toxiskt vid 3,5g /kilo kroppsvikt. Så en 80 kg´s kille bör inte äta mer än 240g protte /dygn ? Jag tror vi är rätt många som ligger långt högre än så :

    #382346

    [http://www.humankinetics.com/eJournalMedia/pdfs/5642.pdf]

    #382347
    r2d2r2d2 wrote:
    What ?

    toxiskt vid 3,5g /kilo kroppsvikt. Så en 80 kg´s kille bör inte äta mer än 240g protte /dygn ? Jag tror vi är rätt många som ligger långt högre än så :

    280 gram blir det iofs när jag räknar rätt.

    #382348

    Vid långvarigt högt intag tar lever och njurar skada och som ovanstående skriver bör man inte inta mer än typ 300gr/dag men visst finns dom som får i sig betydligt mer och mår bra så det är nog väldigt individuelt. Alla dom här siffrorna är ju bara rekomendationer och ingen bestämd gräns.

    #382349
    r2d2r2d2 wrote:
    What ?

    toxiskt vid 3,5g /kilo kroppsvikt. Så en 80 kg´s kille bör inte äta mer än 240g protte /dygn ? Jag tror vi är rätt många som ligger långt högre än så :

    Varför ens äta 3.5gr protein/kg kroppsvikt? :|

    #382350
    jsplit wrote:
    Varför ens äta 3.5gr protein/kg kroppsvikt? :|

    Varför ens äta mer än 2g/kg?

    #382351

    Men, jag ligger på cirka 200g protein/dag, vilket är lite mer än 2g/kg.. Om jag skulle hålla på så långvarigt, kan det ge skador då? Min proteinmängd är ju ganska mycket mindre än den mängd ni säger är skadligt?

    Tacksam för bra svar

    #382352
    Niclas Holgersson wrote:
    Men, jag ligger på cirka 200g protein/dag, vilket är lite mer än 2g/kg.. Om jag skulle hålla på så långvarigt, kan det ge skador då? Min proteinmängd är ju ganska mycket mindre än den mängd ni säger är skadligt?

    Tacksam för bra svar

    om du ligger på drygt 2g/kg kroppsvikt per dag med alla källor inräknat (även pasta ris osv) så kommer du inte att lida någon skada av det även om du gör det i många långa år

    #382353
    Pepz wrote:
    om du ligger på drygt 2g/kg kroppsvikt per dag med alla källor inräknat (även pasta ris osv) så kommer du inte att lida någon skada av det även om du gör det i många långa år

    Tack för snabbt svar :)

    God Jul

    #382354

    Hörde av en kille som åt protein- hans bollar har trillad av och han har fått hår på handflatorna:)))))))))))))))))
    Allvarligt, så är nog mest aktuella besvär är gaser om man kränger i sig 300gr och mer.
    Tror inte att det är ens möjligt att växa (torr muskelmassa och inte vatten och fett) om man ligger under 2,5gr/kg kroppsvikt.

    #382355
    Dimman wrote:
    Hörde av en kille som åt protein- hans bollar har trillad av och han har fått hår på handflatorna:)))))))))))))))))
    Allvarligt, så är nog mest aktuella besvär är gaser om man kränger i sig 300gr och mer.
    Tror inte att det är ens möjligt att växa (torr muskelmassa och inte vatten och fett) om man ligger under 2,5gr/kg kroppsvikt.

    Kolla senaste inlägget, innan dig. :up: :D

    #382356

    Såg inte den:)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.