Ginseng, gör det något?

Home Forums Kosttillskott Ginseng, gör det något?

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #64987
    #452529

    Har testat att käka det ett par dagar, Möjligen (?) har jag haft lite mer energi de senaste dagarna än vad jag brukar ha, men det går inte att säga att det skulle vara därför. Chansar på att det inte gör något alls… någon som fått någon effekt?

    #452530

    Det är möjligt att ginseng kan förbättra prestationsförmågan någon och/eller påskynda återhämtningen efter träning, men det är inte säkert (några studier ser viss effekt, andra inte). Det är också tänkbart att ginseng kan ge en viss immunförsvarsstärkande effekt.

    Quote:
    Ginseng is and will continue to be one of these supplements consumed by athletes despite little or no scientific data to support its ergogenicity. Multiple different types of ginseng can be consumed; the most studied and most common types are Siberian, Chinese, and American. Although related, each has different active compounds, and likely, different effects on the body. There do not appear to be significant adverse effects when used for short periods, but further studies are needed to confirm this. Similarly, more studies are needed to address the ergogenic potential of ginseng. At this time, ginsengs cannot be recommended to improve athletic performance, but there may be some utility for athletes by preventing viral upper respiratory infection and improving cognition.

    Curr Sports Med Rep. 2006 Jun;5(4):210-4.

    Det finns inga konkreta belägg för påståenden man ofta ser i reklamtexter för ginsengtillskott.

    Ingen förbättring vad gäller anabolism i samband med styrketräning i alla fall.

    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11991768?ordinalpos=13&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum]

    #452531
    Sprax wrote:
    Har testat att käka det ett par dagar, Möjligen (?) har jag haft lite mer energi de senaste dagarna än vad jag brukar ha.

    Det är just det som Ginseng är bra på att ge lite extra energi i perioder när man är trött.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.