Hjälp…

Home Forums Kosttillskott Hjälp…

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #71004
    #550345

    Hej! Det är så att jag ska inhandla lite produkter inför hösten och hade velat ha lite tips ifrån er.

    Jag hade tänkt inhandla;

    Rage
    Kreatinmonohydrat / eller Cellmass
    Gainer
    Whey Class

    Är detta nåt smart drag ifrån min sida? Och kan jag kombinera rage och kreatin eller cellmass med varandra? För det är väll så att Kreatinmonhydrat eller cellmass tar jag tillsammans med gainer endast efter träning? Och rage och protein före träning?

    Kan tilläga att jag tränar 5 gånger i veckan endast styrketräning så är detta nåt jag borde köpa? Om inte , vilka produkter föredra du? Vill ha nåt som ger mej bra pump när jag tränar samt nån bra återhämtnings produkt.

    Tack i förhand! Bjuder på stavfel :P

    #550346
    Flessa wrote:
    Gainer & Protein kan väl gynna återhämtning och är inget annat än ma i pulverform.

    Han menar mat.

    #550347
    Flessa wrote:
    Ett frekvent intag av Kreatin med ökad dos lär nog vara skadlig för vissa av kroppens organ efter en viss tids användande. Kör en Kreatin ”kur” i några veckor för att sedan ha ett uppehåll på någon/några veckor och gör samma sak om igen.

    Var har du källa på det och vart har du fått det ifrån???
    Vilka organ skulle ta skada av kreatin?

    Kreatin är väldigt bra för bla kroppen, musklerna, cellernas energiomvandling, hjärnan och hjärtat, och har visat sig i studier förlänga livet hos våra DNA-vänner med nästan 10%.
    Visar dessutom inga negativa effekter hos äldre under lång tid.
    Kreatin är bland det säkraste och bland det mest gynsamma tillskott du kan äta…samtidigt mycket prisvärt.

    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17416441]

    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19083405]

    #550348

    Tack för svaren allihopa!

    #550349

    Helt rätt Flessa =)

    Kreatin är skadligt i längden, men inte själva just kreatinet, utan biprodukten som bildas av det (Kratinin). Lóverius, du som är en flitig besökare, samt smått kunnig borde väll vetat detta. Ring en näringskunnig så får du höra samma sak.

    Använder du kreatin använd det ett tag och sen ta en paus, sen använd igen och pausa åter o.s.v. Gör att biprodukten kreatinin inte hinner bildas i tillräckligt stor mängd för att göra skada, samtidigt som det ger bättre effekt. Under länre tid anpassar sig kroppen och behöver vila för att ge en riktigt bra effekt igen.

    Jag rekomenderar att du tar Kre-Alkalyn istället, eller som jag, BSN NO-explode, Crack eller Plasma-Jet. Grymma produkter som ger samma effekt fast bättre, dessutom får du pump m.m.

    #550350
    Admir wrote:
    Helt rätt Flessa =)

    Kreatin är skadligt i längden, men inte själva just kreatinet, utan biprodukten som bildas av det (Kratinin). Lóverius, du som är en flitig besökare, samt smått kunnig borde väll vetat detta. Ring en näringskunnig så får du höra samma sak.

    Använder du kreatin använd det ett tag och sen ta en paus, sen använd igen och pausa åter o.s.v. Gör att biprodukten kreatinin inte hinner bildas i tillräckligt stor mängd för att göra skada, samtidigt som det ger bättre effekt. Under länre tid anpassar sig kroppen och behöver vila för att ge en riktigt bra effekt igen.

    Jag rekomenderar att du tar Kre-Alkalyn istället, eller som jag, BSN NO-explode, Crack eller Plasma-Jet. Grymma produkter som ger samma effekt fast bättre, dessutom får du pump m.m.

    Det är inte ”helt rätt Flessa =) Kreatinin nivåerna i njurarna kan höjas med kreatin intag, absolut, det vet folk redan. Men det innebär inte att organet tar stryk eller skada. Det är naturligt att så sker.
    Finns inget bevis för sådant påstående som görs av Flessa. 👿
    Därför ville jag ha källa på det….

    #550351
    Flessa;796075 wrote:
    Jag har tyvärr ingen källa på det, men vad jag här läst på flertalet ställen och detta forum bland annat så finns det studier som pekar på att kontinuerligt intag av kreatin, vid början i låg ålder kan medföra skador på njrarna.

    Jag vet också folk som blir rekommenderade att ta det lite lugnt med kreatinet ett tag när man går på läkarundersökningar och läkaren upptäcker att man har ganska höga kreatinnivåer i njurarna. Detta kan de ju inte avråda helt utan några sorts belägg/grunder?[/QUOTE]

    Jo, läkare i allmänhet har en tendens att avråda från saker dom har noll koll på

    #550352

    Mina diabetesläkare tog sköldkörtelhormon-tester och allt möjligt bara för att jag åt proteinpulver :D Hon pratade om att proteinpulvret kanske kom från en betongblandare i Kina och därmed kunde innehålla alla möjliga hormoner…

    #550353
    Flessa wrote:
    Jag har tyvärr ingen källa på det, men vad jag här läst på flertalet ställen och detta forum bland annat så finns det studier som pekar på att kontinuerligt intag av kreatin, vid början i låg ålder kan medföra skador på njrarna.

    Några sådana studier har jag aldrig sett i alla fall. Rent spontant har jag svårt för att se hur man skall samla ihop den datan dessutom. Kosttillskottsforskning brukar ju bara vara få personer under kort tid, knappast prospektiva långtidsstudier med intag från låg ålder.

    Är du säker på att du inte blandar ihop det med försiktighetsprincipen om att man inte VET vad det kan leda till? Just eftersom studier saknas.

    #550354
    Flessa wrote:
    Det kan säkert stämma. :up:

    Det är ju stor skillnad mellan försiktighetsprincip o fakta/studier, men jag förstår ditt tankesätt.
    Alla är olika, vissa gillar ju att köra 20g kreatin/dag i cykler medans andra kör 1-2g 24/7 nästan året om, samt som du har de som bara tar det träningsdagar.

    Finns nog inget rätt eller fel.

    #550355

    Källa? Skojar du med mig. Ring till en läkare som är speciealist på njurar så får du höra. Hade inte sagt det om jag inte pratat med en själv.

    #550356
    Admir wrote:
    Källa? Skojar du med mig. Ring till en läkare som är speciealist på njurar så får du höra. Hade inte sagt det om jag inte pratat med en själv.

    Något sådant har inte visats.

    Eur J Appl Physiol. 2008 Jan 11. Effects of creatine supplementation on renal function: a randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial.

    Kreatinsupplementering påverkar inte kreatininnivåerna signifikant.

    Quote:
    Creatine supplementation minimally impacts creatinine concentrations and renal function in young healthy adults.

    Ann Pharmacother. 2005 Jun;39(6):1093-6.

    #550357

    Normalvärde för kreatinin på en man ligger mellan 55-115 och sist jag mätte hade jag 92. Du har naturligt ett högre värde ju mer muskelmassa du har!

    När jag mätte intog jag mina 5gr dagligen under ett halvår innan provet och som synes låg jag låångt under ett teoretiskt maxvärde.

    #550358
    king grub wrote:
    något sådant har inte visats.

    Eur j appl physiol. 2008 jan 11. Effects of creatine supplementation on renal function: A randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial.

    Kreatinsupplementering påverkar inte kreatininnivåerna signifikant.

    Ann pharmacother. 2005 jun;39(6):1093-6.

    +1

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.