Näringstiming med kosttillskotten HMB, Vassle (Iso och Hyd), Kreatin (Mon och HSC).

Home Forums Kosttillskott Näringstiming med kosttillskotten HMB, Vassle (Iso och Hyd), Kreatin (Mon och HSC).

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #71690
    #565762

    Hej!

    Min fråga är ganska avancerad och jag tackar på förhand för preciserade svar.
    Jag är väldigt noga med min kost och med mina kosttillskott för att få bästa möjliga resultat i gymmet.

    Frågan gäller när och i vilka doser jag ska äta följande kosttillskott; HMB, Vassle (Iso och Hyd), Kreatin (Mon och HSC).

    1, Vassle 100% isolate (Micro 100% whey active)
    2, Vassle 100% hydrolyserade vassle peptider (Vp2)
    3, Microfint kreatinmonohydrat
    4, Kreatin HSC (i princip kreatinmonohydrat med D-glukos)
    5, HMB (kapslar á 1000mg)

    Vikt: 82 kg
    Procent fett: 6.8
    Tränat Max ot: 2.5 år
    Mål om dagen: Frukost, lunch och middag
    Mål med träningen: Maximal muskelutveckling

    Vill ogärna se oseriösa svar där ni klankar ner på tillskotten eller berättar att de inte har någon effekt. Ej heller svar liknande; käka vanlig mat. Frågan är simpel; När ska jag äta kosttillskotten en dag när jag tränar och i vilka mängder?
    (En portion Vp2 med kreatin HSC innan och efter varje träning är ett måste)

    MVH Ralle!

    #565763

    Min första reaktion är, 6% kroppsfett? Är inte det väldigt lite? Eller är du bodybuilder i utställningsform?

    Men till din fråga, Vassle protein är till för att ta efter ett träningspass medans kasein protein kan intas i stort sett när som helst under dagen.
    Och kreatin kan man väl också ta i princip närsomhelst under dagen? Antingen före efter, eller halva dosen före och halva efter.

    #565764

    Jag har tränat under flera år och varierar mellan ca 6 % och 10 % kroppsfett. Innan dagsläget var målet att bli lite ”hårdare”. Nu ska jag satsa på att lägga på mig mer muskler och strunta i fettprocenten. Tacksam för svaret men hade önskat att det var lite mer ingående, typ vilka shakes du/ni anser att jag borde ta på morgonen, lunchen och som mellanmål med dom kosttillskotten jag listat.
    ”Eller är du bodybuilder i utställningsform?” Målet är att bli bodybuiler till 2011 =)

    #565765

    Det finns ju bättre upplägg än så men det verkar inte intressera dig så jag svarar på dina frågor istället.

    1. Använd detta efter träning och vid annat tillfälle då du anser dig behöva mer protein till din måltid, exempelvis frukost, mellanmål etc.
    2. Använd detta direkt före ditt pass (gärna på tom mage).
    3. CreaPure eller vanligt mono? Hur som helst runt ditt träningspass är att föredra, så före och efter träning. 10-20g beroende på hur mkt du anser dig behöva. På vilodag ta det tillsammans med måltid 2ggr/dag.
    4. Se föregående svar, samma gäller.
    5. HMB ska ju motverka muskelnedbrytning sägs det, så 1 portion innan träning och 1 innan läggdags är ganska lämpligt.

    Mvh

    #565766

    Rent spontant tycker jag du äter massa olika kosttillskott och nästan inga fasta måltider? Frukost, lunch, middag?

    Se till och äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsfika. Sedan krydda med kosttillskott. Men vassle protein är väl inget att föredra under dagen, det är väl ett protein som är till för att tas efter en träning.
    Kör kasein protein till frukost och något mellanmål om du känner för det, sedan vassle protein efter din träning.
    Och kreatinet halv portion före och efter träningen. Det bästa efter träning dock är gainer enligt mig!
    Oftast kör jag ett ispass och gym direkt efter varann så en gainer är ett absolut måste för mig. När det enbart gäller att gympass kanske det inte är riktigt lika viktigt.
    Men kör du vassleprotein enbart efter träningen måste du se till att få i dig kolhydrater också!

    Jag tränar enbart för att bli bättre i hockey och starkare, upplägget kanske är annorlunda om man skall bli bodybuilder? :P Men fasta måltider med vanlig mat och sedan krydda med kosttillskott tycker jag är mest optimalt.

    #565767

    Bra att ta upp det där med vanlig måltider. Jag ska försöka att få in mellanmål och kvällsmål! Tack ”kingen” för bra beskrivning!! Är det några andra kosttillskott du tycker jag ska kompletera med så säg gärna, jag vill veta allt ;)

    #565768

    Behöver man hjälp med kosten om man väger 82 kg med ett kroppsfett på 6.8% och tränat 2.5år…? om du nu inte är 210cm lång med

    #565769
    Flessa wrote:
    Beeror ju på, om han kommer hem och gör en ordentlig måltid inom 1-2 timmar efter avslutat pass så räcker det med en vassleportion för att ”stimulera” proteinsyntesen. Dock om man inte får en måltid inom någon timme så borde man nog klämma in lite malto eller en banan etc. Annars är det ju inget fel på att ta kolhydrater direkt efter även om man käkar en timme efteråt, iallafall. Således inget måste. Med det menar jag dock verkligen inte att proteindrinken är ett måste heller.

