Proteinintag. Är det ok, eller bör jag ändra?

Home Forums Kosttillskott Proteinintag. Är det ok, eller bör jag ändra?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • Author
    Posts
  • #538217

    Hej! Har tränat ett tag nu, tar en proteindrink på morgonen (whey-80) och en efter träningen. Bör jag ta innan träningen, senare på kvällen eller är det bra som det är?

    Ser ut ungefär så här.
    07-08:00 -frukost +protein
    11-12:00 -lunch
    sen tomt ända till träning
    ca 15:00
    16-16:30 efter träningen protein.

    17-18:00 – middag
    21:00 – kvällsmat

    Sen lägger jag mig runt 11-12.

    Som sagt bör jag tillägga en drink någonstans? Funkar whey-80 bra då också eller ska jag köpa något annat som jag tar före eller efter? Ge alla bra tips ni har :)

    Om det hjälper något så är jag 17-18år, 163cm lång och väger runt 63-64kg.

    Tacksam för svar! /Markus

    #70443
    #538218
    mackaaan wrote:
    Hej! Har tränat ett tag nu, tar en proteindrink på morgonen (whey-80) och en efter träningen. Bör jag ta innan träningen, senare på kvällen eller är det bra som det är?

    Ser ut ungefär så här.
    07-08:00 -frukost +protein
    11-12:00 -lunch
    sen tomt ända till träning
    ca 15:00
    16-16:30 efter träningen protein.

    17-18:00 – middag
    21:00 – kvällsmat

    Sen lägger jag mig runt 11-12.

    Som sagt bör jag tillägga en drink någonstans? Funkar whey-80 bra då också eller ska jag köpa något annat som jag tar före eller efter? Ge alla bra tips ni har :)

    Om det hjälper något så är jag 17-18år, 163cm lång och väger runt 63-64kg.

    Tacksam för svar! /Markus

    Det är lämpligt att ta whey före träningen för att öka proteinsyntesen i samband med träningen.

    Personligen föredrar jag dock att ta en EAA produkt som EAA-XX inför träningen.

    Vilket ökar proteinsyntesen mer än vad whey gör.

    Kreatin är väl ett lämpligt tillskott att också rekommendera.

    #538219
    Olle Sparringsjö wrote:
    Det är lämpligt att ta whey före träningen för att öka proteinsyntesen i samband med träningen.

    Personligen föredrar jag dock att ta en EAA produkt som EAA-XX inför träningen.

    Vilket ökar proteinsyntesen mer än vad whey gör.

    Kreatin är väl ett lämpligt tillskott att också rekommendera.

    Håller med Olle här. Du går utan mat såpass länge (innan träningen) att ett EAA-tillskott kan vara att föredra utan att du får en klump i magen innan träning som du kan få av en proteindrink, samtidigt som det ger en ökad proteinsyntes.
    Kollar du in MMsports hemsida så har du EAA-produkter där, bland annat den Olle beskrev ovanför. Vad gäller kreatinet så får du komma på själv om det är rent kreatin monohydrat du vill köra på eller om du vill ha det i en slags Preworkout-produkt (kreatin och en massa uppiggande ämnen och ämnen som ska främja kväveoxid-produkten som ger dig ett större pump).

    Mvh

    #538220

    Ditt matschema säger ju inte ett dugg om hur mycket protein du får i dig per dag. Utan den informationen är ju frågan omöjlig att besvara.

    #538221

    Okej, ni föreslår alltså att jag ska ta ”EAA” före träningen? Vilket ska jag köpa då? Har ingen koll på det där. Vill få det så billigt som möjligt :)

    Tobbe K: Jag tar den ”rekommenderade” dosen som står på förpackningen på whey 80.

    #538222
    mackaaan wrote:
    Tobbe K: Jag tar den ”rekommenderade” dosen som står på förpackningen på whey 80.

    Den är inte baserad på något behov, det är ett upplägg för att du snabbt skall konsumera det snabbt och sedan köpa nytt. En drink med 20 gram efter passet räcker gott t.ex.

    #538223
    Eddie Vedder wrote:
    Den är inte baserad på något behov, det är ett upplägg för att du snabbt skall konsumera det snabbt och sedan köpa nytt. En drink med 20 gram efter passet räcker gott t.ex.

    Och en rekommenderad servering Whey 80 ger?
    Ja 21 gram protein. Vilket absolut inte är taget ur luften utan beräknat utefter vad deras
    produktutvecklare tycker sig veta vara mest lämpat för deras konsumenter. Vilken vikt/kön och kost
    de räknat efter går lätt att få reda på genom att kontakta dem.

    #538224
    Pontus_H wrote:
    Och en rekommenderad servering Whey 80 ger?
    Ja 21 gram protein.

