Egen shake vs gainer/proteinshake

Home Forums Kosttillskott Egen shake vs gainer/proteinshake

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #101779
    #1076142

    Hej det är så att jag tränar 6 dagar i veckan och har kört på gainer än så länge.
    Jag undrar då om jag gör en egen shake på:
    2 bananer
    2 råa ägg
    3 dl mjölk (1%)
    1 dl havregryn.

    Vad tycks? Hur står sig denna mot en gainer? Med denna så får jag 36 gram protein, 107 gram kolhydrater och 19 gram fett? Vad ska jag byta ut eller lägga till?

    #1076200

    Det går väl utmärkt det, tveksamt om det blir billigare än en vassleshake.

    #1076201
    Johan Otterström wrote:
    Det går väl utmärkt det, tveksamt om det blir billigare än en vassleshake.

    Eftersom jag bor hemma så finns det nästan alltid dessa saker hemma:)

    Om man inte vill få salmonella av äggen vad kan man ha i istället med myclet protein?

    #1076228

    Tonfisk :)
    Vassle är dock ett snabbare protein. Det vill du ha efter träning för att kunna börja reparera din muskler så snabbt som möjligt. Mycket bekvämare att ta med sig 1dl protein och dricka direkt efter träning än att ta med allt det och börja mixa då du vill ha i dig det så snabbt som möjligt efter passet.

    #1076360

    Brukar själv ha med ett kokt ägg som jag tar efter träningen. Äter dock bara äggvitan. Ofta med en banan eller ärter.

    Hur är kokt äggvita jämfört med vasslepulver, i ”upptaget”?
    Det jag inte gillar med proteinshakes är att man får i sig massa vatten oavsett om man behöver det eller inte. Ofta är jag bara sugen på snabbt protein plus kolhydrater. Druckit brukar jag ha gjort tillräckligt under passet.
    Ska nog prova börja med det igen dock. :)

    #1076392
    Vincent94 wrote:
    Tonfisk :)
    Vassle är dock ett snabbare protein. Det vill du ha efter träning för att kunna börja reparera din muskler så snabbt som möjligt. Mycket bekvämare att ta med sig 1dl protein och dricka direkt efter träning än att ta med allt det och börja mixa då du vill ha i dig det så snabbt som möjligt efter passet.

    Okej ja men jag bor 2 min från gymmet så kan lika gärna åka hem och göra en shake. Men det går att ta min shake till att reparera musklerna efter ett gympass?

    #1076408
    Robe12 wrote:
    Okej ja men jag bor 2 min från gymmet så kan lika gärna åka hem och göra en shake. Men det går att ta min shake till att reparera musklerna efter ett gympass?

    Det går nog jättebra, det sägs ju att man kan äta råa ägg här i Sverige men personligen tycker jag inte om det. Om det är en gainer som en slags återhämtningsdryck direkt efter träningspass vet jag inte om det är optimalt att ha havregryn i. Jag är dock ingen kostexpert. Men att ha havregryn i känns som att du gör gainern mer till ett mellanmål.

    #1076412

    Varför det är bättre med en proteinshake är för att proteinet (vassle) är snabbare än i ägg. Du vill ha in proteinet i kroppen för att börja reparera muskeln såfort som möjligt. Ägg är inte dåligt men vassle är ett bättre alternativ.

    #1076414
    Vincent94 wrote:
    Varför det är bättre med en proteinshake är för att proteinet (vassle) är snabbare än i ägg. Du vill ha in proteinet i kroppen för att börja reparera muskeln såfort som möjligt. Ägg är inte dåligt men vassle är ett bättre alternativ.

    Vet du någon sida där man kan se hur ”snabbt” olika proteiner tas upp, samt hur stor skillnad det är på råa ägg och kokta/stekta?

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.