Vad är en skopa ?

Home Forums Kosttillskott Vad är en skopa ?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author
    Posts
  • #689990

    Det står i beskrivningen att man skall ta en skopa (etc 27g )
    men vad är en skopa i volym ? 1dl ? 0.5 dl? Mindre mer ?

    vet du ? tell me isf !!

    Tack på fröhand

    #78571
    #689991

    :D

    Beror väl på hur stor skopan är? Brukar stå i botten på många skopor hur många gram eller cc de rymmer!

    Sedan vad dl blir i gram beror helt på vilket pulver vi pratar om!

    #689992

    De två gångerna jag haft proteinpulver har skopan tillkommit i påsen och har alltid motsvarat ca 10g.

    #689993
    Eddie Vedder wrote:
    De två gångerna jag haft proteinpulver har skopan tillkommit i påsen och har alltid motsvarat ca 10g.

    Han ville veta volymen… :whistle:

    larrygarry : Om du har en matvåg kan du fylla den med vatten och mäta viktskillnaden jämfört när den är tom. Vatten väger väl ett gram per milliliter, om jag inte missminner mig?

    #689994
    Flessa wrote:
    Det beror väl helt på vilket pulver vi pratar.
    Du kanske ska ange vilket pulver du menar?

    För volymen spelar det väl ingen roll?

    #689995

    nej jag fick inte med någon skopa alls, men och vi snackar anabolic halo, så därför ville jag veta, hur jag ska dosera, ska ha 1dl vatten + en skopa, (27 gram) de e eallt som står, så tänkt om någon visste

    #689996
    larrygarry wrote:
    nej jag fick inte med någon skopa alls, men och vi snackar anabolic halo, så därför ville jag veta, hur jag ska dosera, ska ha 1dl vatten + en skopa, (27 gram) de e eallt som står, så tänkt om någon visste

    Köp ett dl-mått till vattnet, billigt och bra att ha till mycket! :up:

    #689997

    jag har vanliga skopor på 1dl 0.5 dl, men vill veta om någon visste hur mycket 27g blir om man skulle ha det i en skopa på 1 DL om det blir en sådan eller en halv, e ju viktigt att dosera rätt

    #689998
    larrygarry wrote:
    jag har vanliga skopor på 1dl 0.5 dl, men vill veta om någon visste hur mycket 27g blir om man skulle ha det i en skopa på 1 DL om det blir en sådan eller en halv, e ju viktigt att dosera rätt

    Det står i beskrivningen att du ska ta en skopa. Jag antar att du menar beskrivningen på burken? Fick du inte med en skopa i burken? I så fall är det ju en sådan skopa du ska ta.

    #689999
    henkebenke wrote:
    Det står i beskrivningen att du ska ta en skopa. Jag antar att du menar beskrivningen på burken? Fick du inte med en skopa i burken? I så fall är det ju en sådan skopa du ska ta.

    Nej jag fick inte med en skopa , då hade jag faktiskt kunnat lista ut att det var en sådan skopa det handlade om :D

    Så jag står här med en beskrivning att ta en skopa, ( hur mycket nu en j-vla skopa är) och blanda i 1dl kallt vatten, och en skopa skall vara 27 gram enligt beskrivningen, men har ingen våg att mäta med,

    Snacka årets ilandsproblem !

    #690000
    Starsky wrote:
    Hade du använt Google så hade du också hittat [http://www.receptbankenskokbok.se/omvandla_g_dl.php detta].
    Där kan du omvandla gram till deciliter. Så nu är det upp till dig att använda lite huvet + matte
    och räkna ut det korrekta resultatet helt själv :up:

    Om man dessutom använder ögonen, så ser man att proteinpulver inte finns med på den där listan.

    #690001
    Starsky wrote:
    Jag använde mina ögon ganska väl och jag såg att den inte fanns med. Omvandlaren beräknar ju volymen och
    det som fanns med på listan var bland annat i pulverformat. Som proteinpulver alltså. Det betyder att man
    kanske ska välja ”vetemjöl” istället för ”ris” eller ”olja” för att få det närmaste värdet och sen avrunda.
    Rätta mig gärna om jag har fel :whistle:

    Ja, du har nog missuppfattat lite. Problemet är inte att vi inte vet vad ett gram pulver i största allmänhet blir i dl. Problemet är att vi inte vet vad ett gram proteinpulver blir i dl. Olika pulver väger olika mycket.

    #690002
    Starsky wrote:
    Kanske att jag gjort det :) Sen är det ju precis så som du skrev att de väger olika mkt.
    Å det kan skilja lite i gram. Men jag tänkte mest på att killen skulle ha lite koll om hur han
    skulle väga det så att han får ungefärliga värden, eftersom det skiljde sig inte mkt
    mellan de råvarorna (mjöl) som fanns tillgängliga på listan.

    Men visst, när jag tänker efter verkar detta va en av livets mysterier :D

    Jag förstår hur du tänkte, det känns ju logiskt att saker med samma struktur borde väga mer lika än saker med olika struktur. Jag blev osäker, och gick själv in och kollade på listan. Mellan vetemjöl och farinsocker skillde det nästan ingenting, men mellan de båda och kakao skilde det jättemycket. Och kakao är väl också torrt, finfördelat pulver?

    #690003

    En skopa Nano Vapor är 25g och i skopan står det 39cc alltså 0,39dl
    En skopa Anator p70 är 46-47g och i skopan står det 73cc

    Om jag vore du hade jag sökt igenom burken riktigt ordentligt, för muscletech brukar alltid ha med en skopa!

    Men om det nu är ungefär i samma konsistens så hade jag använt en knapp halv dl per servering! Ifall du nu inte hittar skopa nånstans bland pulvret!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.