    :)

    Det skulle jag inte vilja säga. Efter träning är det viktigt med snabbare kolhydrater. Vi säger att du gymmat klart 16.00 och skall äta middag först 18.00 så tycker jag ändå man kan trycka i sig en gainer, alternativ två bananer eller något liknanade. För att få i sig lite snabba kolhydrater! Äter du en middag blir det förmodligen långsammare kolhydrater som det dröjer någon timme till innan allt nått ut.

    Det skulle funka lika bra att trycka i sig en kexchoklad innan middagen också tillsammans med en proteindrink (om man så önskar). Fast det kanske är skillnad om man enbart tränar gym, att det går bra att vänta?
    Oftast har jag ett ispass och gympass på raken, så jag behöver verkligen gainer, än om det vankas middag 1-2h efter träningarnas slut.

    #565770
    uppgångnr1 wrote:
    Bra att ta upp det där med vanlig måltider. Jag ska försöka att få in mellanmål och kvällsmål! Tack ”kingen” för bra beskrivning!! Är det några andra kosttillskott du tycker jag ska kompletera med så säg gärna, jag vill veta allt ;)

    Du har ju täckt basen mer eller mindre och något mer behövs ju inte. Vill du ha lite mer energi till dina pass så kan du prova någon PWO (Brutal FX, Viper-X m. fl.) som också innehåller kreatin bl. a.

    När dina kosttillskott ovan är slut, så hade jag i ditt fall bytt:
    – Hydrolyserat vassle mot EAA
    – Kreatinet mot ett Creapure, om inte Creapure så skulle jag valt ett betydligt billigare mono än det du kör med då det ändå inte ger något mer än en högre kostnad.
    – HMB är jag ytterst tveksam till, men är du nöjd kör på, if it ain’t broken why fix it så att säga. Samma sak gäller med ditt vassleisolat.

    Min bas är följande:

    Prestationshöjare/NO/Kreatin: PWO och CreaPure
    Protein: EAA, Vassle koncentrat (Pro FX/BS Whey 100%), Vassle isolat (vid deff), Slow FX / Double Pro / Diet Fuel (mellanmål och/eller kvällsmål).
    Kolhydrat: Maltodextrin (Ska testa Carbosyn FX, intressant produkt), Vitargo (Vid deff)

    Det kanske är en del för många men jag tycker inte det är så mkt, men mer behövs inte iaf.

    #565771

    Låter som bra alternativ ”kingen”. Ska kolla upp EAA och se ifall jag ska byta. Samma sak gäller mitt HSC, kanske välja ett billigare alternativ.

    Vilken pre-workout produkt rekomenderar du ifall jag ska välja någon ur styrkeökande perspektiv?

    #565772
    Flessa wrote:
    Det har jag inte sagt något om.

    Jag använder mig själv av snabba kolhydrater & vassle efter träning då jag tränar nästan varje dag, då både styrka och HIIT. :)

    Okej, men du sa att om det serveras middag eller dylikt 2h efter ett gympass så kan han lika gärna vänta på det? Och enbart köra lite protein? Man behöver dom där snabba kolisarna också.
    För vi säger att du äter fullkornspasta och kyckling, något långsamt blir det förmodligen då dröjer det ytterligare 1-2h innan allt nått ut i kroppen. Totalt 4h.

    Fast jag kan säga att jag inte tar en gainer efter varje träningspass, det skulle i såfall bli runt 10 gainer i veckan. Utan jag försöker träna två pass, sedan tar jag en gainer. Så det blir väldigt ofta en lunch/middag eller mellanmål efter en träning, och det funkar!
    Så man kan nog vänta vissa tillfällen tills det vankas middag eller liknande och köra kanske en banan bara efteråt. Men det optimala är att få i sig snabba kolhydrater relativt tidigt.

    Fast jag förstår hur du menar. Själv tycker jag man inte behöver stirra sig blind på kost, bara man får i sig något så är det lugnt oavsett vad.
    Men det är väl speciellt när det enbart gäller muskelbyggning och allt ska vara så avancerat och uträknat hit och dit. Så känner jag lite att det är :p

    #565773
    uppgångnr1 wrote:
    Låter som bra alternativ ”kingen”. Ska kolla upp EAA och se ifall jag ska byta. Samma sak gäller mitt HSC, kanske välja ett billigare alternativ.

    Vilken pre-workout produkt rekomenderar du ifall jag ska välja någon ur styrkeökande perspektiv?

    Ditt kreatin skulle jag definitivt byta ut mot ett billigare. Om du vill ha ett 100% rent från diverse föroreningar välj ett CreaPure, Eiselt är ett bra och billigt alternativ där.

    EAA tycker jag definitivt du ska läsa mer om och så småningom använda runt dina träningspass.

    Vad det gäller PWO så tycker jag att NO-Shotgun, Viper-X, Massacra och Ragnarok är bra alternativ för styrka. Shotgun är nog min absoluta favorit då den är mest mångsidig, men det är svårt att rekomendera när det i de flesta fall är ganska individuellt.
    Men för styrka så klarar du dig säkert minst lika bra med bara vanligt rent CreaPure monohydrat, PWO är ju lite mer allt-i-allo (Pump, styrka, energi).

    #565774

    Har sök information om de olika tillskotten nu. Har faktiskt bestämt mig för att köpa NO shotgun. Verkar vara bland dem bästa alternativen inom kategorin. EAA är förmodligen ett bra alternativ till hydrolyserat vassle. Ska läsa vidare om det och sedan kanske göra ett byte där med ;).

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.