proteintillskott som mellanmål, nån effekt?

Home Forums Kosttillskott proteintillskott som mellanmål, nån effekt?

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #70863
    #548380

    Jag undrar lite om ett rent proteintillskott ger nån effekt om man tex skulle ta det som ett mellanmål?

    Efter träning så förstår jag att det funkar optimalt och hjälper till att bygga upp musklerna men om man sen skulle göra samma proteintillskott som ett mellanmål tex på en fri träningsdag, är det onödigt?

    Vad är bättre att ta som ett tillägg till kosten, jag vill inte äta nått med mycket kolhydrater utan mer protein men vill samtidigt att det ska funka som ett mellanmål.
    Några tips?

    #548381

    Om du inte får i dig tillräckligt med proteiner från din vardagliga kost så kan det nog göra skillnad, annars spelar det nog ingen större roll.

    #548382

    Precis som Snake säger så om du får i dig tillräckligt med protein i kosten så har du ingen anledning att ta ett proteintillskott. Jag skulle säga att om du har möjlighet så är mat bättre än tillskott i alla situationer, utom kanske precis runt träningen då ett stort mål mat hämmar min träning lite.

    Tips på proteinkälla med lite kolhydrater till mellanmål är exempelvis kesella

    #548383

    Ok… men m man säger direkt efter ett gympass, vad är smart att ta om man inte direkt har tänkt att äta precis efter?

    En vanlig sportdryck så man får lite energi eller nån gainer? protein & kolhydrater, jag är ganska dålig på sånt här.
    Jag har tex problem att gå upp i vikt då jag har hög ämnesomsättning.
    inte för att jag direkt vill gå upp i vikt men äter jag inte så försvinner jag :)

    #548384

    Någon dyr och sliskig sportdryck tycker jag absolut inte du sa ha i dig. Då är det bättre med mjölk.

    Här skrev jag om en studie som jämförde en kolhydratbaserad sportdryck på marknaden med en portion fullkornsflingor och mjölk:

    [http://traningslara.se/blogg/skippa-sportdrycken-valj-flingor-och-mjolk/]

    Här kan du läsa mer om mjölk som superbra återhämtningsdryck med ett par referenser:

    [http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov-del-2-proteintillskott/]

    Jag skulle bara ta en proteindrink om jag var du och sedan satsa på att öka kaloriintaget genom att höja energitätheten i din mat snarare än genom sockerpulver.

    Konkreta tips för viktuppgång har jag också skrivit om så et orkar jag inte skriva upp fler här men läs gärna texten:)

    [http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/]

    #548385
    realstrom wrote:
    Ok… men m man säger direkt efter ett gympass, vad är smart att ta om man inte direkt har tänkt att äta precis efter?

    En vanlig sportdryck så man får lite energi eller nån gainer? protein & kolhydrater, jag är ganska dålig på sånt här.
    Jag har tex problem att gå upp i vikt då jag har hög ämnesomsättning.
    inte för att jag direkt vill gå upp i vikt men äter jag inte så försvinner jag :)

    En produkt som EAA recovery är förmodligen optimalt.

    EAA Recovery är essentiella aminosyror + kolhydrater vilket borde passa dig då du också verkar behöva energin för att utvecklas optimalt.

    EAA och BCAA har visat sig i studier att ge bättre resultat än intag av tex Whey protein.

    Förmodligen ger det ännu bättre studie resultat om man jämfört det mot andra protein källor.

    Whey är ju ändå en ganska fullvärdig proteinkälla.

    #548386
    Olle Sparringsjö wrote:
    En produkt som EAA recovery är förmodligen optimalt.

    EAA Recovery är essentiella aminosyror + kolhydrater vilket borde passa dig då du också verkar behöva energin för att utvecklas optimalt.

    EAA och BCAA har visat sig i studier att ge bättre resultat än intag av tex Whey protein.

    Förmodligen ger det ännu bättre studie resultat om man jämfört det mot andra protein källor.

    Whey är ju ändå en ganska fullvärdig proteinkälla.

    +1 :up:

    #548387
    Olle Sparringsjö wrote:
    EAA och BCAA har visat sig i studier att ge bättre resultat än intag av tex Whey protein.

    Bevisen är få och knapphändiga. Man kan inte tvärsäkert skriva att så är fallet.

