Kost & träning

Home Forums Kosttillskott Kost & träning

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #65382
    #454077

    Hejsan, har lite funderingar på om jag tränar & äter rätt?
    Mitt mål är att fixa en snygg kropp, alltså bygga muskler & bränna underhuds fett framförallt på magen, så jag får fram mina magrutor, kan inte påstå att det är mycket fett. Har ingen bild nu men skulle kunna fixa. Som sagt.

    Mat & träning.
    Frukost(07:30): Frukostdrink, 3 dl fibergryn, 3 dl mjölk, 1 banan & lite frysta bär mixar & dricker.

    Lunch(11.00): Varierar i skolan, men man kan välja att man får kycklingsallad varje dag, tycker ni jag ska göra det?

    Middag(16.30) Varierar potatis/pasta/ris & Kött/fisk/kyckling.

    Träning(18.30) Jag styrketränar måndag,tisdag,onsdag,trosdag. Håller på med styrketräning ~1h 10min. Sen springer jag på löpbandet 15 minuter@12km/h.
    Sen går jag ner och tar en drink med body science whey 100.
    Kommer hem runt 20.00 äter 20.30 blir en middag ungefär som tidigare på dagen. Jag är 17 år, snart 18. Väger 82 klio. jag vet att det är svårt för er att veta hur jag ser ut osv. Men gärna lite tips om maten osv. Jag äter stora portioner mat. Men jag ska bränna underhudsfett ska jag äta mindra portioner då?

    /rudolf :p

    Edit: Vet inte var tråden ska vara, ber om ursäkt. Mod kan flytta den dit den ska.

    #454078

    Din kost ser ganska bra ut tycker jag möjligtvis kunde du kanske äta lite mer protein på morgonen.

    Jag säger som King Grub skrev i en annan tråd tidigare idag.
    Satsa på att antingen bygga muskler eller bränna fett.

    Det är mycket stor chans på att du blir missnöjd med dina resultat annars.

    Ska du bli av med fett på magen behöver du antagligen äta mindre en vad du gör nu eller bränna mer på träningen, plocka förslagsvis bort något ur kosten som inte innehåller protein.

    #454079
    fenyletylamin wrote:
    Din kost ser ganska bra ut tycker jag möjligtvis kunde du kanske äta lite mer protein på morgonen.

    Jag säger som King Grub skrev i en annan tråd tidigare idag.
    Satsa på att antingen bygga muskler eller bränna fett.

    Det är mycket stor chans på att du blir missnöjd med dina resultat annars.

    Ska du bli av med fett på magen behöver du antagligen äta mindre en vad du gör nu eller bränna mer på träningen, plocka förslagsvis bort något ur kosten som inte innehåller protein.

    Kanske slänga 2 stycken ägg i drinken på morgonen? Ska det vara både vitan & gulan isf? Så du menar att jag inte kan styrketräna & sedan löpa efteråt för att få ett fint resultat. Okej, så du/ni att jag ska äta mindre portioner? sen att jag ska byta ut potatis mot pasta hela tiden :P?

    #454080
    fenyletylamin wrote:
    Din kost ser ganska bra ut tycker jag möjligtvis kunde du kanske äta lite mer protein på morgonen.

    Jag säger som King Grub skrev i en annan tråd tidigare idag.
    Satsa på att antingen bygga muskler eller bränna fett.

    Det är mycket stor chans på att du blir missnöjd med dina resultat annars.

    Ska du bli av med fett på magen behöver du antagligen äta mindre en vad du gör nu eller bränna mer på träningen, plocka förslagsvis bort något ur kosten som inte innehåller protein.

    äta mindre ? :S jag äter ca 8 ggr om dagen kött fisk kyckling gainer etc etc och försöker bränna fett o få fram rutorna… men är det meningslöst alltså ? :

    #454081
    epic wrote:
    äta mindre ? :S jag äter ca 8 ggr om dagen kött fisk kyckling gainer etc etc och försöker bränna fett o få fram rutorna… men är det meningslöst alltså ? :

    Beror helt på hur stora dina portioner är. Kaloriunderskott = viktminskning, Kaloriöverskott = Viktökning.
    Du kan äta 20gånger per dag och även gå ner i vikt, så länge du ligger på kaloriunderskott.

    #454082
    nible wrote:
    Beror helt på hur stora dina portioner är. Kaloriunderskott = viktminskning, Kaloriöverskott = Viktökning.
    Du kan äta 20gånger per dag och även gå ner i vikt, så länge du ligger på kaloriunderskott.

    Okej, kan beskriva en liten portion tex. 1 paket nudlar sånnt för 5 kr. & 2 stycken kycklingklubbor. Stor portion, tex 2 paket nudlar & 4 kycklingklubbor. Men jag vet att man ska göra av med mer än vad man äter. Men om man inte äter bra mat så kan man väl inte bygga mycket muskler? Tex om jag ska gå på diet. Hur vet man hur mycket man ska äta?

    #454083
    Quote:
    Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

    Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder)

    Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) – (4.676 x ålder)

    Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

    Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 – 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

    Det där är skrivet av King Grub inne på deffguiden.
    Sen är det upp till dig att väga maten för att sedan kolla på livsmedelsverkets hemsida för näringsinformation ([http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV]) alternativt läsa på förpackningen hur mycket kalorier varan innehåller. Sedan räkna ut från formeln jag precis angav att du ligger på ett kaloriunderskott på ca 500.

    #454084
    rudolf1 wrote:
    Kanske slänga 2 stycken ägg i drinken på morgonen? Ska det vara både vitan & gulan isf? ?

    Att kasta bort gulan är i mina ögon ett hemskt slöseri av en superb näringskälla. Så jag föreslår att du alltid äter HELA ägg.

    Men ät dom inte råa utan tillaga dom.

    [http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/]

    #454085
    Eddie Vedder wrote:
    Att kasta bort gulan är i mina ögon ett hemskt slöseri av en superb näringskälla. Så jag föreslår att du alltid äter HELA ägg.

    Men ät dom inte råa utan tillaga dom.

    [http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/]

    Jag får koka eller steka 2 ägg på morgonen & äta :)!

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.