Viktigast efter träning?

Home Forums Kosttillskott Viktigast efter träning?

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #70640
    #545307

    Hej,

    Vad anser ni är bäst/viktigast att inta direkt efter ett styreträningspass om man är ute efter att bygga så mycket muskler som möjligt?

    Jag tar idag Vitargo direkt efter träningen för att snabbt påbörja återhämtningen sen tar jag även BCAA ifrån XTEND.

    Anser ni att det är bättre att bara ta BCAA + Protein efter träningen och sen hem direkt och äta rikligt med mat?

    Mvh

    #545308

    Själv blir man spyfärdig av att käka efter en proteindrink, brukar oftast vänta 40-60 minuter med att börja käka efter att jag druckit upp min drink.

    #545309
    Pierree wrote:
    Anser ni att det är bättre att bara ta BCAA + Protein efter träningen och sen hem direkt och äta rikligt med mat?

    Mvh

    Nej inte båda. Vore jag i din sits skulle jag köra på BCAA före och efter. Inga kolhydratpulver.

    #545310

    Tack för svar. Hur sent som mest efter träning bör man ha fått i sig mat?

    #545311
    Eddie Vedder wrote:
    Nej inte båda. Vore jag i din sits skulle jag köra på BCAA före och efter. Inga kolhydratpulver.

    Och skippa proteinpulvert helt eller? Bara BCAA?

    #545312

    Nu är jag kanske ute på hal is, och Herr eddie kan det där bättre, men jag tror att köra protein + bcaa är kaka på kaka. Båda syftar till att sätta igång/förlänga proteinsyntesen om jag inte har fel. Om man dessutom ska hem och äta inom en kort tid, här brukar mågna rekommendera inom 45 minuter vet inte om det enbart är en myt som hänger kvar lr inte, då är det onödigt med ännu mer protein.
    Vet inte om BCAA ska räknas till ens dagliga intag av protein, är ju aminosyror som i sin tur bygger upp protein.
    Kontentan: Jag kör på bcaa direkt innan jag börjar träningen, under uppvärmningen, och direkt efter passet, och sen äter jag mat inom 1h från avslutat pass. detta är vad jag blivit rekommenderad

    #545313
    soccom83 wrote:
    Nu är jag kanske ute på hal is, och Herr eddie kan det där bättre, men jag tror att köra protein + bcaa är kaka på kaka. Båda syftar till att sätta igång/förlänga proteinsyntesen om jag inte har fel. Om man dessutom ska hem och äta inom en kort tid, här brukar mågna rekommendera inom 45 minuter vet inte om det enbart är en myt som hänger kvar lr inte, då är det onödigt med ännu mer protein.
    Vet inte om BCAA ska räknas till ens dagliga intag av protein, är ju aminosyror som i sin tur bygger upp protein.
    Kontentan: Jag kör på bcaa direkt innan jag börjar träningen, under uppvärmningen, och direkt efter passet, och sen äter jag mat inom 1h från avslutat pass. detta är vad jag blivit rekommenderad

    Aminosyraintag innan träning håller MPS uppe såpass lång efter passet att ytterligare tillskott direkt efter oftast inte förbättrar syntesen! Dock höjer det ju det dagliga intaget på ett smidigt sätt och gör absolut inte hela proteinintagshysterin sämre iaf.

    Själv intar jag EAA direkt innan samt 30gr vassle direkt efteråt vilket kan vara kaka på kaka men det ser till att hålla mitt proteinintag upp totalt sett till dygnet! :)

    #545314
    Tommy Ivarsson wrote:
    Aminosyraintag innan träning håller MPS uppe såpass lång efter passet att ytterligare tillskott direkt efter oftast inte förbättrar syntesen!

    När har detta visats?

    #545315
    King Grub wrote:
    När har detta visats?

    Snarare så att ytterligare tillskott inte har någon bevisad ytterligare effekt! Inte vad jag hittat iaf!

    Kanske skulle ha uttryckt det mer som att ”ett ytterligare tillskott efter träning inte har någon bevisad ytterligare effekt på MPS”

    Finns det dock studier på detta som jag missat vill jag mer än gärna läsa dessa, vet att du säkerligen har tillgång till massa databaser där jag inte har tillgång (inte utanför högskolans nätverk iaf).

    Quote:
    ABSTRACT

    Skeletal muscle demonstrates extraordinary mutability in its responses to exercise of different modes, intensity, and duration, which must involve alterations of muscle protein turnover, both acutely and chronically. Here, we bring together information on the alterations in the rates of synthesis and degradation of human muscle protein by different types of exercise and the influences of nutrition, age, and sexual dimorphism. Where possible, we summarize the likely changes in activity of signaling proteins associated with control of protein turnover. Exercise of both the resistance and nonresistance types appears to depress muscle protein synthesis (MPS), whereas muscle protein breakdown (MPB) probably remains unchanged during exercise. However, both MPS and MPB are elevated after exercise in the fasted state, when net muscle protein balance remains negative. Positive net balance is achieved only when amino acid availability is increased, thereby raising MPS markedly. However, postexercise-increased amino acid availability is less important for inhibiting MPB than insulin, the secretion of which is stimulated most by glucose availability, without itself stimulating MPS. Exercise training appears to increase basal muscle protein turnover, with differential responses of the myofibrillar and mitochondrial protein fractions to acute exercise in the trained state. Aging reduces the responses of myofibrillar protein and anabolic signaling to resistance exercise. There appear to be few, if any, differences in the response of young women and young men to acute exercise, although there are indications that, in older women, the responses may be blunted more than in older men.

    Vinod Kumar, Philip Atherton et al (2008) Human muscle protein synthesis and breakdown during and after exercise University of Nottingham, School of Graduate Entry Medicine and Health, Derby, United Kingdom,

    Nog för att det gäller Muscle Protein Breakdown och inte MPS i detta fall!