    Det viktiga är att trådskaparen uppfyller makronutrientintaget sett över dygnet, då kommer man konstant ha aminosyror och annat tillgängligt för kroppen. Tillskott och näringstajming är sekundärt och kommer sannolikt ge ytterst liten påverkan på resultaten.

    #548388
    Snake wrote:
    Bevisen är få och knapphändiga. Man kan inte tvärsäkert skriva att så är fallet.

    Det viktiga är att trådskaparen uppfyller makronutrientintaget sett över dygnet, då kommer man konstant ha aminosyror och annat tillgängligt för kroppen. Tillskott och näringstajming är sekundärt och kommer sannolikt ge ytterst liten påverkan på resultaten.

    Som Lyle McDonald skriver så kan tillskotten bidra med 5-10%, dvs den riktiga kosten samt träning bidrar 90-95% av din tillväxt, så om du missköter den då kommer bidraget av kosttillskottet att försvinna som en droppe i havet. När du har full kontroll på kost och träning kan du laborera mer med tillskott och timing

    #548389
    mccarlsson wrote:
    När du har full kontroll på kost och träning kan du laborera mer med tillskott och timing

    Precis, och då har man sannolikt den kunskap och erfarenhet som krävs för att inte behöva ställa sådana här frågor.

    #548390
    Snake wrote:
    Bevisen är få och knapphändiga. Man kan inte tvärsäkert skriva att så är fallet.

    Det viktiga är att trådskaparen uppfyller makronutrientintaget sett över dygnet, då kommer man konstant ha aminosyror och annat tillgängligt för kroppen. Tillskott och näringstajming är sekundärt och kommer sannolikt ge ytterst liten påverkan på resultaten.

    Ok… men m man säger direkt efter ett gympass, vad är smart att ta om man inte direkt har tänkt att äta precis efter?

    Jag har tex problem att gå upp i vikt då jag har hög ämnesomsättning.
    inte för att jag direkt vill gå upp i vikt men äter jag inte så försvinner jag

    Det är ju sant att man måste uppfylla macronutrientintaget.

    Men om man tittar på vad han efterfrågar ovan.
    Tycker jag nog att produkten kan vara ganska optimal.

    #548391

    Eddie har redan skrivit ett bra svar till den frågan:

    Eddie Vedder wrote:
    Någon dyr och sliskig sportdryck tycker jag absolut inte du sa ha i dig. Då är det bättre med mjölk.

    Här skrev jag om en studie som jämförde en kolhydratbaserad sportdryck på marknaden med en portion fullkornsflingor och mjölk:

    [http://traningslara.se/blogg/skippa-sportdrycken-valj-flingor-och-mjolk/]

    Här kan du läsa mer om mjölk som superbra återhämtningsdryck med ett par referenser:

    [http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov-del-2-proteintillskott/]

    Jag skulle bara ta en proteindrink om jag var du och sedan satsa på att öka kaloriintaget genom att höja energitätheten i din mat snarare än genom sockerpulver.

    Konkreta tips för viktuppgång har jag också skrivit om så et orkar jag inte skriva upp fler här men läs gärna texten:)

    [http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/]

    #548392
    realstrom wrote:
    Ok… men m man säger direkt efter ett gympass, vad är smart att ta om man inte direkt har tänkt att äta precis efter?

    En vanlig sportdryck så man får lite energi eller nån gainer? protein & kolhydrater, jag är ganska dålig på sånt här.
    Jag har tex problem att gå upp i vikt då jag har hög ämnesomsättning.
    inte för att jag direkt vill gå upp i vikt men äter jag inte så försvinner jag :)

    En Gainer efter passet är perfekt, vare sig du kallar det mellanmål eller post workout drink om du inte tänkt/kan äta inom närmsta 2 timmarna.

    Att dricka en liter mjölk + en påse skumbananer eller några riktiga bananer är perfekt det med efter träning, du får i dig bla 34g rent protein och kolhydrater. Dock smidigare med en god proteinshake.
    Välja själv vad du föredrar.

    Men som du själv skrev, äter du inte ”försvinner” du, så det bästa är att se till att få i dig ordentligt med riktig mat efter träningspasset (helst enligt den gamla tallriksmodellen). Att du ens klarar att gå utan mat efter passet! Jag hade dött av hunger

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.