Vilket kosttillskott för muskeltillväxt?

Home Forums Kosttillskott Vilket kosttillskott för muskeltillväxt?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #49262
    #119160

    Kanske bäst att skriva mina mål, för att lättare få hjälp med mina frågor :)

    Så, jag är en tjej som vill uppnå ”maximal” muskeltillväxt, dvs få stora synliga muskler, få bort underhudsfett så gott det går.
    Har bestämt mig att fortsätta med mitt proteinpulver. Men vill lägga till något mer till detta, för att som sagt utöka muskeltillväxten så mycket det går. Vad rekommenderar ni?

    Så min fråga: – Vad ska jag ta innan träningen? Vad ska jag ta efter träningen?

    #119161

    kreatin

    #119162
    mysglenn wrote:
    kreatin

    ok, ngt speciellt märke? Vad ”gör” den?

    #119163

    Alltså bör jag satsa på följande?

    1. Kreatin (vilket?) För muskeltillväxt
    2. BCAA? efter träningen? (är det också för muskeltillväxt?)
    3. PWO under passet.
    4. Proteinpulver.

    #119164
    Michaa wrote:
    Alltså bör jag satsa på följande?

    1. Kreatin (vilket?) För muskeltillväxt
    2. BCAA? efter träningen? (är det också för muskeltillväxt?)
    3. PWO under passet.
    4. Proteinpulver.

    1: kreatin monohydrat eller creapure. Märke spelar inte så jättestor roll.
    2: EAA precis innan passet börjar och när passet är slut.
    3: PWO tas cirka 30-40min innan passet.
    4: Proteinen kan ju tas när som helst. Kan tas direkt efter passet istället för EAA.

    #119165

    Tack för svaret!
    Är det någon skillnad om man tar BCAA precis innan passet eller EAA? Inte förstått skillnaden mellan de…

    #119166
    Michaa wrote:
    Tack för svaret!
    Är det någon skillnad om man tar BCAA precis innan passet eller EAA? Inte förstått skillnaden mellan de…

    Inte många som förstår skillnaden, tror det mest är en smaksak vad man väljer att köra. Jag började med EAA idag, och tar 10g precis innan och 10g precis efter. Köp en som smakar okej till ett rimligt pris bara.

    #119167

    Som du säkert vet bryter du ner musklerna när du tränar så det bästa blir att du tar en skopa innan och efter träningspasset så du inte bryter ner musklerna för mycket. Sen ladda med kolhydrater innan och (eller) under paset så du orkar träna!

    #119168

    hmm, blir lite förvirrad.
    Men om BCAA och EAA är för muskeluppbyggnad, varför ska man ta kreatin också? Eller är det olika saker? :what:

    #119169
    Michaa wrote:
    hmm, blir lite förvirrad.
    Men om BCAA och EAA är för muskeluppbyggnad, varför ska man ta kreatin också? Eller är det olika saker? :what:

    [http://sv.wikipedia.org/wiki/Kreatin_(kosttillskott])

    Vad är EAA?
    Essentiella aminosyror (EAA) är livsviktiga aminosyror som kroppen inte själv kan producera. Vi får i oss essentiella aminosyror från kosten, tex: kyckling, ägg, mjölk, fisk, kött m.m. Som kosttillskott säljs EAA som pulver och kapslar. EAA stimulerar proteinsyntesen vilket ökar nybildningen av muskelprotein och uppbyggnaden av muskler. Effekten är mycket större än den man får från vassleprotein.

    Hur mycket ska man ta? När?
    10 gram pulver precis innan du ska börja träna. En del rekommenderar att man ska ta ytterliggare 10 gram inom en timme efter träningen eller ytterliggare 10 gram direkt på morgonen innan frukost. Tillverkare rekommenderar inte alltid samma sak. Du kan läsa om doseringen för varje produkt på dess sida. Effekten är som störst när du tar EAA på tom mage.

    Vad innehåller EAA-kosttillskott?
    Essentiella aminosyror (fenylalanin, isoleucin, leucin, valin, lysin, metionin, treonin och tryptofan) och ofta smakämnen. EAA-pulver som inte är smaksatt är inte särskilt gott. Även andra aminosyror kan finnas. Se ingredienser på varje EAA-produkt för fullständigt innehåll.

    Vad är det för skillnad mellan EAA och BCAA?
    BCAA innehåller tre av de aminosyror som finns i EAA.

    EAA: Isoleucin, leucin, valin, fenylalanin, lysin, metionin, treonin och tryptofan.
    BCAA: Isoleucin, leucin och valin.

    Varför har EAA blivit så populärt?
    Eftersom det är helt ofarligt och ger större effekt än andra proteintillskott på marknaden.
    __________________________________________________________________

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.