Träningstid och Kosttillskott

Home Forums Kosttillskott Träningstid och Kosttillskott

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #65068
    #452840

    Hej
    Om jag exempelvis tränar bröst så fort jag kommer till gymmet, och senare tränar andra muskler vilket tar omkring 1 timme att bli klar med. När jag då efter träningspasset tar en gainer, får brösten sämre effekt än de andra musklerna då det var över en timme sen jag tränade den?

    Har alltid varit någonting jag grumlat på, ska bli skönt att få lite svar :)

    #452841

    Hahah sånna där sjuka saker kan jag med tänka på :p

    Men själv tror jag inte det men har absolut ingen koll :p

    #452842
    Himmlepuffe wrote:
    Hahah sånna där sjuka saker kan jag med tänka på :p

    Men själv tror jag inte det men har absolut ingen koll :p

    +1 :)

    Du är ju fortfarande aktiv, och när det gäller axlar, triceps & bröst så brukar de hänga ihop i de övningar man kör…
    Man ska ju gärna fylla på inom 30 min efter avslutad träning, men om man ska gå till den yttersta gränsen så funkar det med upp till 90 min.

    #452843

    Tack för svaret säger jag ;]

    #452844

    Jeff Volek med flera säger att kortisolproduktionen sätter igång på allvar kring 45-60 minuter efter man börjar träna (över en viss pulsnivå, promenera kan du göra i evigheter), och det är för att hämma den man äter något (kolhydrater, protein) då den annars är muskelnedbrytande (för att frigöra glukos).

    #452845

    Men om man då cyklar till gymmet, tränar hårt.. duschar, cyklar hem?
    Man är ju ”aktiv” vid cyklingen hem, så ska man ha med Gainer till gymmet och dricka innan cyklingen hemåt eller man kan vänta tills man kommit hem? tar ca 5-10 min med cykel för mig, tackar för svar :emo-thumb

    #452846

    Du kan vänta tills du kommer hem där du kan äta mat eller din gainer.

    #452847
    Figgeh wrote:
    Men om man då cyklar till gymmet, tränar hårt.. duschar, cyklar hem?
    Man är ju ”aktiv” vid cyklingen hem, så ska man ha med Gainer till gymmet och dricka innan cyklingen hemåt eller man kan vänta tills man kommit hem? tar ca 5-10 min med cykel för mig, tackar för svar :emo-thumb

    Har du ändå tänkt vänta tills du kommer hem ser jag ganska liten anledning till gainern överhuvudtaget. Drick du din gainer direkt efter passet, duscha i lugn och ro, ta dig hemåt och ät direkt.

    Det är knappast några bekymmer att släpa på en shaker med lite pulver i botten.;) Ett annat tips är att ta gainern FÖRE passet. Om magen är relativt tom, ca 3-4 timmar från huvudmåltiden, så stimuleras proteinsyntesen minst lika bra (om inte bättre) av intag före såsom efter.

    Har skrivit en del om timing av protein/EEA-intag vid styrketräning. Den texten med mest konkreta ”timingtips” gäller dock före styrketräning före frukost men kan även appliceras på övriga tidpunkter förstås.:)

    [http://traningslara.se/blogg/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/ Näringsintag vid styrketräning före frukost]

    [http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov-del-2-proteintillskott/ Idrottarens proteinbehov del 2 – proteintillskott]

    #452848

    Om man tar en proteinshake innan träningen istället för efter, finns det då någon risk att de förbränns utan att stimulera protein syntesen om man tränar i två timmar?

    #452849
    Eddie Vedder wrote:
    [http://traningslara.se/blogg/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/ Näringsintag vid styrketräning före frukost]

    [http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov-del-2-proteintillskott/ Idrottarens proteinbehov del 2 – proteintillskott]

    tackar och bockar för länken… Jag har börjat plugga lite lätt inom anatomi, näringslära och allt liknande så alltid fint med intressant läsning…:)

    #452850
    fenyletylamin wrote:
    Om man tar en proteinshake innan träningen istället för efter, finns det då någon risk att de förbränns utan att stimulera protein syntesen om man tränar i två timmar?

    Risk finns det säkert men om vi vänder på det och säger att ditt tvåtimmarspass på tom mage har inneburit en mer negativ proteinbalans under de två timmarna än om du hade tagit drinken innan så är det ju svårt att avgöra vad som vore bäst.

    Att rama in mellan två intag, ett före OCH ett efter, är säkert bra det också men det är ju en fråga om hur mycket av ens dagliga kcal man faktiskt upplever befogat att lägga på tillskott.

    Muskelproteinsyntesen kommer stimuleras, hur mycket som oxiderar till energi och huruvida det inträffar i högre omfattning av intag före än efter kan jag inte svara på.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.