Malin Eriksson från Sportguiden pratar kosttillskott

Home Forums Kosttillskott Malin Eriksson från Sportguiden pratar kosttillskott

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author
    Posts
  • #275463

    [youtube=HnVC46WPobc]

    400-500g Protein om dagen för en ”normal” man.

    Vad innehåller en bit kyckling? 150g.

    m.m

    Vad tycker ni?

    #56606
    #275464

    Ja inte vet jag men jag blir lite besviken…..

    Dels för att det känns sådär med både frågorna och svaren men oxå för att det skall vara nån som är ”kunnig”??? :what:

    ”det sticker lite i skinnet av PWO´n..”
    -ja det är för att det kommer dit mera blod…??? WHAT?? Det är väl ändå argininet som brukar ge den reaktionen helt enkelt för annars skulle det ju sticka varje gång man har en rejäl pump i musklerna. :up:

    #275465

    Undra vad de är för märke på den kycklingen, som innehåller 150 g protein/bit!

    Skoj förövrigt också att någon offentligt vågar rekommendera annat än 0,8 g protein/kg kroppsvikt. Sen kanske 400-500 gram känns lite i överkant till en kille på typ 80(?) kg.

    #275466

    Inte konstigt att det är sånt hysteri om kosttillskott då om inte enns Experterna är helt 100 på vad dom slänger ur sig.

    (I en paus fick vi besök av Kostexperten…)

    #275467
    mr-cave wrote:
    Ja inte vet jag men jag blir lite besviken…..

    Dels för att det känns sådär med både frågorna och svaren men oxå för att det skall vara nån som är ”kunnig”??? :what:

    ”det sticker lite i skinnet av PWO´n..”
    -ja det är för att det kommer dit mera blod…??? WHAT?? Det är väl ändå argininet som brukar ge den reaktionen helt enkelt för annars skulle det ju sticka varje gång man har en rejäl pump i musklerna. :up:

    För övrigt så är det beta-alaninet som gör att det sticker, men du försökte ju iaf :)

    #275468
    Ritchan wrote:
    För övrigt så är det beta-alaninet som gör att det sticker, men du försökte ju iaf :)

    Ja ja .. nåt ”nin” var det iaf. jag var iaf närmare än hon. :)

    #275469

    herregud….. jag hoppas hon skäms efter det där… hon måste ju bara fått bastning av nån efter..

    #275470

    Tror nog hon var nervös och sa lite fel saker. Tror att hon menade att en normal stor filé väger 150 gram… Hon verkade iaf nervös. Jag hade iaf vart det i Live TV och radio…

    #275471

    sa lite fel? sa hon nått rätt?

    #275472

    Men men, fel är ändå fel…

    #275473
    Danne N wrote:
    sa lite fel? sa hon nått rätt?

    Haha nee kanske inte…
    Försvarar inte henne eller så. Bara vad jag märkte på henne. Såg förresten inte hela intervjun för ja orkade inte…

    #275474
    faogel wrote:
    Skoj förövrigt också att någon offentligt vågar rekommendera annat än 0,8 g protein/kg kroppsvikt.

    Jag kan inte erinra mig någon som rekommenderat så lite till de som idrottar hårt (bortsett från vegetarianpropaganda). På befolkningsnivå är det ju vad som brukar rekommenderas men inte för idrottare som sagt. Till och med på Livsmedelsverkets hemsida kan du läsa:

    Quote:
    Proteinbehovet beräknas per kilo kroppsvikt. WHO rekommenderar 0,8 gram per kilo för vuxna och 0,9 gram per kilo för barn och ungdomar under 17 år. För den som tränar mycket hårt är proteinbehovet större. Det finns studier som tyder på att behovet bland elitidrottare kan vara så högt som 1,4-1,8 gram per kilo kroppsvikt. Eftersom de äter så stora mängder mat är det dock inget som helst problem att komma upp i dessa mängder protein via maten.

    [http://www.slv.se/sv/Fragor–svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Behover-idrottande-ungdomar-extra-protein—–/]

    #275475

    Ja och betydligt högre siffror nämns även i tabellerna i texten på SLV-sidan.

    Vad ska man säga om videon? Tjejen var nervös till att börja med men verkade ruskigt oinsatt och framförallt var hon opedagogisk och kunde inte riktigt förklara vad tillskotten var för något.

    #275476
    Danne N wrote:
    sa lite fel? sa hon nått rätt?

    Hahaha, eller hur. Fan inte mycket rätt iallafall:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.