Home › Forums › Kosttillskott › Kosttillskott, nödvändigt?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 oktober, 2011 at 19:26 #51799
Anonym anvandare
Member10 oktober, 2011 at 19:26 #125876Anonym anvandare
MemberHej
Jag har lite funderingar över kosttillskott, och framför allt de som är till för muskelbyggande. Jag har aldrig använt något sådant kosttillskott förut så jag undrar om det verkligen behövs.
Jag väger 80kg, är 170cm och har 18% kroppsfett. Jag äter en varierad kost. styrketränar 6 dagar i vecka, ca en timme varje dag.
Jag vet att många på gymmet tar olika former av kosttillskott så jag undrar vad ni tycker om det. Är det verkligen nödvändigt att behöva spendera pengar på olika typer av kosttillskott för att bli lite större eller kunna lyfta lite till. Eller blir det stor skilnad om man tar det.
Tack på för hand
/Robin
10 oktober, 2011 at 20:12 #125877Anonym anvandare
MemberVill man spendera pengarna på mat istället så gör man väl det?
Proteinpulver är billigt protein om man ser till protein per krona jämfört med livsmedel. Att det är smidigt är ett plus det med. Dessutom har väl vassleprotein och essentiella aminosyror evidensbaserade resultat?
Liknande gäller kreatin, det har evidens bakom sig.
Vad som är värt (effekt per krona) är ju individuellt. Du får bilda din egna uppfattning
10 oktober, 2011 at 20:24 #125878Anonym anvandare
MemberJag tycker så här, har man full koll på träning (man lär sig ju hela tiden, men bra koll iaf) och kost så kan kosttillskott ge lite extra resultat. Proteinpulver skulle jag ha svårt att klara mig utan då det är så enkelt att höja upp proteinintaget och det är inte alltid man orkar trycka i sig mer protein från kosten när man redan ätit mycket mat under dagen. Jag skulle lista bra och prisvärda tillskott så här,
1. Proteinpulver, vassle och eller blandprotein.
2. EAA, går ju bra med vassle men EAA är väldigt smidigt vid träning.
3. Kreatin
4. Omega-3Vill man ha lite extra krydda ibland kan man köra en PWO om man tycker det är värt pengarna.
Därefter kan man om man har pengar över och tycker det är roligt att testa olika tillskott och se om man hittar något i djungeln som man tycker ger något. Men de tillskott jag listat tycker jag är prisvärda och ger resultat. Men det är ju alltid viktigt att komma ihåg att det är just tillskott och att träning och kost först och främst ska fungera. Men ett måste är kosttillskott verkligen inte.
11 oktober, 2011 at 11:40 #125879Anonym anvandare
MemberNae behövs inte. Kan det vara bra? Självklart.
Jag kör endast 30 g vassle i samband med träning för smidighetens skull
12 oktober, 2011 at 01:32 #125880Anonym anvandare
MemberDet är värt det!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.