Fattiga studenter! Hur äter ni?

Home Forums Matlagning och Recept Fattiga studenter! Hur äter ni?

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 16 through 24 (of 24 total)
  • Author
    Posts
  • #290037
    Eddie Vedder wrote:
    Jag har faktiskt en påbörjad ”ekonomiguide” bland utkasten i bloggen. Kanske skulle ta tag i den och skriva klart den? Började för ett par månader sen och sket sedan i den.

    Bra tidpunkt att ha den klar är nu när folk snart får reda på om de kommer in på skolor för höstterminen runt om i Sverige. ;)

    On topic: Det är lugnt, har du fullt studiestöd klarar du det galant. Jag klarar mig med en matbudget på 3000kr/mån + lite kosttillskott därutöver men det är ingen jättekostnad.

    Har börjat extrajobba runt 6-10h/vecka bara för att kunna njuta mer i sommar (dvs jobba mindre då) men du klarar dig utan problem utan extraknäck också. Shoppa efter reklambladen, sök bostadsbidrag osv osv..

    #290038

    Även jag är student med fullån.
    Har ca 4200 i fasta avgifter.
    Lägger väl runt 2000 på mat och 500 på kosttillskott i månaden.

    Fre-lör äter jag alltid rött kött, entrecote, oxfilé, nötstek osv..
    Lax minst en gång i veckan.
    Du får väldigt mycket mat för 2000kr om du storhandlar och inte köper för varje maträtt. Gör det lätt och kör baskost, kött/ris/potatis och fet god sås till det, massa frysgrönsaker från euroshopper :)

    Typisk dag är väl gröt och äggröra vid sidan av.
    Lunch, stekt potatis med fläskfilé och gräddsås, grönsaker.
    Middag kanske lasagne osv.
    Bara för man gör en maträtt behöver du inte ha massa specialingredienser, kör på basvaror som går till de flesta maträtter.

    Ät inte ute mer än 1 gång i veckan max, om du nu måste!
    Jag har runt 1-2000kr över varje månad.

    #290039

    Handlar säkert mat för runt 3000 varje månad och brukar få runt 1000-1500kr över från mitt studiebidrag, men som sagt det handlar om hur man prioriterar sina pengar.
    Super man 2-3 helger på en månad så försvinner säkerligen 1200 minst.

    #290040
    ErikHB wrote:
    Handlar säkert mat för runt 3000 varje månad och brukar få runt 1000-1500kr över från mitt studiebidrag, men som sagt det handlar om hur man prioriterar sina pengar.
    Super man 2-3 helger på en månad så försvinner säkerligen 1200 minst.

    Man får prioritera där med… ;)

    [www.apk.se] = Det blir en del Zumbali = 65kr per fylla… :D

    Men det är lika bra att räkna med minst 3-400kr per fest pga div omständigheter..

    #290041

    Som många säger. Prioriteringarna är det viktiga, hyra går i första hand sedan gymkort och mat för min del. Pluggar i Umeå. Bor lite längre från campus med har istället närmare till Ica Maxi. Fördelen med att bo en bit från skolan är att hyran blir så pass mkt lägre även om jag räknar med månadskort för bussen. Tror jag ligger på runt 3000 kr mat / månad. Under året har jag ätit ute 1-3 gånger i veckan.

    Kosttillskotten blir storhandling av protein, malto och Omega -3 ett par gånger om året. Har väl kommit till insikten om att dyra PWOs och massa annat hokuspokus inte är värt det.

    Jobbar under sommaren och pengarna får sedan spridas ut under året för att slippa snåla. Som present till mig själv och sommarinvestering funderar jag på att köpa ett till kylskåp/frys till hösten för att kunna storhandla mer grejer. Under bulk så måste jag annars handla varannan dag (litet kylskåp och frysfack) för att matlådor och allt skoj ska få plats.

    Det finns inga problem om man inte gör sig några.

    #290042

    Se till att du har en rejäl frys, då kan du dra ner matkostnaderna. Köp rejäla partier av reducerat kött.

    #290043

    Baka grovt surdegsrågbröd med hela rågkärnor kan man göra för ca 10kr/kg – kostar ca 30 kr/kg i affär.

    120g kidneybönor innehåller lika mycket protein och kolhydrat som 1 hg biff med 360g potatis.

    en del baljväxter (typ kidneybönor) med två delar korngryn är en bra och billig basmat kombination.

    Grönsaker såsom – kålrot, vitkål och lök, är ofta billiga.

    Att ha ”vitabönor i tomatsås” på mackorna istället för smör och ost, blir mycket billigare, man kan t.o.m. göra tomatsåsen själv från färska tomater och lök, det blir ändå billigare.

    Billig, enkel, bra müsli för typ 15-20 kr/kg t.ex. Eldorado’s finns hos en del matvarukedjor.

    #290044

    Att laga mat efter säsong är mitt tips. I alla fall om du föredrar färska grönsaker och frukt.

    Just nu slår jag ett slag för kålpudding. Billigt och gott.

    #290045

    Prenumerera på frukt och grönsaker efter säsong, om möjligheten finns. Även köttprenumeration är att rekommendera, bra kött till rimligt kilopris och kvaliteten går inte att jämföra med färdigpackat industriproducerat kött.

Viewing 9 posts - 16 through 24 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.