MCT Powder

Home Forums Kosttillskott MCT Powder

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #65528
    #454597

    Jag har cirka 700g Fairing MCT Powder tillgodo, utgånget 2008-12. Jag kör på en lågkolhydratsdiet (under 0.5g/kg) och vet inte riktigt vad jag kommer få för effekt av denna produkt.

    ”MCT är en modifierad fettmolekyl som uppför sig som kolhydrater men ger 2,5ggr mer energi per gram.”

    Kommer min kropp se detta som kolhydrater och jag alltså hamna runt 0.8-0.9g/kg, eller bör jag anse detta som fett (som vi alla vet behövs under dieten)?

    Innehåll per 100g:
    Fett: 72g
    Protein: 14g
    Kolhydrat: 14g

    Just för att dom i innehållsförteckningen klassar detta som fett men i beskrivningen skriver att det uppför sig som kolhydrater, vet jag inte riktigt vad jag ska klassa detta som för macronutrient. ;)

    #454598

    Det är fett men tas upp ganska snabbt och har lätt för att omvandlas till ketonkroppar. Ganska lämpligt på en lågkolhydratkost. Skall helst innehålla fett med övervägande 8-10 kolatomer.

    #454599

    Tack för svaret. Blir att hälla i sig endel MCT då, trots den vidriga smaken

    #454600

    är detta lämpligt att ta efter träning istället för kolhydrater om man kör en keto diet?

    #454601

    Nej inte direkt, men det spelar inte så stor roll på en ketodiet.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.