Kosttillskott VS Bra Kost

Home Forums Kosttillskott Kosttillskott VS Bra Kost

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #554841

    Har precis börjat att intressera mig för att tillföra kosttillskott och har köpt hem ett paket med div saker i.
    Men min fråga är om man behöver det eller om det räcker med en bra kost om man vill forma till sin kropp och få lite synliga muskel. Det blir ju ganska mycket pengar man lägger ut på det i sådana fall så kan man göra det lkvärdigt med bra mat så känns det som att kasta pengarna i sjön.

    #71311
    #554842

    Hej Linlar

    Jag befinner mig i ungefär samma situation som dig, dock så har jag fått rådet samt läst mig till (Nutrition for Health, Fitness and Sport) att en bra kost räcker väldigt långt. Kosttillskott är precis som det låter ett tillskott vilket skall tas endast om du inte får i dig tillräckligt med t.ex. protein och dylikt. Det kan vara bra att ta en proteinshake efter träningspasset eftersom det då är väldigt svårt att äta direkt efteråt om man nu inte har en micro på gymmet och en matlåda eller liknande hehe. Utöver det så skall det inte vara några problem att få i sig tillräckligt med protein, kolhydrater och rätt fetter osv genom vanlig mat. Bara den senaste månaden genom att titta vad olika produkter innehåller i affären lärt mig att man kan om man väljer rätt sorts mat få i sig grymt mycket bra byggstenar som kroppen behöver.

    Det gäller bara att ta sig tid och ha orken till att kolla upp det :)

    Ta nu mina åsikter och synpunkter med en nypa salt och var ifrågasättande, jag är en nybörjare precis som du(?) men jag tror på detta.

    #554843

    Man kan absolut få i sig alla näringsämnan man behöver för att bygga muskler och få en god form OM man har mycket tid och kan planera in matraster när man vill samt man inte har svårt att äta stora volymer mat…
    Bortser vi ifrån byggning som är i vissa avseenden en extremsport och tittar på uthållighetsidrottare på lite högre nivå istället, krävs oftast ett enormt kaloriintag till en ganska liten kroppshydda, som sagt det går, men kosttillskotten är i många fall en god hjälp för att göra allt lite enklare när tiden och matlusten tryter

    #554844
    linlar wrote:
    Har precis börjat att intressera mig för att tillföra kosttillskott och har köpt hem ett paket med div saker i.
    Men min fråga är om man behöver det eller om det räcker med en bra kost om man vill forma till sin kropp och få lite synliga muskel. Det blir ju ganska mycket pengar man lägger ut på det i sådana fall så kan man göra det lkvärdigt med bra mat så känns det som att kasta pengarna i sjön.

    Vad är ”div saker” för något?

    Det finns tillskott av alla de slag som mer eller mindre har dokumenterad effekt och som i olika grad skiljer sig från kosten.

    Protein i pulverform eller fiskolja i en kapsel kan inte jämställas en produkt baserad på massa olika metaboliter som påstås leda till det ena och det andra i kroppen.

    Proteinpulver är ju både smidigt, billigt och oftast gott samt att pulver är mer hygieniskt att låta ligga i väskan än mjölk t.ex. (som annars lär funka precis lika bra som efterträningsdryck). Några kapslar fiskolja per dag är sannolikt bra för hälsan.

    Men det finns ju som sagt sjukt mycket produkter av alla de slag och det mesta är onödiga pengar tror jag. Särskilt i början av ens träningskarriär.

    #554845

    Jag har nyss bestämt mig för att sluta med kosttillskott, i mitt fall är det endast gainer pro och whey 80. Anledningen är att de är så jävla dyrt. Kan ni ge mig lite tips på vad jag kan dra i mig istället direkt efter träningen? Rågbröd med massa kalkon och ost?

    #554846

    Kosttillskott är nog bland den billigaste källan man kan hitta för att få i sig protein!

    Det går att hitta andra proteinpulver till billigare kg-pris än whey80 men inte så mycket billigare!

    En skiva bröd med smör och pålägg kostar ungefär samma som en proteindrink men kommer inte ge dig lika mycket protein! Därav ett dåligt val enligt mig för den sakens skull. Däremot får du tack vare mackan i dig mycket annat som vassle/kaseinpulver aldrig ger dig och mackan kan ur den synvinkeln vara det bättre valet.
    Fast sköter du kosten i övrigt är risken att lida brist på något väldigt liten.

    Förövrigt kan du om du vill byat ut vasslepulvret mot en EAA produkt istället som ger ett billigare portionspris.

    #554847
    Ludde93 wrote:
    Rågbröd med massa kalkon och ost?

    Det må vara godare än en proteindrink och definitivt mer näring men INTE billigare. Definitivt inte.

