Ekologiskt keso?

Home Forums Matlagning och Recept Ekologiskt keso?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #519449

    Jag har googlat det men hittar inget, det borde finnas något märke som säljer ekologisk keso, vet någon om något sånt märke?

    #70244
    #519450

    Än så länge finns det inte vad jag vet. Tror vi har alla sorter i vår lilla Ica butik där jag jobbar.

    #519451

    synd, tack för svar. Du kan inte höra efter med folk från företagen, om de ska ta fram något?

    #519452

    kommer jag bara ihåg det så kan jag göra det!

    #519453

    Det finns en väldigt stor konsumentefterfrågan på ekologisk mjölk och ekologiskt smör. Så pass stor att Arla förra året fick upphöra med den ekologiska standardmjölken bara för att kunna producera tillräckliga mängder ekologisk mellanmjölk (som är den populäraste). Likväl gapar smörhyllorna tomma på sina håll samtidigt som margarin används mindre och mindre.

    Vad jag vill ha sagt är att du antagligen inte kommer finna ekologisk grynost, åtminstone inte från någon svensk producent. Finns helt enkelt inte tillräckligt med ekologiska mjölkbönder för att tillgodose den stora efterfrågan för ekologiskt bland konsumenter idag.

    #519454

    Ah, så det behövs fler ekologiska bondgårdar.

    #519455
    Eddie Vedder wrote:
    Det finns en väldigt stor konsumentefterfrågan på ekologisk mjölk och ekologiskt smör. Så pass stor att Arla förra året fick upphöra med den ekologiska standardmjölken bara för att kunna producera tillräckliga mängder ekologisk mellanmjölk (som är den populäraste). Likväl gapar smörhyllorna tomma på sina håll samtidigt som margarin används mindre och mindre.

    Vad jag vill ha sagt är att du antagligen inte kommer finna ekologisk grynost, åtminstone inte från någon svensk producent. Finns helt enkelt inte tillräckligt med ekologiska mjölkbönder för att tillgodose den stora efterfrågan för ekologiskt bland konsumenter idag.

    Intressant, detta visste jag faktiskt inte.
    Man kan väl delvis se detta som positivt? Att efterfrågan är stor menar jag självfallet, inte att det finns för få producenter.

    #519456

    Vad är speciellt med ekologiskt?

    #519457
    Jockepettersen wrote:
    Vad är speciellt med ekologiskt?

    Andra krav på utfordring och djurhållning. Googla ”ekologiskt jordbruk” eller så.

    #519458

    Sannolikt går det inte heller att få fram en minikeso utan kemikalier som inte KRAV godkänner. Fast å andra sidav verkar ju inte Linessa innehålla ngt konstigt, så det kanske fungerar om den syras?

    #519459
    Hägar the Horrible wrote:
    Sannolikt går det inte heller att få fram en minikeso utan kemikalier som inte KRAV godkänner.

    Grädde är väl ingen kemikalie? För det är vad som skiljer fetare keso jämfört med minikeso, man tillsätter grädde.

    All mjölk inleds med en separering till helt fettfri före pastörisering. Därefter sker en standardisering där man tillsätter grädde i den fettfria mjölken till den nivån som produkten har. Därefter honomgeniseras den för att blanda ut fettet i mjölken.

    En viss del av grädden från första separeringen går ju dessutom direkt till just grädde.

    #519460
    Flessa wrote:
    I innehållsförteckningen på just Arlas MiniKeso så finns ”Moridierad Stärkelse” med, kanske är det han tänker på, och det kanske inte uppfyller ekokraven?

    Modifierad stärkelse.

    Nu var det ju ett tag sedan du skrev inlägget så antagligen har du hunnit kolla upp det själv. Men jo det kan ingå.

    #519461

    Jag köpte Ekologisk Keso (Arla) senast i söndags på city gross i Karlskrona.

    #519462
    Flessa wrote:
    Om det nu upfyller kraven, vad är det egentligen då? Modifierad stärkelse alltså?

    Stärkelse med modifierad struktur som används för att ge fettsnåla produkter samma konsistens som sin fetare dito. Majonnäs, keso m.m.

    Är det verkligen så sjukt svårt att bara skriva ”modifierad stärkelse” i Google?

    [http://www.google.se/search?hl=sv&q=modifierad+st%C3%A4rkelse&meta=&aq=1&oq=modi]

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.