Peptopro!Ett nytt KaseinHydrolysat!

Home Forums Kosttillskott Peptopro!Ett nytt KaseinHydrolysat!

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #66836
    #472119

    Är det nån som har testat det?Tydligen ifrån jag läst så användes detta proteinet av atleter under Athen OS 2004.
    Tydligen ska kasienhydrolysat vara mer anti-katabolt/anabolt än vassle enligt Fairing.
    Men pga av den beska/bittra smaken är det svårt att ta det i större mängd. Men det verkar som företaget DSM har gjort smaken nu neutral.

    #472120
    PatArnold wrote:
    Är det nån som har testat det?Tydligen ifrån jag läst så användes detta proteinet av atleter under Athen OS 2004.
    Tydligen ska kasienhydrolysat vara mer anti-katabolt/anabolt än vassle enligt Fairing.
    Men pga av den beska/bittra smaken är det svårt att ta det i större mängd. Men det verkar som företaget DSM har gjort smaken nu neutral.

    Jag har testat (smakat) det. Det är på tok för dyrt för att vara intressant. DSM försöker hypa den för att kunna ta mer betalt.

    #472121

    Jag håller med dig Henrik att det är väldigt dyrt för en burk på 450 gram för 478 kr.
    Nog som du säger är det mer en hype än att det kommer resultera i nåt.
    Tack för snabbt svar

    #472122

    Varför använda kaseinhydrolysat när det finns fria essentiella aminosyror?

    #472123
    Timme wrote:
    Varför använda kaseinhydrolysat när det finns fria essentiella aminosyror?

    Oligopeptider tas upp snabbare än både fria AA och helproteiner.

    Manninen AH. Protein hydrolysates in sports and exercise: A brief review. Journal of Sports Science and Medicine. 2004 3(2):60-63.

    Men som Henrik säger så är priset högt och hur relevant det snabbare upptaget är ärhögst tveksamt. Valet att hydrolysera kasein motiveras av att, man erhåller fämst oligopeptider kluvna vid prolin-ändar vilket sägs ge mindre smakpåverkan.

    #472124

    Om jag inte har helt fel så behöver man inte alls många gram av kasienhydrolysat för att få effekt! Det räcker väl med runt 7-15gram

    (ursäkta för jag rotar i en gammal tråd)

    #472125

    Och som Petter skriver är det ytterst tveksamt om kaseinhydrolysat ger några signifikanta skillnader jämfört med kasein / vassle i praktiken.

    #472126
    SethRonland wrote:
    Och som Petter skriver är det ytterst tveksamt om kaseinhydrolysat ger några signifikanta skillnader jämfört med kasein / vassle i praktiken.

    Gäller inte den funderingen för allt på temat, dvs fria aminos, peptider, EAA osv jämfört med vanligt vassle?

    För info: Peptopro smakar inte godis om man säger så. Den lanserades för några år sedan av Multipower men det blev inte någon succe i Sverige i alla fall. Inte för att produkten var dålig utan för att man ”glömde” att sådana där grejer måste hajpas upp ett tag innan de går att sälja.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.