Sportdryck

Home Forums Kosttillskott Sportdryck

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #678060

    Jag diskuterade huruvida sportdryck (typ prippsenergy etc) gör någon skillnad att dricka under ett styrketräningspass med en person på gymet idag. Han hävdade att ifall man är ute efter att bygga muskler och gå upp i vikt kan en sportdryck göra skillnad. Är det värt att lägga ned pengarna på detta tycker ni? Givet är att man äter ett mål mat med energi innan passet oavsett om man dricker vatten eller sportdryck.

    #78203
    #678061

    alltså, du kanske orkar mer med en energidryck, vilket gör att du kan lyfta mer vikter, vilket gör att du kanske tränar musklerna mer :)

    #678062

    Det mildrar muskelnedbrytningen.

    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16631431&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum]

    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16472979&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum]

    #678063

    Det där såg ju väldigt fördelaktigt ut. En investering i lite malto/vitargo att dricka under träningen blir bra. Hur doserar man bäst under ett pass på ca 1½h? Hur mycket kolhydrater är lagom?

    #678064

    Det bestämmer du själv. :) Lösningen bör i alla fall vara minst isoton, gärna hypoton. Tarmens upptag är begränsat till 1 gram per minut, så större mängder än vad det blir per timme finns det ingen anledning att använda (och inga behov av det heller, för styrketräning – det är ju inte marathonlöpning det handlar om).

    #678065

    Vad är isoton, hypoton?
    rekommenderar du 50% fruktsocker och 50% malto, före, under och efter, eller vilken blandning rekommenderar du?

    #678066

    En hyperton lösning har högre osmolalitet än blod = långsammare magsäckstömning. En hypoton har lägre osmolalitet än blod; ju mer hypoton, desto snabbare magsäckstömning.

    Druvsockerlösning blir isoton vid en koncentration av 6%, dvs 1 L vatten till 60 gram druvsocker. Siffrorna för maltodextrin är 15-20%. Ju mer vatten, desto snabbare magsäckstömning.

    Att blanda 50/50 fruktos/maltodextrin el glukos kan ge betydligt större exogen kolhydratoxidation än bara en kolhydratkälla, men det är knappast heller aktuellt vid styrketräning och inte vad det handlar om för att åstadkomma antikatabolism. Det är vid hård och långvarig konditionsträning det är av värde; här är det mer hormonfrisättning som eftersträvas.

    #678067
    King Grub wrote:
    Tarmens upptag är begränsat till 1 gram per minut,

    Skulle vara intressant att se några referenser på det. Gäller dessa siffror under arbete eller i vila?

    Skulle uppskatta om du kunde skriva ner källa/or till studier som påvisar dessa siffror (är i behov av den informationen).

    #678068
    Quote:
    The most remarkable conclusion is probably that exogenous CHO oxidation rates do not exceed 1.0 to 1.1 g/min. There is convincing evidence that this limitation is not at the muscular level but most likely located in the intestine or the liver. Intestinal perfusion studies seem to suggest that the capacity to absorb glucose is only slightly in excess of the observed entrance of glucose into the blood and the rate of absorption may thus be a factor contributing to the limitation.

    Sports Med. 2000 Jun;29(6):407-24.

    #678069
    King Grub wrote:
    Sports Med. 2000 Jun;29(6):407-24.

    Tack!

    #678070

    Jag skulle säga att det finns en fördel med sprotdrycker som t.ex. pripps energi. Det är att salt och socker halterna är väldigt lätta för kroppen att ta upp vilket gör att du inte kommer i en vätske obalans lika lätt! Dricker du vatten dröjer det mycket längre för kroppen att ta upp vätskan = lättare att torka ut! Så visst gör det en liten skillnad men jag skulle hävda att det är viktigare i sporter där man tappar mer vatten (svettas mer).
    För svettas du mycket under en dag då kommer du prestera dåligt nästa träningsspass om du inte har fått tillbaka de rätta nivåerna med vätska i kroppen..

    Popeye

    #678071

    Läste King Curbs inlägg om kolhydratspulvrena.

    ”Tarmens upptag är begränsat till 1 gram per minut, så större mängder än vad det blir per timme finns det ingen anledning att använda”

    I nu läget så blandar jag 100g maltodextrin i ca 6dl vatten innan jag drar till gymmet, dricker ca hälften sen dricker lite då och då under passet. passet är ofta runt 45minuter.
    Bara slöseri? Äter inget innan passet utan dricker Esapro, drar i mig Malton sen drar till gymmet.

    #678072

    Någon ? Vore bra att få svar på detta då det inte är så nödvändigt att suga i sig mer än vad det behövs.
    Orka att de ska gå rakt igenom kroppen lixom .

    #678073

    Det är klart det inte går ”rakt igenom”, men det är slöseri i alla fall. Du kan inte utnyttja det under träningen; det hinner inte tas upp. Använd en mindre mängd då, så kan du lägga kalorierna du sparar vid något annat (och godare) tillfälle. Finns ingen anledning att trycka i sig jättemängder kolhydrat under något som kräver så lite energi som ett styrketräningpass gör per tidsenhet.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.