Dosering av Maltodextrin

Home Forums Kosttillskott Dosering av Maltodextrin

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • Author
    Posts
  • #515543

    Ska precis till att betälla Maltodextrin.

    Hur doserar man detta bäst?

    D.v.s hur många gram per kroppskilo – och vad detta är i Deciliter (allt detta för att kunna se hur länge 2 kgs hinken kan räcka…).

    Tacksam för svar.

    #70199
    #515544

    så ca 80 g per tillfälle i mitt fall d.v.s.

    Så 2 kg räcker då ca 12-13 gånger???!?!

    #515545

    …nån med en våg nära till hands/tidigare kunskap som vet vad detta är i dl?

    #515546

    Jag skulle inte ligga över 0,8gram/kg.

    #515547

    Beror på vad du tränat, hur länge och med vilken intensitet. Ett armpass kräver inte lika mycket som ett långt knäböjspass, som i sin tur inte kräver lika mycket som ett långt och intensivt konditionspass. Efter ett kort styrketräningspass där små muskelgrupper tränas räcker säkert 0.5 g per kilo. En ”normal” dosering efter styrketräning är väl runt 0.8 g per kilo. Efter riktigt tömmande konditionsträning är normal dos 1.2 – 1.5 g per kilo, med samma mängd igen inom två timmar.

    #515548

    Perfekt. Tack.

    Hittade ett ställe i stan med superpris nyss, nån som kan hur mycket 0,8 g X 80 (kg) = 64 g är i dl ?

    Mvh,

    /E

    #515549

    Aha!

    Oj. Vilka jätteportioner. 85 g protein är väl långt från vad kroppen kan ta upp, och 100 g Malto låter mastigt (om du inte är en väldans biff d v s :) )

    Tusen tack för hjälpen allefall.
    Nu ska jag tuta och köra hårt.

    #515550

    Man måste ju äta så?

    #515551
    FlexMasterMick wrote:
    85 g protein är väl långt från vad kroppen kan ta upp,

    Visst tar man upp det. Det oxiderar till kolhydrat…

    #515552

    Givetvis vill jag ha återhämtning, men mitt gym-syfte är att gå upp i volym.

    #515553

    En annan fråga som kommer aningen till pass här:

    Vilket är att föredra; ta min gainer helt efter ett pass, eller ta ca hälften innan och hälften efteråt?
    Jag tränar ca 1-1½ pass.

    Gainern består av 1½ dl (ca 75 g totalt) Maltodextrin och 3 skopor (totalt 150 g) Nutrisport 90+ Protein ( som per 100 g består av 65% ”Undenatured Cross-flow Microfiltered Whey Protein Isolate” (Vassle?) och 33% ”Isolated undenatured micellar Casein” (Kasein kort sagt antar jag).

    Kom gärna med övriga kommentarer/förslag på gainern!

    #515554

    Kolhydrat och protein före träning har hundratals procent större effekt på muskeluppbyggnaden efter träningen jämfört med motsvarande dos efter. Har man bara ett tillfälle kring träning att ta gainern är före överlägset, men att ta före minskar inte effekten av efter, så att dela upp den är säkert en god idé. Kolhydrat och protein under passet minskar också kraftigt kortisolfrisättningen och muskelproteinnedbrytningen.

    #515555
    King Grub wrote:
    Kolhydrat och protein före träning har hundratals procent större effekt på muskeluppbyggnaden efter träningen jämfört med motsvarande dos efter.

    Så ditt förslag är….?

    Att ta hälften av ovannämnda drink innan träning och andra hälften efteråt?

    #515556

    …Hur ska man fördela det? Samma mängd som ovannämnt….?

    Ge gärna ett förslag på portioner lämpliga före – eventuellt under – och efter så blir jag en klokare man :) .

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.