SVT rapporterar om kvinna som är beroende av energidryck (7 red bull/dag)

Home Forums Kosttillskott SVT rapporterar om kvinna som är beroende av energidryck (7 red bull/dag)

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • Author
    Posts
  • #558227

    En kvinna i Örebro län har blivit så beroende av energidrycken Red Bull, att hon förmodlingen måste läggas in på behandlingshem.
    Kvinnan har använt energidrycker sedan 2003 och dricker nu sju burkar om dagen, vilket är en mycket hög dos.

    1817602

    #71355
    #558228
    Magnus Branzén wrote:
    En kvinna i Örebro län har blivit så beroende av energidrycken Red Bull, att hon förmodlingen måste läggas in på behandlingshem.
    Kvinnan har använt energidrycker sedan 2003 och dricker nu sju burkar om dagen, vilket är en mycket hög dos.

    1817602

    Valet av drog eller substans brukar ses som ett symptom av ett underliggande problem.
    Då redbull inte är sinnesförändrande i traditionell mening undrar jag kort och gott va fan som är fel på människan…

    Hade hon knarkat heroin finns iaf en anledning och grund, här vette faaan…

    #558229

    hhahahaha, har folk hört talas om kaffe?

    #558230

    Haha, gud va sjukt. Red Bull borde man kunna sluta med på ren vilja:

    #558231

    Det många ”vuxna” inte vet är att detta är ett stort problem i skolor, dock värkar det blivit mer uppmärksammat på senaste tid då det skrivits i media om en lag på 18 årsgräns på energi drycker under skoltid.

    Känner själv till flera personer som inte klarar en skoldag utan 2-4 st 33cl-are.

    #558232
    fredrik92a wrote:
    Det många ”vuxna” inte vet är att detta är ett stort problem i skolor, dock värkar det blivit mer uppmärksammat på senaste tid då det skrivits i media om en lag på 18 årsgräns på energi drycker under skoltid.

    Känner själv till flera personer som inte klarar en skoldag utan 2-4 st 33cl-are.

    Du kan väl hälsa dem du känner att de kan börja med att se över sin kost. Sedan att de går och lägger sig i tid:frust:.
    Har dom fått ordning på det, så kommer de garanterat
    inte behöva dricka Redbull eller någon annan energidryck av denna sort.

    Är så jäkla trött på att höra att dagens ungdomar alltid är så jäkla trötta! Lägg av med alla jäkla skräpmat, sitt inte framför tv,, tvspelen och datorn hela kvällarna. Ut och rör på er för faan.

    Är självförälder minns även hur jag hade det när jag var yngre. Så jävla längesedan var det inte. TV, data och tvspel fanns även då. Och vi satt inte inne för det, snarare vi fick INTE!!!!

    Är trött på hela denna jävla debatt:evil:

    #558233

    Taurin (en icke-essentiell aminosyra, såvida du inte är nyfödd eller katt), socker och koffein.

    Vilka andra substanser kan tänkas vara i närheten av beroendeframkallande?

    #558234

    Jag som lärare / lärarstudent har märkt att det ökat markant på bara 1-2 med intaget av energidrycker.

    Träffat på en del elever som druckit en 33 cl inför varje lektion.

    Väldigt tråkigt trend.

    #558235

    Ser inte ett större problem med 7 burkar red bull än med 3-4 muggar kaffe som var och varannan dricker

    #558236
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Ser inte ett större problem med 7 burkar red bull än med 3-4 muggar kaffe som var och varannan dricker

    Är absolut inte kritisk imot påståendet då jag inte vet någonting om ämnet, är bara intresserad.

    Innehåller inte energidrycker (så som redbull, burn m.m), mer dåliga ämnen en kaffe?

    #558237
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Ser inte ett större problem med 7 burkar red bull än med 3-4 muggar kaffe som var och varannan dricker

    Jag måste ta en kopp kaffe när jag kommer till kontoret på morgonen. Gör jag inte det funkar inte jag normalt. Men sen kan jag vara utan det under resten av dagen.

    Jag har några yngre kusiner och kusinbarn och jag märker att Red Bull och liknande energidrycker är en väldigt stor del av deras vardag. Kan inte vara bra på något sätt! Jag håller med att en sundare livsstil skulle lösa deras trötthetsproblem. Mer gympa i skolan kanske vore något också! :what:

    #558238
    Peter Singer wrote:
    Du kan väl hälsa dem du känner att de kan börja med att se över sin kost. Sedan att de går och lägger sig i tid:frust:.
    Har dom fått ordning på det, så kommer de garanterat
    inte behöva dricka Redbull eller någon annan energidryck av denna sort.

    Är så jäkla trött på att höra att dagens ungdomar alltid är så jäkla trötta! Lägg av med alla jäkla skräpmat, sitt inte framför tv,, tvspelen och datorn hela kvällarna. Ut och rör på er för faan.

    Är självförälder minns även hur jag hade det när jag var yngre. Så jävla längesedan var det inte. TV, data och tvspel fanns även då. Och vi satt inte inne för det, snarare vi fick INTE!!!!

    Är trött på hela denna jävla debatt:evil:

    Hahaha kan inte annat än hålla med dig Peter.

    #558239
    Clark wrote:
    Jag måste ta en kopp kaffe när jag kommer till kontoret på morgonen. Gör jag inte det funkar inte jag normalt. Men sen kan jag vara utan det under resten av dagen.

    Måste o måste, Det är psykologiskt.
    Hade du funkat sämre av en koffeintabbe? Troligen då du saknar drycken, smaken, lukten, gemenskapen…

    #558240
    loverius wrote:
    Måste o måste, Det är psykologiskt.
    Hade du funkat sämre av en koffeintabbe? Troligen då du saknar drycken, smaken, lukten, gemenskapen…

    Många ”beroenden” som är prykologiska. De är inte mindre reella för det!
    Kokain t.ex. ger ett psykologiskt beroende sägs det. Verkar rätt beroendeframkallande ändå…

    Sen kan man dra det hur långt som helst, en effedrintab hade funkat ännu mer uppiggande än hans kaffe och hans koffein tab. och kombon av alla tre ännu bättre (antagligen).

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.