Synefrin, ofarligt?

Home Forums Kosttillskott Synefrin, ofarligt?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #65114
    #453025

    Hej har lite frågor ang Synefrin. Det jag undrar över är om någon här på forumet har testat det och vad dem tyckte om det.

    Dem säljer det hos min lokala kost tilskotts affär, och han i butiken menar att det är klasslöst den bästa fettförbrännaren.

    En annan fråga är om ni kan tipsa om någon fettföbrännare som tar bort eller dämpar hungern?

    Fakta om Synefrin

    Var finns synefrin?

    Synefrin är ett ämne som är snarlikt efedrin. Efedrin är klassat som läkemedel i Sverige sedan 1 september 2005. Även substansen synefrin kan i höga doser vara läkemedelsklassad i Sverige. En del tillverkare har låtit synefrin ersätta efedrin i sina produkter, och ämnet förekommer bland annat i bantningsmedel och hälsoprodukter som säljs via internet. Synefrin kan utvinnas ur frukter av Citrussläktet, särskilt från skal av omogen frukt. Pomerans (Citrus aurantium L.) används till detta. Koncentrerade extrakt av pomerans kan enligt uppgift från producenter innehålla upp till 95% synefrin.

    Hur mycket får vi i oss?

    Bantningsprodukter och liknande som innehåller synefrin är den största och den enda betydelsefulla källan till intag.

    Gränsvärden

    Det finns inte gränsvärden för synefrin.

    Är det farligt?

    Synefrin ger liksom efedrin påverkan på hjärt-kärl systemet. Synefrin kan ge negativa biverkningar på hjärta och kärl i form av höjt blodtryck och påverkan på hjärtats rytm, vilket i sämsta fall kan leda till sjukdom.

    Känsliga grupper

    Personer med högt blodtryck och personer med benägenhet för hjärtarrytmier har större risk för allvarliga biverkningar.

    Rekommendation

    Extrakt från Citrus aurantium med innehåll av synefrin är listat i Livsmedelsverkets vägledning VOLM (Växter och växtdelar som är olämpliga i livsmedel). Bedömningen som olämplig gäller bara extrakt med högt innehåll av synefrin, och inte frukten som sådan och inte heller aromextrakt med lågt synefrininnehåll.

    #453026

    Jag har kört en burk synephrine. De första gångerna jag tog det tyckte jag mig känna mig piggare och aningen höjd kroppstemperatur så jag tyckte ju det va toppen.
    Men som vanligt avtog effekten. Att synephrine skulle vara den bästa fettförbrännaren har jag mycket svårt att tro.
    Tror inte det är speciellt farligt dock, men jag är ingen expert, jag dog iallafall inte.

    #453027
    Hazeblazer wrote:
    Jag har kört en burk synephrine. De första gångerna jag tog det tyckte jag mig känna mig piggare och aningen höjd kroppstemperatur så jag tyckte ju det va toppen.
    Men som vanligt avtog effekten. Att synephrine skulle vara den bästa fettförbrännaren har jag mycket svårt att tro.
    Tror inte det är speciellt farligt dock, men jag är ingen expert, jag dog iallafall inte.

    Okej! Hungermässigt då? blev du ”mätt” av den?

    #453028

    Undersökningar har visat att det finns ett samband mellan synefrin och ökad risk för hjärt och kärlsjukdomar (stroke, infarkt, etc):

    [http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11592&epslanguage=SV]
    [http://www.cmaj.ca/cgi/pmidlookup?view=long&pmid=15497209]

    Det finns inga oberoende forskningar som visar på entydiga resultat.

    Det finns klart bättre medel att få tag på…

    #453029
    Mikmik wrote:
    Undersökningar har visat att det finns ett samband mellan synefrin och ökad risk för hjärt och kärlsjukdomar (stroke, infarkt, etc):

    [http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11592&epslanguage=SV]
    [http://www.cmaj.ca/cgi/pmidlookup?view=long&pmid=15497209]

    Det finns inga oberoende forskningar som visar på entydiga resultat.

    Det finns klart bättre medel att få tag på…

    Kan du ge tips på några? skulle vara väldigt tacksam.

    #453030

    Finns ju en familjemedlem till Synefrin också, och lite andra medel. Beroende på var du bor så är vissa saker olagliga och andra inte, andra mot recept :|

    Antar att jag inte får nämna eller länka, enligt forumreglerna, hehe. Får inte lov att PM’a ännu, suck!

    #453031

    Dämpade itne hungern någonting överhuvudtaget.

    #453032
    Hazeblazer wrote:
    Dämpade itne hungern någonting överhuvudtaget.

    Typiska säljare som försöker lura i en allting. Tur att man har forum :)

    #453033
    CVN wrote:
    Hej har lite frågor ang Synefrin. Det jag undrar över är om någon här på forumet har testat det och vad dem tyckte om det.

    Dem säljer det hos min lokala kost tilskotts affär, och han i butiken menar att det är klasslöst den bästa fettförbrännaren.

    En annan fråga är om ni kan tipsa om någon fettföbrännare som tar bort eller dämpar hungern?

    Fakta om Synefrin

    Ergopharm AMP 2 och VPX Meltdown är bra för att dämpa aptiten.

    #453034

    HAHA som grädde på moset av kommentaren om ”typiska försäljare”, komiskt

    #453035
    Hazeblazer wrote:
    HAHA som grädde på moset av kommentaren om ”typiska försäljare”, komiskt

    När det gäller påstående och moral har jag satt ribban ganska högt.
    Jag försöker förmedla de kunskaper och erfarenhetar jag har.
    Sen får man gärna granska det kritiskt.

    AMP innehåller inte Syneprine, enligt mig dämpar AMP 2 / Meltdown hungers känslor bra.

    Jag ser mig inte som en typiskt försäljare, tråkigt att du gör det.

    #453036

    Tack för tipset Olle, Har även hört många andra ge VPX Meltdown väldigt bra kritik och det skulle vara väldigt händigt att ha ett tillskott som dämpade hungern.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.