Tips om proteindrycker

Home Forums Kosttillskott Tips om proteindrycker

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author
    Posts
  • #660398

    Hej,

    Det är så här att jag tränar väldigt hårt cirka fem dagar i veckan, varav ett är en hel dags konditionspass och de andra fyra är styrketräning med korta intervaller på max 20 min efter på en utav dagarna.
    Jag försöker givetvis äta regelbundet 5-6 ggr per dag och ser till att jag får i mig tillräckligt med långsamma kolhydrater och protein, men ibland kan jag känna mig stressad pga skolan eller något annat och då känns det som om jag tappar kollen på min mat, vilket resulterar i att jag kanske äter för lite.
    Min personliga tränare, som har lång lång erfarenhet och kan det här med styrka/kondition, tipsade mig om att börja äta sådant där proteinpulver.
    Nu kan jag faktiskt ingenting om sådant här, han sade något om att jag skulle äta en påse (?) eller något sådant som mellanmål.
    Men hur går det till egentligen, ska man äta proteindryck efter träningen ( jag tränar oftast på kvällen) eller ska man ta det innan? Gäller det 7 dagar i veckan 1 gång per dag?
    Kan tillägga att jag är tjej också och finns det några speciella proteinpulver för tjejer?
    Ökar man mycket i vikt/muskelmassa av sådant här? :S
    Jag vill enbart ha det som kosttillskott och inte öka speciellt mycket, är det möjligt ?

    Kanske var många frågor men vill som sagt enbart ha en allmän beskrivning om hur man ska börja med proteindrycker.

    tack på förhand

    mvh

    #77470
    #660399

    Protein är bra att få i sig, gärna direkt efter träningen för bättre återhämtning.
    men jag tycker det låter som du borde sattsa mer på en måltidsersättning eller en gainer med kolhydrater och proteiner eftersom du säger att du lätt får i dig för lite.

    Ett förslag som det låter du söker efter är
    Du dricker en måltidsersättning på dagen mellan två av dina vanliga måltider, (du tar alltså inte bort någon utav dina vanliga måltider utan lägger till en extra för att få i dig mer energi) eller så dricker du den cirka 30-60min innan träningen. Sen dricker du protein pulver efter träningen.

    #660400

    Köp en gainer och drick 1 – 4 gånger om dagen när du känner att du behöver en protein och kolhydratrikt mellanmål (och en portion direkt efter träning)

    #660401
    fenyletylamin wrote:
    Protein är bra att få i sig, gärna direkt efter träningen för bättre återhämtning.
    men jag tycker det låter som du borde sattsa mer på en måltidsersättning eller en gainer med kolhydrater och proteiner eftersom du säger att du lätt får i dig för lite.

    Ett förslag som det låter du söker efter är
    Du dricker en måltidsersättning på dagen mellan två av dina vanliga måltider, (du tar alltså inte bort någon utav dina vanliga måltider utan lägger till en extra för att få i dig mer energi) eller så dricker du den cirka 30-60min innan träningen. Sen dricker du protein pulver efter träningen.

    Helt fel, det spelar ingen roll när man tar ett proteintillskott… Du kan välja att ta den på morgonen om du så önskar, det blir ingen skillnad.

    #660402
    CVN wrote:
    Helt fel, det spelar ingen roll när man tar ett proteintillskott… Du kan välja att ta den på morgonen om du så önskar, det blir ingen skillnad.

    okej, men då ska jag börja äta mina 300g protein om dagen till frukost och sen inget förräns nästa dag kl 8 igen, tack för det idiotiska tipset. Har du hört talas om näringstiming?

    #660403
    CVN wrote:
    Helt fel, det spelar ingen roll när man tar ett proteintillskott… Du kan välja att ta den på morgonen om du så önskar, det blir ingen skillnad.

    Vad är det som är helt fel?

    #660404
    anders172 wrote:
    okej, men då ska jag börja äta mina 300g protein om dagen till frukost och sen inget förräns nästa dag kl 8 igen, tack för det idiotiska tipset. Har du hört talas om näringstiming?

    8)

    #660405

    För att göra det så enkelt som möjligt, köp ett rent proteinpulver, jag rekommenderar ett vanligt vasslekoncentrat el ett vassleisolat,
    vassleisolatet är lite dyrare men det bästa i mitt tycke (funkar bättre för magen och man slipper känna sig uppblåst i magen som många gör av ett koncentrat) De är dock generellt.
    Ett isolat brukar innehålla ca 85-90 g prot/100g och ett koncentrat ca 75-80 g protein/100g
    Du kan ta det när du känner att det är lite stressigt och framförallt efter dina träningar ihop med några riskakor el en frukt el 2
    :emo-thumb

    #660406
    timolitoftw wrote:
    Köp en gainer och drick 1 – 4 gånger om dagen när du känner att du behöver en protein och kolhydratrikt mellanmål (och en portion direkt efter träning)

    Och vad sysslar du med? Varför ge henne värdelösa tips för? Dricka gainer 1-4ggr per dag är helt vansinnigt, gainer tar man efter en träning. Du ger som förslag att hon ska stoppa i sig en massa kalorier och socker! Jag hoppas du var oseriös i detta svar.
    Sedan ville hon inte gå upp i vikt, och tänka mer på vikten då är nog en proteindrink med vassle protein bättre att ta efter träning och en frukt eller något annat till.

    #660407

    Drick några glas mjölk under dagen.

    #660408
    anders172 wrote:
    okej, men då ska jag börja äta mina 300g protein om dagen till frukost och sen inget förräns nästa dag kl 8 igen, tack för det idiotiska tipset. Har du hört talas om näringstiming?

    Jag syftade på proteindrinken, som du hade förstått om du hade läst.

    fenyletylamin wrote:
    Vad är det som är helt fel?

    Att protein efter träning skulle ge bättre återhämtning, och att det skulle vara till fördel att inta efter träning än vid annat tillfälle.

    #660409

    Oj, p12.. hårda ord från en liten man. Vad är det jag ska tänka mig för om innan jag skriver? Jag förstår inte riktigt hur du kan påstå att allt det inte har någon betydelse när på dagen man tillför protein.

    #660410
    anders172 wrote:
    Oj, p12.. hårda ord från en liten man. Vad är det jag ska tänka mig för om innan jag skriver? Jag förstår inte riktigt hur du kan påstå att allt det inte har någon betydelse när på dagen man tillför protein.

    Lär dig läsa!

    Jag skrev att det inte spelar någon roll vilken tid under dagen man tillför proteintillskott[/b], inte att man ska inta sitt hela dags intag av protein under samma tillfälle. Och vad menar du med liten man? du verkar verkligen inte vara så smart…:)

    #660411

    Ok, sluta nu upp att bete er som småbarn. Det är bara patetiskt. Hjälp till, svara på frågorna, men gör det på ett normalt och vuxet sätt.

    Om anders172 eller CVN skriver något mer i denna tråden så kommer jag att varna er båda.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.