Aromer/Essenser och insulin?

Home Forums Matlagning och Recept Aromer/Essenser och insulin?

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #52587
    #129391

    Hejsan alla

    Jag har funnit en site som säljer billiga smaksättare som under 3 olika kategorier: Kaffearomer, Essenser och Aromer för bordsvatten.
    Konsumerar naturellt kalcium kaseinat och finner det lämpligt att smaksätta ibland efter behov. Har hittills endast använt de (SCHWEINDYRA) essenserna från Dr.Oetker som finns i gemene supermarket.

    Kontaktade igår kväll försäljningssupporten för en direktförsäljare/producent med följande frågor:


    1.Fria från kolhydrater/stärkelse i övrigt?
    Svar: Ja, inga kompositioner innehåller några kolhydrater eller stärkelse.

    2.Fria från andra sötningsmedel såsom Acesulfam-K, Aspartam, samt sockeralkoholer såsom tex Sorbitol, Maltitol ?
    Svar: Ja, inga sötningsmedel är tillsatta överhuvud taget.

    3.Fria från andra icke nämnda insulinogena ingredienser (altså ingredienser som triggar insulinutsöndringen)?
    Svar: Ja, inga insulinogena ingredienser.

    4.Hur framställer ni dessa koncentrat? På kemisk väg?
    Svar: Inga kompositioner innehåller syntetiska aromer.

    Det är endast destillerat vatten, aromer, glycerin i mängd 2 ml till en liter för bordsvattenaromerna och 1-2 ml för en mugg kaffe. Glycerinet tas inte upp i kroppen utan passerar rakt igenom utan att påverka. Glycerinet är naturligt vegetabiliskt. Citronsyra används i vissa produkter för smakens skull. Det ger mer fruktbarhet till smaken.”


    Vill ju inte blossa upp mitt insulin i onödan. Tycker det låter lite för bra för att vara sant. Undrar om någon här håller koll på vad dessa aromerna egentligen gör i kroppen/ för fettsammansättningen? Kan an konsumera dem flertalet ggr dagligen utan negativa konsekvenser?

    Mvh Viktor

    EDIT:
    Tex produkten: [http://allt-fraktfritt.com/essenser-70/i-bulk-53/1000-ml-55/swiss-chokolate-almond-1000-ml-essens-513.html]

    #129392

    Varför i hela fridens namn är du såpass orolig för en insulinhöjning till följd utav konsumtion av aromer???

    Som svar på frågan: Nej jag har ingen koll på vad aromerna gör i kroppen. Att de har glycerinl i produkten kan jag tänka mig har med dess bakteriedödande effekt.

    #129393
    Tommy Ivarsson wrote:
    Varför i hela fridens namn är du såpass orolig för en insulinhöjning till följd utav konsumtion av aromer???

    Som svar på frågan: Nej jag har ingen koll på vad aromerna gör i kroppen. Att de har glycerinl i produkten kan jag tänka mig har med dess bakteriedödande effekt.

    Jag är inte orolig, bara motiverad till att leva en optimerad livsstil. Skulle det visa sig att aromerna ofta innehöll ämnet-x som gav onödigt insulinpåslag så skulle jag bortprioritera det utan större vemod. :up:

    #129394
    -Viktor- wrote:
    Undrar om någon här håller koll på vad dessa aromerna egentligen gör i kroppen/ för fettsammansättningen?

    Alla med förmåga till minsta rimlighetstänk vet att det inte påverkar om man nu inte dricker det rätt upp och ner i stora mängder.

    #129395
    Eddie Vedder wrote:
    Alla med förmåga till minsta rimlighetstänk vet att det inte påverkar om man nu inte dricker det rätt upp och ner i stora mängder.

    Godkväll

    Alla med förmåga till minsta rimlighetstänk vet att det inte alltid krävs en så stor mängd av en substans för att det skall riskera ha en i varierande grad degenerativ inverkan i kroppen, även när det kommer till fullt lagliga ingredienser i livsmedel.

    Jag kanske uttryckte mig klumpigt, men försök missförstå mig rätt: Jag undrade inte enbart över dess potentiella inverkan på fettsammansättningen utan även kring övrig potentiell verkan i kroppen.

    Quote:
    Undrar om någon här håller koll på vad dessa aromerna egentligen gör i kroppen/ för fettsammansättningen?

    Att anta att ett extrakt som innehåller 0 av nästan allt enligt producenten, samtidigt som de smakar något fantastiskt starkt höjer en flagg för att man bör åtminstone undersöka saken närmare. Producentens seriösa intryck dalar litet då denne vill påstå att:

    Quote:
    Glycerinet tas inte upp i kroppen utan passerar rakt igenom utan att påverka.

    Vilket är varför jag konsulterade er.

    Mvh V.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.