Tips på billigare kosthållning

Home Forums Kosttillskott Tips på billigare kosthållning

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author
    Posts
  • #458969

    Jag är inne på början av höstens bulk och tänkte kolla om ni har några bra tips på vad man kan förbättra ur ett ekonomiskt perspektiv.

    Kosttillskottmässigt är det följande saker jag använder

    Eaa-xxx
    bcaa
    koffeintabletter
    kreatin
    beta alanin
    vassle protein
    7-keto

    Funderar på att köra med bcaa och koffeintabletter istället för eaa-xxx. Vet inte om det är någon större skillnad?
    Kreatin känns som om jag borde fortsätta med.
    Beta alanin kommer jag inte fortsätta med, då jag blir illamående av det
    Ska börja med kasseinprotein istället för vassleproteinet och avsluta dagen med det, då jag går på längre fasta då.
    7-keto är jag lite osäker på. Jag tränar 6-7dagar i veckan och kroppen klarar det rätt bra nu, vill inte börja förändra för mycket och tappa orken.

    Några tips på annorlunda upplägg?

    Kostmässigt vet jag inte riktigt
    Kör kesella”arla” och jordgubbar varje kväll samt 3dl mjölk till proteindrinken”laktosfri, dyrare” Funderar på att köpa kesella på lidh, för att spara in pengar där.
    Annars känns det som om bra proteinkällor är ganska dyrt, och vill jag ligga på 200-250g protein om dagen så kostar det.

    Varför jag frågar är att jag hellre lägger pengar på roligare saker, istället för att bränna dem på onödiga tillskott eller överprisad mat jag inte behöver

    #65751
    #458970

    Ja, det är ju det jag frågar mig själv.
    Koffein är dock guld tycker jag. förutom att jag blir lite orolig i magen så får jag bra fokus och skärpa på 150-300mg 30-60min innan ett pass, guld värd :)

    7-keton har jag tagit för att motverka kortisol som jag förstår kan vara lite av ett problem när man tränar mycket. Då jag kör kickboxning 3ggr i veckan och gym 3-4ggr i veckan, är det rätt viktigt att återhämtningen osv är hög.

    Ja, mer ägg till folket, måste bara hitta bra sätt att implementera det i kosten

    #458971

    haha, då jag inte dricker kaffe, så är jag rätt känslig för koffein och har en rätt rejäl effekt på det, känns direkt att fokus och ork ökar. Säkert en viss placeboeffekt på det också, men jag klagar inte. Sen är ju koffein rätt billigt som tillskott, speciellt om jag ska jämnföra med olika pwo.

    haha, helt rätt, med lite majonäs på så är det ju guld

    #458972

    Hm, bra tips! Tackar :)

    #458973

    Ja, fått en del bra råd, nu ska jag bara börja lyssna på dem också :) Måste se till att ta mig till lidh nästa gång, då jag får kvargen för typ 50% billigare där. Det med köttet var ingen dum ide alls. Försöker handla det som är på rea, då det blir mycket pengar i längden.

    Någon mer tanke gällande tillskott? vad är enligt er, de mest prisvärdiga tillskotten?

    #458974

    Jasså, så eaa-xx istället för bcaa? Ja, koffeintabletter är klockrent, gillar vi :)
    Ja, ska testa kasseinprotein nu, ev köra på blandprotein efter jag är klar med den.

    Ja, då är det i princip bara 7-keton kvar som jag är fundersam på. en burk kostar 200kr och räcker i 25 dagar, hm hm

    #458975
    alexhallgren wrote:
    Kostmässigt vet jag inte riktigt
    Kör kesella”arla” och jordgubbar varje kväll samt 3dl mjölk till proteindrinken”laktosfri, dyrare” Funderar på att köpa kesella på lidh, för att spara in pengar där.
    Annars känns det som om bra proteinkällor är ganska dyrt, och vill jag ligga på 200-250g protein om dagen så kostar det.

    Varför jag frågar är att jag hellre lägger pengar på roligare saker, istället för att bränna dem på onödiga tillskott eller överprisad mat jag inte behöver

    Ja, Lidls kvarg är billig om du vill spara in några slantar.

    Jag käkade alltid kokta ägg med kaviar tidigare, men tröttnade stenhårt.
    Numera gör jag en omelett på 3-4 ägg och några skvättar mjölk. Röd
    mjölk, matlagningsgrädde eller vanlig grädde fungerar fint att använda.

    Och den klassiska tonfiskburken kan du få väldigt billigt om du inte är kräsen.

    #458976

    Ja, har kört ägg röra med ost o skinka förr, men det mättar sjukt bra, vilket gör att jag ofta inte kommer upp i min kcal mål… och då viktuppgång är målet är det ju inge bra.
    Tonfisk är ju tyvärr smått äckligt och inget man gärna äter varje dag ;) Funderar dock på att testa göra tonfiskburgare som jag sett folk tipsa om här på forumet

    #458977

    Jag käkar skärgårdssill i princip varje dag nu. Inte särskilt dyrt men grymt gott, energirikt och nyttigt.

    #458978

    Du tror inte risken för överträning är större om jag skippar 7-keton? Det blir ju trots allt 6-7 pass i veckan.

    Om inte, så skippar jag gärna den, så kan jag fokusera på de mer klassiska tillskotten.

    ja, 200kr är mycket kesella :)

    #458979
    alexhallgren wrote:
    Du tror inte risken för överträning är större om jag skippar 7-keton? Det blir ju trots allt 6-7 pass i veckan.

    Att det skulle avgöra är högst osannolikt och heller inget du kan utvärdera egentligen. Du kan säkert slita ut dig på det upplägget men det kan du göra både med och utan det kosttillskottet.

    #458980

    Hm, kanske ska ta 1 månad utan 7-keto nu och se om det gör någon större skillnad
    Men ser vi till prisvärdiga tillskott känns det som om jag är nere på
    bcaa/eaa
    kreatin
    Koffeintabletter
    Vassle/kassein protein

    #458981

    Fyy fan vad sugen man blir på årets bulk när ni pratar om all mat:O

    #458982

    haha, do it! Bulk är ju klockrent nu när hösten snart anländer

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.