Vassle-, soja-, ägg-, kasein- eller blandat-protein?

Home Forums Kosttillskott Vassle-, soja-, ägg-, kasein- eller blandat-protein?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #70954
    #549688

    Vad ska man valja om man tranar mesta dels styrketraning for att skapa en fit, tight kropp.
    Jag har tranat mycket kondition pa senaste tiden men nu kommer jag igang med styrketraningen igen.

    Ater till fragan: vad ska man valja for slags protein pulver?

    Thanks,
    Skyy

    #549689

    Jag tycker du ska köra på ett blandat protein med olika proteinkällor som: vassle, kasein, ägg, soya, bcaa osv.

    Fördelen med dessa proteinpulver är att de inte bara upptas snabbt i kroppen som vassle, utan de upptas även under längre tid.

    Visst, dessa produkter är lite dyrare än vanligt vassle, kolla på BSN Syntha-6, Sci-MX GRS-5 Protein System..

    #549690
    tonpaa wrote:
    Jag tycker du ska köra på ett blandat protein med olika proteinkällor som: vassle, kasein, ägg, soya, bcaa osv.

    Helt onödigt. Det blir inte bättre bara för att man blandar i så mycket som möjligt.

    Antingen tycker jag man kan köra med EAA eller BCAA eller så väljer man ett intakt protein och då är mjölkproteinbaserade pulver det bästa valet. Enda anledningen att inte välja t.ex. ett rent vassleprotein eller ett proten med vassle och kasein är om man av någon anledning utesluter mjölkprodukter.

    [http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov-del-2-proteintillskott/ Idrottarens proteinbehov del 2 – proteintillskott]

    [http://traningslara.se/blogg/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-1/ Skillnader mellan populära proteinkällor för tränande – del 1]

    [http://traningslara.se/blogg/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-2-%e2%80%93-ny-jamforande-studie/ Skillnader mellan populära proteinkällor för tränande del 2 – Ny jämförande studie]

    #549691

    Nicklas skriver i Ny jämförande studie:

    ”Jag rekommenderade i den senaste texten ett blandprotein med både kasein och vassle och det rådet står fast. Vasslens kraftiga stimulering av muskelproteinsyntes är väl belagd i forskningen och kan man dessutom dra nytta av kaseinets antikatabola egenskaper tror jag den mixen är den bästa.”

    Efter träning är vassle + kasein att föredra, sen gör det ju inget att man tillför BCAA osv. så jag ser inte att det är helt onödigt.
    BSN Syntha-6 är ett bra postworkout protein med just dessa proteiner, men lite dyrt.

    #549692
    tonpaa wrote:
    Efter träning är vassle + kasein att föredra, sen gör det ju inget att man tillför BCAA osv. så jag ser inte att det är helt onödigt.

    Ytterligare BCAA i ett intakt protein kan jag inte uttala mig om. Kanske kan det göra liten positiv skillnad men då är den LITEN. Mjölkprotein är redan väldigt rikt på BCAA.

    Att ha med både soja- och äggprotein ÄR onödigt. BCAA:n kan ju kanske ha en eventuell positiv verkan, att blanda ut med ägg och soja ser jag bara som en nackdel. Det blir ju mindre andel mjölkprotein som ju är bättre. Men innan jag vet mer om eventuella fördelar med BCAA till mjölkprotein som kan anses vara prisvärt rekommenderar jag samma sak här som jag gör där.

    #549693
    tonpaa wrote:
    Efter träning är vassle + kasein att föredra

    Finns ingen anledning att ta annat än vassle efter träning, om det inte kommer att gå flera timmar till nästa mål mat (vilket det inte skall göra).

    #549694

    kaseinhydrolysat! På morgon, innan och efter träning. Kasien innan läggdags är det optimala. Vet dock inte hur stor skillnad det skulle göra mot vanligt billigt vassle..

    #549695

    Just vid det tillfället när du inte fick mat förrens 13.40 skulle jag iaf hällt i mig vassle + kasein, även lite kolhydrater.

    #549696

    Efter konditionsträning spelar det nog ingen roll vilken proteinsort du väljer. Konditionsträning uppreglerar inte proteinsyntesen eller sänder samma signaler för muskeltillväxt som styrketräning.

    #549697

    Är du konditionsidrottare får du sämre proteinsyntes av ett högt proteinintag jämfört med ett medelhögt i vilket fall som helst.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.