    Hur många gånger per dag? Det finns ju som du vet ingen som helst anledning att ta det x antal ggr per dag för ”effekt”. Och produktutvecklare utvecklar just produkter, det är inte de som forskar fram vad olika intag ger för fysiologiska effekter.

    Däremot håller man sig förhoppningsvis uppdaterad om vad forskare kommer fram till och kanske t.o.m. hjälper till att finansiera studier (vilket inte är fel och inte behöver betyda ”köpta resultat” vilket vissa kan tro).

    #538225
    Eddie Vedder wrote:
    Hur många gånger per dag? Det finns ju som du vet ingen som helst anledning att ta det x antal ggr per dag för ”effekt”. Och produktutvecklare utvecklar just produkter, det är inte de som forskar fram vad olika intag ger för fysiologiska effekter.

    Däremot håller man sig förhoppningsvis uppdaterad om vad forskare kommer fram till och kanske t.o.m. hjälper till att finansiera studier (vilket inte är fel och inte behöver betyda ”köpta resultat” vilket vissa kan tro).

    Inte? Inte alltid kanske. Whey 80 är en produkt ifrån Star Nutrition. Som i sin tur ägs utav Gymgrossisten. Deras produktutvecklare heter Anna Paulie, hon har flera års erfarenhet utav forskning inom ämnet Mat och Kroppsbyggning. Jag känner henne väl hon är otroligt kunnig. Maila henne hon kan nog lära dig en hel del.

    #538226

    Jag kanske sa det fel. Tar såklart inte EXAKT vad som står på burken :p på morgon tar jag ca 0,50-0,75dl pulver. Och efter träning tar jag 1dl pulver. Det är inte första burken protein jag äter :p så ”basic” reglerna har jag väll lärt mig. Frågan är ju om jag ska börja ta det oftare? Och/eller ska jag köpa EAA som ni säger och ta det innan träningen? Från det att jag ätit tills det att jag tränar så går det ju 3 timmar utan mat, och det är väll kanske inte så bra o köra på helt tom mage?

    En annan sak jag undrar är, det är ju lite i en burk. tex 0,8kg Body Science EAA för 249kr. Det är ju betydligt dyrare än vassleprotein, tar man mindre pulver per gång?

    #538227
    mackaaan wrote:
    Jag kanske sa det fel. Tar såklart inte EXAKT vad som står på burken :p på morgon tar jag ca 0,50-0,75dl pulver. Och efter träning tar jag 1dl pulver. Det är inte första burken protein jag äter :p så ”basic” reglerna har jag väll lärt mig. Frågan är ju om jag ska börja ta det oftare? Och/eller ska jag köpa EAA som ni säger och ta det innan träningen? Från det att jag ätit tills det att jag tränar så går det ju 3 timmar utan mat, och det är väll kanske inte så bra o köra på helt tom mage?

    En annan sak jag undrar är, det är ju lite i en burk. tex 0,8kg Body Science EAA för 249kr. Det är ju betydligt dyrare än vassleprotein, tar man mindre pulver per gång?

    Frågan är ju fortfarande -Hur mycket protein får du i dig per dag. Även övrig kost inräknat. Det är protein i annat än pulver, något jag utgår från att du vet. Om du tex får i dig 250g protein från din fasta föda så blir ju ett tillskott helt onödigt, och då behöver du definitivt inte ta det oftare eller mer.

    EAA tar man i mycket mindre doser än vanligt proteinpulver, ca 10g per gång.

    #538228
    Pontus_H wrote:
    Deras produktutvecklare heter Anna Paulie, hon har flera års erfarenhet utav forskning inom ämnet Mat och Kroppsbyggning.

    Va? Hoppas du skämtar nu. Hon tror ju för faan att Tribex är prohormoner, hahaha, detta skrev hon själv i deras frågor och svar för några årsedan.Känner inte käft som respekterar henne. :D

    Förlåt off topic men rent skit snack tål jag inte, kunng my ass.:D

    #538229
    Peter Singer wrote:
    Va? Hoppas du skämtar nu. Hon tror ju för faan att Tribex är prohormoner, hahaha, detta skrev hon själv i deras frågor och svar för några årsedan.Känner inte käft som respekterar henne. :D

    Förlåt off topic men rent skit snack tål jag inte, kunng my ass.:D

    Då är det väl bara jag som respekterar de med ordentlig utb. och en gedigen karriär mer än alla coola biffar på Gymet i Majorna t.ex.

    Fan så meningslöst det är att försöka diskutera något här…

    #538230

    Jag tror inte att jag får i mig tillräcklig med protein per dag utan tillskott, har inte kollat upp det på något sätt. Men ändå. Men eaa ska alltså vara bra innan träning, vilket eaa rekommenderar ni då?

    Body Science EAA Är ju dyrt, men funkar det bra?

    Det jag tänkte är att jag tar eaa innan träningen, typ 10min innan. Och sen som vanligt 1dl whey-80 efter träningen. Låter det bra?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.