Glycerol dopingklassat men finns på apoteket?

Home Forums Kosttillskott Glycerol dopingklassat men finns på apoteket?

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #67227
    #474554

    Hallå!

    Som säkert fler vet finns det Glycerol i en del pwo produkter bla, med tanke på att Glycerol då är dopingklassat enligt WADA’s dopinglista men säljs fortfarande på Apoteket. Hur är detta möjligt? Det finns ju många företag som fortfarande säljer pwo produkter som innehåller Glycerol, är detta verkligen lagligt?

    #474555

    hehe jag kanske tolkade det lite fel. Tack för svar ;)

    #474556

    det är så att Glycerol är doppingklassat eftersom det kan dölja andra doppningämnen om jag inte minns fel :P

    #474557

    Ja det är en ”masking agent”, förbjuden vid tävling men inte träning.

    #474558
    Tommy Ivarsson wrote:
    Ja det är en ”masking agent”, förbjuden vid tävling men inte träning.

    Troligen är RF inte är av samma mening:
    [http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_2620/ImageVaultHandler.aspx]

    #474559
    Robert N wrote:
    Troligen är RF inte är av samma mening:
    [http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_2620/ImageVaultHandler.aspx]

    Woops! Ja fel utav mig. ;)

    #474560
    Tommy Ivarsson wrote:
    Woops! Ja fel utav mig. ;)

    Det krävs förhållandevis höga doser glycerol för att ge ett ”positivt” utslag.
    Man får inte glömma att glycerol, precis som koffein, finns som ingrediens i ett flertal livsmedel. Dessutom fungerar bara glycerol som ”masking agent” i samband med bloddoping och inte vid bruk av ex AAS.

    Frågan är ju när dom skall förbjuda det anabola och mest prestationshöjande som existerar, MAT! Snar får man nog endast deltaga i div tävlingar på minst en veckas fastande mage……………………….

    #474561

    Det används ju som sötningsmedel, kosmetiska produkter, används bla till bevaring av kvistar och löv, såpbubblor mm.

    Lite svårt att förbjuda för folk har det till annat. Man kan göra en bomb med saker som finns i närmaste ICA (gjorde i alla fall vi som barn) då måste man ju förbjuda visa ämnen som användes till saft mm

    #474562
    Nicklas@ON wrote:
    Det används ju som sötningsmedel, kosmetiska produkter, används bla till bevaring av kvistar och löv, såpbubblor mm.

    Lite svårt att förbjuda för folk har det till annat. Man kan göra en bomb med saker som finns i närmaste ICA (gjorde i alla fall vi som barn) då måste man ju förbjuda visa ämnen som användes till saft mm

    De har ju gjort om kinderäggen nu så man inte ska kunna göra bakpulver+vattenbomber längre utav plastägget som leksaken låg i… :)

    Men visst, det finns hur mycket som helst i vår närvaro som kan vara potentiellt dödligt i fel händer. Och då pratar jag om vanliga hushållslivsmedel.

    #474563
    Tommy Ivarsson wrote:
    De har ju gjort om kinderäggen nu så man inte ska kunna göra bakpulver+vattenbomber längre utav plastägget som leksaken låg i… :)

    Men visst, det finns hur mycket som helst i vår närvaro som kan vara potentiellt dödligt i fel händer. Och då pratar jag om vanliga hushållslivsmedel.

    Du får ta upp kinder-äggen med mjuggen han verkar bli upprörd av det mesta och ställa frågan om DET VERKLIGEN ÄR MÖJLIGT :D

    Han är nämligen på gång att nysta upp något så stort att regeringar kan falla nu med sin upptäck av glycerol finns på Apotek.

    #474564
    Nicklas@ON wrote:
    Du får ta upp kinder-äggen med mjuggen han verkar bli upprörd av det mesta och ställa frågan om DET VERKLIGEN ÄR MÖJLIGT :D

    Han är nämligen på gång att nysta upp något så stort att regeringar kan falla nu med sin upptäck av glycerol finns på Apotek.

    Hade inte riktigt tänkt det men tack för svar…antar jag

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.