    Quote:
    ABSTRACT

    The present study was designed to determine whether consumption of an oral essential amino acid-carbohydrate supplement (EAC) before exercise results in a greater anabolic response than supplementation after resistance exercise. Six healthy human subjects participated in two trials in random order, PRE (EAC consumed immediately before exercise), and POST (EAC consumed immediately after exercise). A primed, continuous infusion of L-[ring-2H5]phenylalanine, femoral arteriovenous catheterization, and muscle biopsies from the vastus lateralis were used to determine phenylalanine concentrations, enrichments, and net uptake across the leg. Blood and muscle phenylalanine concentrations were increased by ~130% after drink consumption in both trials. Amino acid delivery to the leg was increased during exercise and remained elevated for the 2 h after exercise in both trials. Delivery of amino acids (amino acid concentration times blood flow) was significantly greater in PRE than in POST during the exercise bout and in the 1st h after exercise (P < 0.05). Total net phenylalanine uptake across the leg was greater (P = 0.0002) during PRE (209 ± 42 mg) than during POST (81 ± 19). Phenylalanine disappearance rate, an indicator of muscle protein synthesis from blood amino acids, increased after EAC consumption in both trials. These results indicate that the response of net muscle protein synthesis to consumption of an EAC solution immediately before resistance exercise is greater than that when the solution is consumed after exercise, primarily because of an increase in muscle protein synthesis as a result of increased delivery of amino acids to the leg.

    Kevin D. Tipton et al (2001) Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise Department of Surgery, University of Texas Medical Branch, and 2 Metabolism Unit, Shriners Hospitals for Children, Galveston, Texas

    Förvisso kolhydrater med här men denna visar iaf att intaget innan träning främst är det som stimulerar MPS.

    Quote:
    ABSTRACT

    Amino acid availability is a potent regulator of muscle protein synthesis (MPS). We have performed a series of studies using stable isotope methodology and the arteriovenous balance approach to quantify many aspects of the response of MPS, breakdown, and the balance between synthesis and breakdown to changes in the availability of amino acids. A constant intake of amino acids stimulates MPS in a dose-dependent manner until concentrations are approximately doubled, after which further increases in concentration are ineffective. MPS rises more rapidly after bolus ingestion to a peak rate of MPS higher than during constant intake, but the response is transient. A reduction in amino acid availability below basal levels inhibits MPS. Ingestion of nonessential amino acids is not needed to stimulate MPS. When carbohydrate alone is ingested there is minimal effect on MPS, but there is an interactive effect with amino acid ingestion, meaning the response to amino acids plus glucose is more than the sum of their individual effects. Finally, acute anabolic responses in net MPS correspond quantitatively to differences in 24-h net muscle balances.

    Robert R. Wolfe (2002) Regulation of Muscle Protein by Amino Acids University of Texas Medical Branch and Shriners Burns Hospital, Departments of Surgery and Metabolism Unit, Galveston

    Kanske jag som tänker fel men är inte nivåerna såpass höga även 1-2h efter träning att ett extra tillskott ev kan vara att kasta pengarna i sjön?
    Lite hypotetiskt då det inte verkar finnas några studier på intag före och efter.

    Du som trots allt har viss kontakt med Tipton, Wolfe mfl bör ha hundra gånger bättre koll på det här än jag. ;)

    #545316

    Jag tänkte mer, eftersom du, med vad som verkade vara rätt stor säkerhet, påstod att proteinsyntesen inte uppreglerades av EAA efter träningen, om man hade tagit EAA före, att du har sett något som visar detta. Det har inte jag; jag vet inget som pekar på att ett föreintag skulle ”ta ut” eller nedreglera ett efterintag. Däremot vet jag att EAA-intag med så kort tid som 1 h mellanrum efter träning stimulerar proteinsyntesen precis lika mycket båda gångerna, så att före skulle ta ut efter låter för mig inte sannolikt.

    #545317
    King Grub wrote:
    Jag tänkte mer, eftersom du, med vad som verkade vara rätt stor säkerhet, påstod att proteinsyntesen inte uppreglerades av EAA efter träningen, om man hade tagit EAA före, att du har sett något som visar detta. Det har inte jag; jag vet inget som pekar på att ett föreintag skulle ”ta ut” eller nedreglera ett efterintag. Däremot vet jag att EAA-intag med så kort tid som 1 h mellanrum efter träning stimulerar proteinsyntesen precis lika mycket båda gångerna, så att före skulle ta ut efter låter för mig inte sannolikt.

    Rätt stor säkerhet förbyttes ganska fort till extrem osäkerhet när jag läste ditt svar! 😮

    Snarare borde jag ha skrivit om texten så som jag skrev den i mitt tidigare inlägg! Jag har dock inte sett någon studie där ett ytterligare intag efter träning följt utav intaget innan träning har en påvisad extra effekt.
    Men finns det studier som tyder på att intag med 1h mellanrum stimulerar MPS lika mycket båda gånger kan det väl ses som bevis på att intag efter träning är att föredra iaf.

    Kan du länka den studien vore det jättesnällt? om den är publicerad förstås!

    EDIT: Tror jag hittade studien men en länk vore snällt ändå ifall det inte är denna:

    An oral essential amino acid-carbohydrate supplement enhances muscle protein anabolism after resistance exercise

    #545318

    [http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/2003/03000/Independent_and_Combined_Effects_of_Amino_Acids.11.aspx]

    #545319
    King Grub wrote:
    [http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/2003/03000/Independent_and_Combined_Effects_of_Amino_Acids.11.aspx]

    Tack! :up: Jag ska ta och läsa fulltexten på den någon dag framöver här!

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.