Ecdysten ?

Home Forums Kosttillskott Ecdysten ?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #78930
    #707000

    Vad anser ni om kosttillskottet Ecdysten (läste om det på gymgrossisten)? Fungerar det?

    #707001
    Robert Lilja wrote:
    Skräp, bluff, kalla det vad du vill. Köp det inte!

    Mvh
    Robert Lilja

    Okej , tack så mkt. Det ska jag komma ihåg! :)

    #707002
    Bella Eklund wrote:
    Vad anser ni om kosttillskottet Ecdysten (läste om det på gymgrossisten)? Fungerar det?

    Testa under några veckor…De kommer inte att göra dig sämre

    #707003

    C`mon Palle the shit is PURE JUNK! Fungerar enbart på INSEKTER!!!!

    ZONE

    #707004

    Klipper in en liten sammanfattning från när jag senast kollade upp ämnet.

    Ecdysteroider. Steroider som återfinns i växter och ryggradslösa djur och insekter där de styr tillväxt mm. Ecdysteroider skiljer sig väsentligt från mänskliga steroider. Eventuella effekter som observerats bl.a. i cellstudier beror därför inte på bindning till androgenreceptorer eller liknande utan snarare via andra inte helt klarlagda mekanismer. De flesta studier är gjorda i cellodlingar där mycket höga doser används och går därför inte att överföra på kosttillkott. Några djurstudier tyder på möjliga effekter på bl.a. proteinsyntesen (5mg/kg injektion), vilket är förvånande med tanke på den korta halveringstiden på 8-15min, men även hos gris och fågel har man sett ökad tillväxt med ca 6-16% (väldigt varierande doser från 0.2 till 100 mg/kg). I en välkontrollerad men liten studie på styrketränande män såg man ingen effekt av 30mg/dag efter 8 veckor på muskelmassa eller styrka. Halveringstid ca 4-9 tim, effektiv dos tros vara ca 0,5-5mg/kg.

    #707005
    Ola Wallengren wrote:
    Klipper in en liten sammanfattning från när jag senast kollade upp ämnet.

    Ecdysteroider. Steroider som återfinns i växter och ryggradslösa djur och insekter där de styr tillväxt mm. Ecdysteroider skiljer sig väsentligt från mänskliga steroider. Eventuella effekter som observerats bl.a. i cellstudier beror därför inte på bindning till androgenreceptorer eller liknande utan snarare via andra inte helt klarlagda mekanismer. De flesta studier är gjorda i cellodlingar där mycket höga doser används och går därför inte att överföra på kosttillkott. Några djurstudier tyder på möjliga effekter på bl.a. proteinsyntesen (5mg/kg injektion), vilket är förvånande med tanke på den korta halveringstiden på 8-15min, men även hos gris och fågel har man sett ökad tillväxt med ca 6-16% (väldigt varierande doser från 0.2 till 100 mg/kg). I en välkontrollerad men liten studie på styrketränande män såg man ingen effekt av 30mg/dag efter 8 veckor på muskelmassa eller styrka. Halveringstid ca 4-9 tim, effektiv dos tros vara ca 0,5-5mg/kg.

    Jag förstår inte varför man testat på 30mg per dag.
    Många företag rekommenderar ju 300-900mg dagligen.
    100-200mg per kapsel.

    #707006
    Quote:
    Based on the results of this study, we conclude that supplementation of methoxyisoflavone, ecdysterone, and/or sulfo-polysaccharides (CSP3) do not have any affect on training adaptations and/or anabolic/catabolic status in resistance-trained subjects. These findings contrast marketed claims that these nutrients promote muscle accretion, increase anabolic status, decrease adipose tissue,and/or enhance training adaptations in resistance-trained athletes.

    Effects of Methoxyisoflavone, Ecdysterone, and Sulfo-Polysaccharide Supplementation on Training Adaptations in Resistance-Trained Males. Journal of the International Society of Sports Nutrition. 3(2): 19-27, 2006.

    #707007

    har provat Ecdysten! Fungerar INTE!

    #707008

    Kan någon länka så man slipper söka själv, klockan är mycket…

    #707009
    Olle S wrote:
    Jag förstår inte varför man testat på 30mg per dag.
    Många företag rekommenderar ju 300-900mg dagligen.
    100-200mg per kapsel.

    Av de gamla originalpreparaten som t ex Leveton tog man bara runt 0,5 mg / kg enligt vad jag har hört av en som var medicinsk rådgivare under Sovjet-tiden.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.