Nytt EFA (essentiall Fatty Acids) tillskott som du blandar själv!

Home Forums Kosttillskott Nytt EFA (essentiall Fatty Acids) tillskott som du blandar själv!

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #98665
    #1068536

    Jag har nu tagit fram ett recept på en kosttillkottsolja med omega 3 & 6 i förhållandet 1:4
    Män tar 1 msk dagligen och kvinnor 2 tsk. 500ml kostar under 30 kr.
    Du köper två olika matoljor och blandar själv i en 500 ml flaska.

    http://www.nyttgrepp.se/efa_tillskott.html

    #1068569

    Vad är poängen? Ingen av oljorna innehåller EPA,DHA eller DPA, just det man vill åt och som finns i exvis krill/fisk.

    #1068578
    loverius wrote:
    Vad är poängen? Ingen av oljorna innehåller EPA,DHA eller DPA, just det man vill åt och som finns i exvis krill/fisk.

    1. EPA, DHA och DPA räknas inte som essentiella om man med essentiell menar vad som måste tas in. Dessa kan en frisk person syntetisera från alfa-linolen syra, som finns i min olja. Däremot kan EPA, DHA och DPA ha medicinska effekter vid dosering över vad kroppen själv kan framställa.

    2. Min olja är helt vegetabilisk, för de som bryr sig om det.

    3. Den är billig, råvarorna till 500 ml kostar 26:70 (hos Hemköp) och räcker drygt en månad, om man tar 1 msk om dagen. (80 öre per dag)

    4. Den innehåller både omega 3 & 6 i det av livsmedelsverket rekommenderade förhållandet 1:4.

    #1068766

    Det finns nu också recept på krossat linfrö + solrosfrö som tillskott, med näringsdeklaration för kvinnor & män:

    http://www.nyttgrepp.se/efa_tillskott.html

    #1071140

    Tveksamt om vi behöver tillskott av omega 6….

    #1073682
    Johan Otterström wrote:
    Tveksamt om vi behöver tillskott av omega 6….

    Det är egentligen inte så tveksamt. Iaf enl. de studier jag gjort på kostupplägg.
    Det är möjligt att man kan få ett överskott på omega 6, om man använder mycket oljor & margariner med hög halt fleromättat fett, men jag är ytterst tveksam till sådant. Dels därför att margariner är framställda med kemi, dels för att vegetabiliska oljor med hög halt fleromättat fett, ej lämpar sig för matlagningens höga temperaturer.
    Om man tar tilskott av omega 3, behöver man annars nästan alltid kompletera med omega 6, annars rubbar man balansen dem emellan.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.