Ägg, bra eller dåligt?

Home Forums Matlagning och Recept Ägg, bra eller dåligt?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 40 total)
  • Author
    Posts
  • #297991
    Oncle Sam! wrote:
    Men hur många gram protte va de i ett ägg nu´ra?
    Jag har alltid räknat på sex, men jag vet i fan vad jag har fått de ifrån :P

    Ligger på nåt sånt, runt 6g för ett normalstort ägg!

    #297992

    ägg e bra :D
    äter ägg varje dag äggröra :D

    #297993

    tror det typ

    #297994

    För er information..

    100g ägg innehåller:
    12,6g protein
    10g fett
    0,6g kolhydrater

    Jag brukar räkna med att ett ägg innehåller ungefär ca 6-8g protein och 4-6g fett, beroende på storlek. Jag köper alltid stora (L) så jag räknar med de högsta siffrorna.

    #297995

    men om man steker

    #297996
    axl wrote:
    men om man steker äggen, försvinner(avdunstar) något då?

    Jag tror inte att något livsmedel förändrar näringsinnehåll vid tillagning… men någon mer kunnig får gärna bekräfta detta..

    #297997

    Om du inte bränner äggen när du steker dom så förstörs inga störra mängder aminosyror. Det brunfärgade man ser på bränt bröd, pannkakor och ägg, t ex, är förstörda aminosyror. Måttlig stekning är bäst.

    Proteinet denatureras vid upphettning, men du kan fortfarande tillgodogöra dig proteinet som helhet.

    Vitaminer och mineraler förstörs alltid till viss del vid upphettning och matlagning.

    Jämfört med råa ägg tar du upp mycket mer protein om du steker dom; du kan bara ta upp hälften av proteinet från råa ägg.

    #297998

    men mur mycket f

    #297999

    hehe, det k

    #298000

    Drick en dl mjölk istället.

    #298001
    axl wrote:
    hehe, det känns som en kall shot, man tar ett ägg per klunk :) testa, man vänjer sig.

    Varför testa något där man förlorar hälften av proteinet och riskerar salmonellasmitta?

    #298002
    King Grub wrote:
    Varför testa något där man förlorar hälften av proteinet och riskerar salmonellasmitta?

    hardcore ?

    #298003
    King Grub wrote:
    Varför testa något där man förlorar hälften av proteinet och riskerar salmonellasmitta?

    varför tror du jag skapade tråden?

    #298004

    Varför rekommendera andra att göra samma misstag?

    #298005

    hur e upptaget av fettet p

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 40 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.