    Det är dessutom ganska ohygieniskt att dra med mat i väskan och låta ligga länge. Att bara ha pulver i en shaker som man sedan blandar med vatten är iga som helst bekymmer ur mikrobiologisk synpunkt.

    Jag har skrivit lite om de fördelarna som de facto finns med proteinulver kontra t.ex. mjölk efter träning:

    [http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov-del-2-proteintillskott/ Idrottarens proteinbehov del 2 – proteintillskott]

    Ur ren ”effektsynpunkt” är skillnaden minimal men andra fördelar finns som sagt. Billigare, mer praktiskt och mer hygieniskt.

    #554848

    Ok! Nu är vi 3st som har konstaterat samma sak för Ludde93! men med tanke på hans namn misstänker jag att han bor hemma och då är troligtvis maten ”gratis” för honom men kanske inte pulvret!

    #554849

    Jo det är dyrt. 4 kg Whey 80 kostar fan 567 spänn och fyra kilo gainer kostar 369. Ja ni har rätt är 16 så jag får betala sånt själv. Därför skulle jag inte behöva lägga ut nånting om man kan ersätta det där i vanlig mat då köper morsan eller farsan allt, och 4-5 kr per portion blir ganska mycket när jag tränar fem dagar i veckan och käkar protein varje morgon. För mig är det helt enkelt inte värt det.

    #554850
    Ludde93 wrote:
    Jo det är dyrt. 4 kg Whey 80 kostar fan 567 spänn och fyra kilo gainer kostar 369. Ja ni har rätt är 16 så jag får betala sånt själv. Därför skulle jag inte behöva lägga ut nånting om man kan ersätta det där i vanlig mat då köper morsan eller farsan allt, och 4-5 kr per portion blir ganska mycket när jag tränar fem dagar i veckan och käkar protein varje morgon. För mig är det helt enkelt inte värt det.

    Varför inte ta en dialog med Mamma eller Pappa.
    Om du förklarar att det förmodligen blir billigare för dem att köpa en gainer till dig än att du plockar med dig mat hemifrån.
    Samt att det även bekvämt och enkelt för dig.

    Som sagt du har ju redan bestämt dig för att du inte vill ta den kostnaden, men de kanske är beredda att betala för ditt pulver om de blir medvetna om att kostanden inte blir högre än vad den blivit om du ätit annan mat.

    Sen får du ju välja ett pulver som är prisvärt så att du håller vad du lovar.
    Vissa föräldrar gillar dock inte att köpa proteinpulver mm, utan föredrar att handla mat.
    Om det är fallet så vet du ju vad du har att rätta dig efter.

    #554851

    Jo precis har tänkt på det också, men mina föräldrar iallafall morsan är så jävla gammalmodig. Även om jag säger att det är billigare så är ju pulvret ”konstgjort” och riktig mat är bättre. Att de blir dyrare med riktigt mat kommer hon inte vilja förstå, men jag ska lätt försöka

    #554852
    Ludde93 wrote:
    Jo precis har tänkt på det också, men mina föräldrar iallafall morsan är så jävla gammalmodig. Även om jag säger att det är billigare så är ju pulvret ”konstgjort” och riktig mat är bättre. Att de blir dyrare med riktigt mat kommer hon inte vilja förstå, men jag ska lätt försöka

    Kör med lite bra argument.
    Mjöl är ju rätt olikt sin naturliga ursprungskälla.
    Oboj har väl dom flesta hemma?
    Vanillinsocker har inte mycket med vanilj att göra utan är en labbprodukt

    Vassleprotein är processad mjölk med smakämnen, dessutom finns vasslepulver i många halvfabrikat och annat. Allt från kryddor till glass.

    #554853
    Ludde93 wrote:
    Även om jag säger att det är billigare så är ju pulvret ”konstgjort” och riktig mat är bättre.

    Läs länken jag postade. Jag tar upp just det där.

    Quote:
    Det finns mycket myter både åt ena och det andra hållet, de som tror att en proteindrink i sig bygger muskler på något magiskt sätt och de som tror att det är något suspekt konstigt preparat.

    Båda har fel, det är inget magiskt utan helt enkelt vanligt protein i form av pulver. Inte konstigare än socker och majsstärkelse (renframställda kolhydrater) eller t.ex. matolja (renframställt fett). Ett tips är dock att handla ditt pulver från etablerade kedjorna här i Sverige och se upp med udda produkter från utlandet där du inte kan ha lika bra koll på vad du faktiskt får. Proteinet i sig är dock inga som helst konstigheter som sagt.

    #554854

    Åfan det visste jag inte. Pulver på ICA, farsan jobbar där så därför går han säkert med på det ^^

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.