Tappar protein effekt om den står i kylen?

Home Forums Kosttillskott Tappar protein effekt om den står i kylen?

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #71396
    #561087

    Jag kom på att om man låter protein drinken stå i kylen ett tag så smakar det mycket godare än om man bara skakar om och dricker upp den direkt. :)

    Men jag undrar om det finns någon baksida med det här. Tappar proteindrinken kvalite/effekt om man låter den stå ett flertal timmar i kylen under dagen?

    /mvh

    #561089

    Står den utblandad länge hinner proteinstrukturen denaturera till viss del, ju längre desto mer. Inget som i sig är ”dåligt” och som du behöver oroa dig över men den nativa strukturen av proteinet förändras något.

    #561091
    Eddie Vedder wrote:
    men den nativa strukturen av proteinet förändras något.

    Vad innebär den nativa strukturen är det dåligt att den förändras?

    #561093
    harmonica wrote:
    Vad innebär den nativa strukturen är det dåligt att den förändras?

    Dåligt och dåligt. Sammansättningen av proteinet är ju inte exakt densamma men fortfarande är det ju protein. Jämför med att äta en köttbit som legat i marinad jämfört med en som inte gjort det. Det sker alltid reaktioner i maten, inget att oroa sig över.:)

    Mindre ”optimalt” men inte p något sätt ”dåligt”. Ett par timmar i kylen är inget problem.:)

    #561095

    men om du blandar en proteindrink innan du drar på gymmet och låter den ligga i två timmar när du är på gymmet. Då är det väl ingen ”fara”:emo-thumb??

    #561097

    Inte för proteinkvaliteten, men kanske för bakterietillväxten.

    #561100
    Flessa wrote:
    Om man köper en färdigblandad proteindryck då? som till exempel Weiders ”low Carb Peotein Shake”, den måste ju kunna stå i kylen utan någon nämnvärd effekt alls..eller?

    Du kan ju inte jämföra färdiga produkter med egenblandade. Den du nämner är väl både förpackad och säkerligen även pastöriserad.

    #561102
    Flessa wrote:
    Japp, den är pastöriserad. Innehåller bara litesötningsmedel och pastöriserad mjölk + mjölkprotein i princip..

    Ja då är det förstås skillnad. Det borde ju du veta som verkar vara självutnämnd expert på återhämtningsdrycker enligt din egenstartade tråd i ämnet.

    #561104
    Flessa wrote:
    Självutnämnd expert? har jag aldrig påstått, bara lagt mina åsikter om hurvida jag tycker man borde använda sig av dem.

    Nej du la inte fram några åsikter, du undviker ju att argumentera helt. Ditt missbruk av smiley’s är ju ytterligare ett bevis på att du aldrig törs ha en ordentlig åsikt.

    #561106
    Flessa wrote:
    Så fort man ställer en fråga eller inte är renodlad expert så behöver det inte betyda att man inte har en åsikt.

    Du får gärna svara i den tråden då. Där skrev du ingen fråga utan påstod att Bengt Saltin hade fel men utan att du ens själv verkar veta varför. Och du har ju som sagt aldrig någon åsikt utan skriver en sak för att sedan ändra dig om du märker att andra säger emot. Ändra dig eller undvika svar överhuvudtaget.

    #561108
    Quote:
    Mindre ”optimalt” men inte p något sätt ”dåligt”. Ett par timmar i kylen är inget problem.

    Tack just det jag ville höra ;)

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.